Naleziště materiálu na baterie do elektromobilů rozpoutalo debatu: „Zničíme českou přírodu, nebo získáme zlatou budoucnost?”

Pod českými horami se ukrývá naleziště drahého lithia. Těžba nevratně ničí hory a životní prostředí široko daleko.

i Zdroj fotografie: Petr Kinšt / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Elektromobily jsou prý ekologické na provoz. Dejme tomu. Není zapotřebí do nich tankovat žádné standardní fosilní palivo, nemají žádné emise oxidu uhličitého. Na první pohled se zdá, že jde o ránu do černého, pokud se jedná o ekologii. Jenže všechno má i svou druhou, stinnou stránku. A elektromobily nejsou výjimkou. Odvrácenou stranou mince je ekologicky náročná výroba. A i likvidace, ale o tom třeba jindy.

Na našem území jsou naleziště drahých kovů, stojí to za těžbu?

Na výrobu akumulátorů do elektromobilů je zapotřebí řada speciálních materiálů, jedním z nich je lithium. To se mimo jiné nachází ve velkém nalezišti pod Krušnými horami. Že lithium není levnou záležitostí, je asi jasné každému, i tomu, kdo se o elektromobilitu nezajímá. Třeba Číňané se snaží vykoupit lithium po celém světě. Tím budou mít za pár let na tento materiál, na tuto surovinu, monopol. A budou diktovat ceny. Takže pokud jsou dneska pro někoho čínské elektromobily levné, za pár let může být všechno jinak. Zpátky ale k české situaci.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Lithium je opravdu velmi cenná surovina. A nachází se, jak bylo řečeno, pod Krušnými horami, pod Cínovcem. Je jasné, že tato drahá surovina nezůstává mimo hledáček velkých hráčů, kteří si na její těžbě chtějí namastit kapsu. Podle dostupných informací je naplánován začátek těžby nejpozději za rok 2027. Z německé strany, německými firmami. A jak je to z českého hlediska? Situace není právě přehledná a podle dostupných informací vlastně není jasné, co se bude dít. Dovolte mi si tedy zaspekulovat, co by se mohlo stát, kdyby bylo ložisko i pod nejvyšším krušnohorským vrcholem.

Elektromobily nejsou takové, jak se říká. Tajemství bylo odhaleno, vykresluje lži výrobců v pravém světle

Pokud by došlo k tomu, že bude těžba zahájena, změní to ráz Krušných hor, to bezpochyby. Lithium není co do těžby levnou a jednoduchou záležitostí. Při těžbě lithia dochází k extrémní spotřebě energie. A vody, k jejímu znečištění. Jak změní těžba ráz krajiny, to už si v severních Čechách všichni vyzkoušeli díky hnědému uhlí. Jestliže by pod Klínovcem bylo obrovské naleziště lithia, nelze se k němu dostat jinak než odtěžit materiál, který je nad lithiem. Co by to znamenalo, čistě podle laického pohledu? A berte to prosím s rezervou.

Návrat krajiny do normálu je po těžbě obtížný a zdlouhavý

To, že by musel být Klínovec v podstatě srovnán se zemí. Jenom proto, aby se vytěžil materiál na elektrická auta. Která neumí, a ještě velmi dlouho nebudou umět nahradit klasické automobily v tom rozsahu, jak jsou všichni zvyklí. Pro ekologii je to jistě nezáviděníhodná situace. Co je menší zlo? Jezdit autem se spalovacím motorem, ale zachovat českou krajinu, české hory, Klínovec, tak jak tady jsou po stovky milionů let?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Anebo si vozit zadek v elektrickém autě, ale zničit kvůli tomu to, co tady příroda vybudovala dávno předtím, než se člověk vůbec podíval na světlo světa? Jak by Klínovec mohl vypadat, je patrné z naší fiktivní koláže na titulním obrázku. Redakce má v tomto ohledu jasno, elektřinu jako plnohodnotnou náhradu nafty a benzínu nevidí. Názor kompetentních lidí, politiků, byznysmenů je ale podle všeho zcela opačný.

Souhlasíte s těžbou na našem území?

Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články