Dekra varuje před novou generací aut. Každý si takové budeme muset jednou koupit, ale netěšíme se už teď

Dříve či později to někdo musel říct nahlas a teď to tady máme. Tohle u aut, která měla jen motor s karburátorem, nehrozilo.

i Zdroj fotografie: Škoda Auto
                   

Stále víc a víc automobilek hlásí, že do svých aut implantuje umělou inteligenci. Věc si nelze představit hned tak, že za volantem bude sedět umělý panák se svítícími diodami místo očí. A že bude hlásit „já Alfred, zadejte cílovou destinaci“. A pak se světlo v očích změní z modré na červenou a Alfréd se rozjede šílenou rychlostí bezhlavě po desetiproudé víceúrovňové dálnici. To je spíše scéna ze sci-fi filmu z devadesátých let než výjev, který by reflektoval současnou situaci.

Apokalyptické filmy ve stylu Já, robot? To nehrozí, zatím

Různé automobilky používají umělou inteligenci na různé specifické věci. Jedna značka může vsadit na AI v rámci komunikace se zákazníky, jiná zase vloží umělou inteligenci do navigace. Ta pak podle toho, co se děje, „komunikuje“ s posádkou, doporučuje optimální trasu nebo čte dětem pohádky. V jednom z nedávných článků jsme psali, jak Tesla používá namísto klasických dešťových senzorů umělou inteligenci. A že to nefunguje.

iZdroj fotografie: Julia Roesler / Creative Commons / CC-BY-SA

Děje se to, že stěrače stírají samovolně, když neprší, dřou se o suché sklo. Už to je problém. „Nejde vyloženě o bezpečnostní riziko, ale o problém určitě,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „A to jsme teprve na začátku.“ Nicméně je faktem, že s příchodem umělé inteligence do automobilového průmyslu se otevírá nový rozměr bezpečnostních rizik. Moderní vozidla jsou méně „podvozky s koly a motorem“.

Přikázal hlasovému systému Mercedesu „spustit katapult“. Umělá inteligence aktivovala program jako z Top Gunu

A stále více se mění v pohyblivé počítače přepravující lidi a náklad z místa na místo. Umělá inteligence je víc a víc klíčovým prvkem v jejich fungování. S tím samozřejmě rostou i možné problémy. Organizace jako například Dekra zkoumají rozšiřující se využívání umělé inteligence v automobilech. A dopady tohoto na bezpečnost. „Nejde o to, že by se auto samo zbláznilo,“ říká odborník, „a dělalo si, co chtělo.“ Že by si třeba váš starý Focus uvědomil sám sebe a rozhodl se, že místo na chatu vás odveze jinam nebo s vámi nabourá.

Rizikem není převzetí nadvlády nad světem, ale ochrana auta

Jedním z klíčových problémů je připojování vozidel k síti pro aktualizace softwaru a instalaci nových funkcí. Tento proces může otevřít brány k potenciálním bezpečnostním hrozbám. Typicky může jít o neoprávněný přístup k vozidlům ze strany hackerů. A ti, v extrému, mohou začít auto na dálku ovládat. Zase, ne že by s ním pomocí mobilu odjeli do Polska a tam ho rozebrali. Ale odemknout auto na dálku je jednoduché.

Pokud to zvládne autorizovaný servis, zvládne to i zloděj. Bezpečnostní odborníci musí nově zahrnout do svého výzkumu umělou inteligenci a digitální bezpečnost. Je zřejmé, že už dnes jde o zásadní aspekt výroby nových aut. A bude stále rozšířenější. Cílem je zajistit, aby aktualizace softwaru splňovaly požadované standardy po celou dobu životního cyklu vozidla. To znamená sledování chybových zpráv a systémových informací a zajištění vysoké úrovně zabezpečení softwaru. Tady už jsme opravdu na míle daleko od toho, na co asi myslel třeba Henry Ford.

Auta už nejsou mechanické stroje, ale komplikované počítače

Skutečně moderní auta už jsou spíš počítače než mechanické stroje. V současné době je důležité testovat odolnost softwaru aut proti hackerským útokům. Bezpečnostní specialisté se snaží proniknout do softwaru vozidel a prověřují zabezpečení softwaru od jednotlivých technologických gigantů. Odborníci zdůrazňují, že umělá inteligence může být také zneužita. Jasně, tak jako všechno. Proto je důležité neustále monitorovat nové služby a funkce v autech.

iZdroj fotografie: Stellantis

Zajistit, aby softwarově definovaná vozidla splňovala nejvyšší bezpečnostní standardy. Skutečně zatím nehrozí, že by umělá inteligence v autech převzala kontrolu ve snaze zabít posádku a zajistit si vládu nad lidstvem a celým světem. Ale stále jde jen o stroje a počítače. A ty mohou selhat. V jakémkoli možném a představitelném ohledu. Bezpečnost automobilů už není pouze otázkou fyzických systémů jako airbagy. Nově jde také o digitální jistoty.

Auto odveze posádku jinam proti jejií vůli? O to tady nejde

O klid, že neztratíme kontrolu nad vozidlem ne z důvodu mechanického poškození, ale softwarové chyby. S příchodem umělé inteligence do automobilového průmyslu je nezbytné věnovat zvláštní pozornost digitální bezpečnosti. Už dnes je nutné zajistit, aby auta byla chráněna všemi možnými hrozbami z digitálního prostředí. Pokud jsou hackeři schopni na dálku prolomit bankovní ochrany a ukrást stovky tisíc korun, pokořit systém auta pro ně nebude o moc větší oříšek.

Věříte umělé inteligenci?

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články