Toto německé lidové auto předběhlo Brouka o 5 let a jeho výrobu zlikvidoval Hitler. Uhodnete proč?

                   

Ganzovy nápady na „volkswagen“, lidový vůz sdílely mnohé s koncepcí VW Brouka Ferdinanda Porscheho (a také Tatry 97). Byl to trubkový rám, zadní dvoutaktní motor uložený vzadu a nezávislé zavěšení kol, jeho první prototyp pro výrobce motocyklů Ardie v roce 1930 měl podobnou filozofii jako pozdější návrhy modelů Ferdinanda Porscheho. Jeho myšlenky se ale nikdy nedočkaly masové produkce, protože antisemitská německá vláda ho v roce 1933 téměř na rok uvěznila. Po propuštění Ganz opustil zemi krátce předtím, než byl Porsche pověřen konstrukcí prvního vozu VW.

Tady se podívejte, jak Hitler snil o lidovém vozítku pro Němce

Dnes jde o neuvěřitelnou vzácnost

Předtím, než nacistická vláda zasáhla, jeho návrh byl uveden do produkce v továrně Standard Fahrzeugfabrik a Superior poprvé vyjel na silnici v únoru 1933. Vyrobeno bylo pouze 400 kusů, takže s neúprosným plynutím času jich ubývalo. Dnes jich existuje už jen neuvěřitelně malé množství. A jejich hledání je ještě větší výzvou.

Dva nizozemští nadšenci a karoserie Trabantu

Holandský automobilový novinář Paul Schilperoord a Lorenz Schmid, potomek Ganzova strýce se vydali na výpravu, jejímž cílem bylo nalézt a zrenovovat jeden z originálů. Pár jich našli ve Švýcarsku, než objevili v Německu doslova drahokam v podobě podvozku typu 1 pod modifikovaným tělem trabantu P50, poválečného německého automobilu.

Kvůli nedostatku peněz se renovuje v Rumunsku

Dvojice zorganizovala crowdfunding s cílovou částkou 45 000 €, která měla pomoci obnovit auto podle původních specifikací, ale nakonec chyběly dvě třetiny požadované částky. Bez ohledu na finanční tíseň byla renovace zahájena rumunskou firmou, karoserie trabantu P50 byla nahrazena karoserií složené z kůže natažené na dřevěný rám – přesně podle originálu.

Hledá se startér a zapalování

Ačkoli motor byl originál ze Superioru, mnoho komponent bylo vyměněno tak, aby vyhovovalo požadavkům modelu P50, a Schilperoord a Schmid museli nalézt původní díly z třicátých let minulého století. Jejich hledání pokračuje, zatím používají zapalovací systém, který byl použit při přestavbě automobilu, která z něj udělala Trabant. Až bude tento úkol dokončen, auto bude připraveno k vystavení a vznikne také dokumentární film o průběhu renovace.

V plánu je oficiální představení Superioru v Louwmanově muzeu v Holandsku, které obsahuje již zrestaurovaný typ II a také model z doby, kdy Ganz po útěku z nacistického Německa pobýval ve Švýcarsku.

Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články