25 tisíc smrtelných nehod a 135 tisíc nehod s těžkým zraněním. To je bilance evropských silnic během jednoho roku. A právě proti tomu chce EU bojovat. Cílem je především eliminovat riziko vzniku nehody. Jak konkrétně? Pomocí bezpečnostních systémů, které budou součástí samotného vozidla.

Už v roce 2022

Termín se poměrně rychle blíží. Nařízení bude pro každého producenta aut platné od roku 2022. Každé auto, které půjde do prodeje, bude muset být vybaveno těmito 9 bezpečnostními systémy, které mají snížit riziko možné nehody. Evropská unie si od toho slibuje výrazné snížení úmrtnosti na silnicích. Stejně tak věří i tomu, že když už k nehodě dojde, nebude mít nijak fatální následky. A jaké jsou ony systémy, které budou povinností? Podívejte se.

Inteligentní nastavení rychlosti

Auta by měla umět sama zjistit, jaká je maximální povolená rychlost v daném úseku. Jak díky čtení značek, tak podle rychlostních radarů. Řidič bude při překročení rychlosti upozorněn na to, že by ji měl snížit.

Alkohol testery

Alkohol za volantem působí mnoho nehod. Toto chce EU eliminovat tím, že v autech přikáže povinné alkohol testery. Řidič si bude muset dýchnout a pokud bude hodnota v pořádku, teprve poté mu auto dovolí nastartovat.

Sledování míry únavy

Mikrospánek je velmi rizikový. Předcházet mu má povinný systém sledování míry únavy a pozornosti řidiče. Pokud detekuje problém, upozorní řidiče na to, že je nejvyšší čas na přestávku.

Systém sledující pozornost řidiče

Jedná se o doplňkový systém výše zmíněného. Tento konkrétní pomáhá detekovat, zda se řidič skutečně věnuje řízení a zda neodvádí pozornost jinam. V takovém případě je na to vozem upozorněn.

Upozornění na prudké brzdění

Jedná se o systém, který se aktivuje v případě prudkého brzdění. Dojde k tomu, že zadní brzdová světla nesvítí, ale velmi rychle blikají. To má upozornit ostatní řidiče, že se děje něco neočekávaného a musí brzdit.

Parkovací senzory

Řidič bude pomocí senzorů o možných překážkách za vozidlem. Mají pomoci hlavně v situacích, kdy vyjíždí velké SUV a za ním se pohybuje dítě, které není vidět. Senzory na případné riziko ihned upozorní.

Automatické brzdění

V případě že systém detekuje riziko kolize dříve než samotný řidič, tak dojde k tomu, že se aktivuje a začne sám brzdit. To má předcházet vzniku nehody jak v nižších, tak samozřejmě také ve vyšších rychlostech.

Hlídání jízdních pruhů

Tento povinný prvek má zabránit tomu, aby řidič vlivem nepozornosti vyjel ze svého jízdního pruhu, což by mohlo způsobit komplikace. Auto pohlídá, že se jeho auto bude držet v pruhu, ve které má jet.

Černá skříňka

Hodně diskutovaný prvek výbavy, který bude během jízdy shromažďovat veškeré informace o tom, co se vše voze dělo. Daná data budou následně analyzována při šetření nehody. Pomohou odhalit situaci před nehodou a třeba i samotného viníka.