Testují se nové semafory. Řidič ví, jak rychle jet na další zelenou

                   

Takzvaná zelená vlna je něco, čeho by měl chtít dosáhnout každý řidič. Díky tomu projede všechny semafory bez nutnosti zastavit a výrazně si tak zkrátí čas potřebný k projetí městem. Ne ve všech městech jsou ale semafory správně sladěny, a ne všude řidič ví, jaká je optimální rychlost. Stejný problém se týkal i Barcelony. Ta se rozhodla spustit testovací provoz nových semaforů.

Řidič ví, kolik má jet

Princip je celkem jednoduchý. Samotný systém semaforů se dokáže vzdáleně připojit k vozidlům a řidičům dávat prostřednictvím infotainmentu požadovaná data. A to o tom, jak rychle musí jet, aby je na dalším semaforu čekala zelená. Řidič jednoduše přizpůsobí svou rychlost a na další semafor tak dojede právě v době, kdy na něm svítí ta správná barva. Takto zcela bez problémů projede celým městem.

Eliminuje zácpy i riziko nehod

Barcelona, která aktuálně tento systém testuje si od něho slibuje to, že v první řadě zefektivní průjezd městem a eliminuje mnohé zácpy. Dále dojde také k tomu, že by se mělo výrazně snížit i riziko nehody. To vzniká často ve chvíli, kdy řidiči prudce dobrzdí na oranžovou a řidič v autě za nimi nemusí stihnout správně reagovat. Výsledkem je kolize. V tomto případě však bude řidič vědět, že mu zelená stoprocentně vyjde a žádného prudkého brzdění se tedy obávat nemusí.

Pouze pro vozy Seat

Jednu nevýhodu tento nový systém přece jenom má. Jde o testovací provoz, a tak není dostupný pro všechny moderní auta. Zatím je vše k dispozici pouze pro některá auta značky Seat, která jsou vybavena příslušným systémem, který umí komunikovat na dálku a který umí získávat data ze sítě semaforů. Dá se však očekávat, že pokud se systém osvědčí, bude v budoucnu dostupný pro mnohem více automobilů. Stejně tak se dá očekávat, že se něco podobného rozšíří i do dalších měst, kde se průjezd semafory jeví jako problém.

Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články