Cože, 150 tisíc Kč? Nově představené auto je sen českých chalupářů. Už se stojí fronty, za ty peníze se lepší nedá sehnat

i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Ačkoli jsem nikdy chataření nebo chalupaření neholdoval, dokážu naprosto pochopit, kde se v Češích tento fenomén vůbec vzal. Za dob tuhého komunismu jsme se tak nějak všichni cítili ve městech namačkáni jeden na druhém, obří sídliště zažívala nebývalý rozmach (legendární scény Otíka ve filmu Vesničko má, středisková hovoří vcelku srozumitelně) a každotýdenní úprk směrem kamsi do lesů „na chatu a chalupu“ byl v podstatě jediným vysvobozením z šedi městské zástavby.

Vlastnictví chaty nebo chalupy je český národní povahový rys

Mimochodem, máme tento rys velmi společný s Rusy, u nichž vlastnictví „dači“ bylo pro střední (a všechny vyšší třídy) Rusů něčím zcela nezbytným. I oni prchali před neutěšenými podmínkami ve městech. A jakkoli se od té doby mnohé změnilo a dnešní města se stala „obyvatelná“ i mimo pracovní týden, ba dokonce začala nabízet mnohem více možností zábavy, než nabízí chata, přesto tohle v nás Češích zůstalo zakořeněné. A zřejmě to jen tak nevymizí.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Mimochodem, kdo tohle pochopil více než dobře, byla naše Škoda Auto. Všimli jste si, že se nikdy ani náznakem neuvažovalo třeba o první Octavii ve variantě sedan? Přitom by to mohlo být navýsost elegantní auto, de facto česká verze VW Jetta. Která vůbec nevypadala (například v páté generaci Golfu) špatně. Jenže: k čemu bude Čechům, posedlým neustále něco někam vozit a stěhovat se týden co týden na chalupu, sedan? Zato první Octavia Combi byla takovou trefou do černého, že to snad ani sama Škoda nečekala.

První Octavia Combi byla fenoménem. Možná nedoceněným

Nikdy v historii jsme neměli auto těchto parametrů, s mimořádně úspornými (a dnešní optikou i mimořádně spolehlivými) motory TDI, čtyřmi místy k sezení (s trochou uskrovnění vzadu i pět), a především obřím kufrem, schopným odvézt více, než většina z nás v pátek na chalupu potřebovala. A k tomu relativně dostupným, jakkoli už to nebyly cenovky „jako za Favorita“, pořád bylo pořízení kombi Octavie 1,9 TDI pro mnoho rodin zcela reálnou možností, jak si splnit sen o novém autě.

iZdroj fotografie: Škoda

A že toho také mnoho z nich využilo, netřeba dodávat. Jak se tak nad tím zamýšlím, možná by to stálo za samostatný článek a složení poklony autu, které mělo tak zásadní vliv na motorizaci porevoluční České republiky. Nechte se překvapit. Co však ještě o kousek víc potěšilo české chalupáře a chataře, byla (opět zcela průkopnická) Octavia Combi 4×4. Ne že by museli při dojezdu na chatu překonávat rychlostní zkoušky Rallye Bohemia, ale znáte to. Co když na jehličí zapadneme.

Škoda tak umně nabídla i „paket pro špatné cesty“, spojený s mírným zvednutím podvozku a jeho dodatečným zakrytováním. Dokonalost byla na světě, za dané peníze nemohl nikdo víc potřebovat. Přiznám se, měl jsem ji také, můj šikovný automechanik ještě o kousek zvednul světlou výšku (jiné pružiny atd., známe to) a můj „český Allroad“ byl na světě. Pod kapotou PD verze 1,9 TDI, šestistupňový manuál – k ideálu nebylo daleko. Miloval jsem to auto. Projeli jsme spolu půlku Evropy, nikdy mne nenechala „ve štychu“. A krom oleje a nafty také nikdy nic nechtěla.

Octavia modelový rok 2024 není opravdu nic pro chalupáře

Jenže. To je dobrých 15 let zpátky, spíše o kousek víc. Dnešní Škoda Octavia Combi s motorem 2.0 TDI je cokoli, jen ne splněný sen českého chalupáře. A nemyslím jenom cenovkou, při níž se vám může zdát, že jste si snad spletli dveře dealerství (aktuálně Octavia Combi Ambition s motorem 2.0 TDI/85 kW od 719 900 korun, „čtyřkolka“ přitom už z nabídky definitivně vypadla. Škoda). To auto je už evidentně zaměřeno na jinou cílovou skupinu, nemá s plným kufrem proviantu a výletem po lesní cestě nic společného.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Jeho doménou jsou městské bulváry, fleetové parky velkých firem, dálnice a spíše městský než chatařský styl. Chalupáři už zkrátka musí jinam. Při hledání alternativy mně však „přišla pod ruku“ jedno zajímavá nabídka. Shodou okolností se stejným typem parkoval i jeden ze sousedů nedávno před naším domem, coby náhradním vozem místního velkého prodejce. Až mne to donutilo se zvednout od volantu a jít se na to auto podívat osobně. Protože přesně něco takového by se líbilo i mně, přiznám se zcela bez vytáček.

Scotty Kilmer to ve videu vidí zcela stejně

A co je na tom nejzajímavější, tohle auto nosí stejné jméno jako vůz, který sice výrobci, japonské Toyotě, udělal neocenitelné služby v podobě milionů prodaných vozů, ale jejž bych si osobně dobrovolně nikdy nekoupil. Corolla se mi totiž, speciálně v některých starších verzích, zdála vždy jako spolehlivé řešení přepravy z bodu A do bodu B, ale tím to také vždy končilo. Naprostá absence emocí je alespoň u mě osobně něco, přes co se u auta nedokážu přenést.

Jenže Corolla Cross je zcela jiná Corolla než ty nezáživné hatchbacky, jež si pod tím jménem ponejvíce vybavím. Cross není ani arogantní, ani není zženštělý, jako jsou některá dnešní SUV. Je to vlastně spíše zvýšené kombi a crossover než SUV, ale tím správným způsobem, kdy si jeho design bere z obou světů to nejlepší. Ostatně i můj oblíbenec Scotty Kilmer je z ní unešený. A já se mu vůbec nedivím. S nepatrným rozdílem, že na rozdíl ode mne se Scotty staví v bankomatu a jde si Corollu koupit, se zkrátka budu muset nějak vypořádat.

Toyota Corolla Cross jako tip pro chataře a chalupáře

Pod kapotou je v českých showroomech je krom jediné hybridní 1,8 už jen stejně (pochopitelně mildhybridní, jsme u Toyoty) dvoulitr, kde vám kombinace elektromotoru a spalovacího motoru poskytne velmi slušných 197 koní při průměrné spotřebě 5 litrů na 100 kilometrů. Zcela reálně dosažitelné. A to hlavní: české zastoupení Toyoty momentálně poskytuje slevu až 150 000 korun (115 000 pevná sleva a 35 000 za výkup vašeho vozu, celkem tedy 150 000 Kč), první „čtyřkolka“ v nabídce pak s touto slevou vypadá takto:

  • 2,0 Hybrid (197 k)
  • Aut. převodovka e‑CVT AWD
  • Comfort
  • Cena přes slevou: 974 900 Kč
  • Sleva: 115 000 – 150 000 Kč
  • Výsledná cena: 824 900 Kč

Při výkupu vašeho starého auta můžete ještě 35 000 z ceny odečíst. Jinými slovy, za zhruba 800 000 získáte auto, se kterým byste na lesní (zimní, horské apod.) cestě opravdu neměli zapadnout. Které odveze vše, co potřebujete (zavazadlový prostor 414 – 1 333 litrů), a které návdavkem ještě velmi dobře vypadá. A na čerpacích stanicích s ním příliš času trávit nebudete. Jak to vidíte, není tohle náhodou ideální auto pro české chalupáře, „vzor 2024“?

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články