Tohle jste o bezpečnostních pásech nevěděli! Podívejte se na hlavní mýty a fakta

                   

Bezpečnostní pásy jsou v autech něco zcela samozřejmého. Jejich úkolem je přispívat k bezpečnosti účastníků silničního provozu a tak je řidičům a pasažérům vyhláškou nařízeno si pásy zapínat. My se nebudeme soustředit na to, kolik lidí to dělá a kolik ne. My se podíváme na velmi časté mýty, které jsou s jejich použitím spojena. A jaká je skutečná pravda?

Pásy mohou znemožnit útěk z vozu

Ano, určitě to může být v některých případech pravda. Nutno však dodat, že množství nehod, kde vůz například sjede do vody nebo začne hořet a pás je v tu chvíli problém, je opravdu minimální. Jde o zhruba 0,5 procenta.

Lepší je nebýt během nehody ve voze

Mnoho lidí si myslí, že když během nehody jejich tělo opustí vozidlo, je to pro ně lepší, než v něm zůstat. Realita je taková, že statisticky je riziko těžkého zranění vyšší zhruba 25x a riziko smrti se zvyšuje zhruba 6x.

Při pomalé jízdě je pás zbytečný

I to si mnoho lidí myslí. Realita je úplně jiná. Stačí základy fyziky, které vám řeknou, jak se navýší hmotnost vašeho těla při rychlosti 50 km/h. V tu chvíli jste vymrštěni silou zhruba 2,5 tuny. A tu nezastavíte, ani kdybyste se snažili jak jen to jde.

V nejhorším je k dispozici airbag

Mnoho lidí si myslí, že i když své tělo nedokážou zastavit, pomůže jim airbag. To je sice pravda, ale pokud člověk není připoután, tak mu spíše uškodí. Správně funguje jen v kombinaci s bezpečnostním pásem. Bez něho může zdraví poškodit mnohem více, než kdyby v autě nebyl.

Na zadních sedadlech je poutání zbytečné

Jistě jste to mnohokrát slyšeli. Lidé spoléhají na to, že se zapřou o přední sedadlo, nebo se zastaví o něj. Opět připomeňme, jakou sílu má tělo v době nárazu. Nepřipoutaný na zadním sedadle ohrozí nejenom sebe, ale dokonce i pasažéry na sedadlech předních.

Ve velké rychlosti mě pás nezastaví

Velký mýtus, která jasně vyvrací všechny crash testu. Bezpečnostní pásy jsou konstruovány tak, aby dokázaly pomoci a hlavně aby vydržely i ve velkých rychlostech. Rozhodně nehrozí, že by se přetrhly, nebo došlo k jejich vytržení ze země.

Po nehodě je není nutné kontrolovat

Rozhodně je. Mechanismus může být po nehodě poškozený, což znamená jediné. Bezpečností pás nemusí při té další fungovat tak, jak by mě. A to znamená fatální následky pro toho, kdo se jím připoutá.

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články