Vláda schválila plán samořízených automobilů v ČR. Už není cesty zpět, řízení volantem se stane minulostí

Autonomní neboli samořízená vozidla zažívají značný rozmach, jakkoli opravdová revoluce si dává na čas. Nejnověji chce do hry vstoupit i Česká republika. A myslí to vážně.

Jak je autonomní řízení bezpečné? i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Autonomní neboli samořízená vozidla jsou zajímavým oborem, který je v posledních letech výrazně na vzestupu a pomalu nás připravuje na dobu, kdy budeme za volanty možná více relaxovat než řídit. A jakkoli se stále nemůžeme dočkat onoho zásadního průlomu, kdy sedneme do auta a krom zadání cílové adresy se již nebudeme muset o nic starat, vývoj postupuje mílovými kroky a nedá se zastavit. Dokonce ani u nás, a dokonce na vládní úrovni. Pojďme se na to podívat společně.

Česká republika se do autonomního řízení chce „obout“

Jak totiž uvádí web ministerstva dopravy, Česká republika nemíní v autonomním řízení zůstat pozadu. „V úzké spolupráci a koordinaci s dalšími ministerstvy a subjekty budeme systematicky vytvářet podmínky jak pro efektivní využití moderních technologií autonomního řízení v provozu, tak pro konkurenceschopnost českého průmyslu,“ uvedla Tereza Čížková, vedoucí Oddělení nových technologií Ministerstva dopravy ČR. Jinými slovy, vláda a ministerstva začínají brát tento segment dopravy vážně.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Video: Hudební festival způsobil chaos robotických taxi. Opravdu sedneme do auta, které rozhodí falešný akord na kytaru?

Můžeme si přitom myslet, že hlavní problémy současného evropského automotivu leží trochu někde jinde: například v konci spalovacích motorů, problémech s elektromobily nebo čínskou konkurencí v Evropě. Pravdou však zůstává, že i velcí evropští hráči se problematice samořízených vozidel věnují celkem svědomitě a vidí v ní budoucnost. Ostatně v Německu není problém na dálnici potkat Teslu, jejíž řidič se evidentně věnuje něčemu jinému než řízení. Že by inspirace pro evropské firmy?

BMW postavilo obří autonomní polygon nedaleko Sokolova

Jedna z těch největších, německé BMW, totiž vystavěla obří areál ležící na kraji západočeského Sokolova, na němž plánuje testovat právě autonomní vozidla. Tak trochu skryti zájmu konkurence i médií (areál je navíc mimořádně dobře hlídán a střežen, včetně neustále poletujících dronů) se na bývalé důlní výsypce snaží inženýři BMW sestavit funkční model, který by naplnil definici opravdu autonomního řízení a umožnil řidičům definitivně sundat ruce z volantu.

Policie se marně snažila zastavit Teslu na dálnici. Jela 110 km/h a řidič za volantem spal

Nevíme, jestli i tento areál (a jedna z nejvyšších investic v oboru – 7 miliard korun) přesvědčil naši vládu, aby se této problematice začala věnovat. Slovy ministra se však do toho jeho úředníci pustili naplno: „Autonomní mobilita je jedním z hlavních trendů v dopravě. Proto děláme důležité kroky, jež nám umožní v maximální míře využít možnosti moderních technologií autonomního řízení ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Rodina zemřelého řidiče žaluje automobilku Tesla. Za smrt prý může špatný autonomní systém řízení

„Plán autonomní mobility definuje opatření v oblasti dopravních technologií, legislativy, vzdělávání a osvěty a taktéž výzkumu a inovací. Je reakcí na aktuální potřeby, které autonomní mobilita klade na dopravní systémy, výzkum a vývoj či společenské dopady. Technologicky pokročilá řešení je zároveň třeba přizpůsobit českému prostředí způsobem, který bude přívětivý pro jejich uživatele a společnost. Celkem je ve čtyřech zmíněných oblastech obsaženo 13 konkrétních tematických opatření. Každé z nich přitom obsahuje popis současného stavu, cíle a popisy opatření, indikátory plnění i odpovědnost za realizaci.“ (z webu Ministerstva dopravy ČR)

Evropský (a český) automobilový svět má možná naléhavější problémy, než je autonomní řízení

Nemohu se však zbavit dojmu, že právě tato oblast naše (a pochopitelně nejen naše) řidiče trápí možná nejméně. S vysokými cenami paliv, ještě dražšími a čím dál nedostupnějšími novými vozy a „výhodnými“ elektromobily za milion s dojezdem 350 kilometrů v zimě se obávám, že by bylo víc jiných věcí k řešení než jen autonomní vozidla v ČR. Ale třeba se mýlím. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Věříte, že samořízená auta budou brzy fungovat i v ČR?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články