GR GT může být jedním z prvních velkých osmiválcových hybridů, kde bude hybridní kombinace působit opravdu přirozeně. Japonci vyslali jasný signál.
Toyota si tímhle autem říká o pozornost. Oficiálně jde o nový vlajkový supersport s osmiválcem, neoficiálně je to jasná zpráva směrem k Němcům. Mercedes AMG GT, BMW řady 8, dokonce i Aston Martin Vantage. Tohle je teritorium, ve kterém chce Toyota hrát první ligu. Nejde o žádný další koncept do expozice s koncepty.
GR GT má jít do prodeje přibližně za dva roky a už teď je jasné, že půjde o jedno z nejambicióznějších aut, jaké kdy tahle značka postavila. Už samotné jméno napovídá hodně. GR GT odkazuje na divizi Gazoo Racing, tedy divizy Toyoty, která má na starost závodní vozy a opravdové řidičské hračky.
Vypadá parádně, určitě lépe než Toyota Supry poslední verze
Automobilka sama o novince mluví jako o závodním voze schváleném pro provoz na běžných silnicích. To není marketingová fráze. To je příslib konkrétního chování na trati. Celý projekt měl jasný cíl. Auto musí být extrémně dynamické a zároveň má vytvořit pocit absolutní jednoty s řidičem. To není fráze typu auto skvěle sedí. Tady se bavíme o tom, že za vývojem stojí sám Akio Toyoda. Prezident firmy a člověk posedlý řízením. Tenhle pán, sám mistr volantu, z nějakého důvodu je víc než jen manažer. Není to jen kravaťák v obleku.
Je to člověk, který běžně sedá do prototypů a jezdí na limitu. Spolu s ním se na projektu podíleli špičkoví japonští závodní jezdci. Inženýři tak měli za zády někoho, kdo přesně ví, jak má správné sportovní auto reagovat v zatáčce, na brzdách i na hraně přilnavosti. Nová Toyota není izolovaný výstřelek. Má blízký technický i filozofický vztah k plně elektrickému Lexusu LFA.
Tenhle nástupce legendárního dvanáctiválce LFA má být spolu s dalšími supersporty Toyoty součástí jakési velké trojice. Jde o vrcholné modely s vysokým výkonem, které mají ukázat šíři technických možností značky. Toyota tímhle jasně vzkazuje, že éra přísných emisních norem pro ni neznamená kapitulaci nad radostí z jízdy.
Hybrid je pro Toyotu zjevně víc než možnost, je to budoucnost
Zároveň má GR GT jeden méně viditelný, ale pro budoucnost značky možná ještě důležitější úkol. Slouží jako tréninková platforma pro novou generaci inženýrů. Lidé, kteří dříve pracovali na původním programu LFA, se aktivně podílejí na vývoji nových supersportů a předávají své know how mladším kolegům. Není to jen o tom postavit jeden efektní model. Je to o udržení tradice vytváření výjimečných aut i za deset nebo dvacet let. Technický základ je jasný a bez kompromisů. Pod přední kapotou pracuje čtyřlitrový vidlicový osmiválec s dvojitým přeplňováním.
Žádná nostalgická atmosféra, ale moderní twin turbo řešení. Motor je součástí hybridního ústrojí a celý systém má dohromady výkon 650 koní. To už je úroveň, kde začínají opravdu rychlé supersporty. Toyota přitom rovnou přiznává, že vývoj stále probíhá, takže konečné číslo může být ještě o něco vyšší.
Na stovku zatím oficiální čas neznáme. Automobilka si tenhle údaj pravděpodobně nechává až na pozdější prezentaci, kdy bude vše finálně odladěné. Zato maximální rychlost už zveřejnila. Má se pohybovat okolo 318 kilometrů v hodině. To je teritorium, kde už musí být aerodynamika, chlazení a stabilita naprosto přesné.
Osmiválec s hybridem má svou hmotnost, jinak to nejde
Není to jen honba za číslem v ceníku. U takové rychlosti totiž každá drobnost rozhoduje o tom, jestli je auto na dálnici klidné, nebo nervózní. Nový osmiválec Toyota označuje jako absolutně lehký a kompaktní. To není náhoda, ale výsledek konkrétních konstrukčních řešení. Motor používá takzvané horké V. Turbodmychadla nejsou klasicky po stranách, ale uvnitř válcových řad. Má to víc efektů najednou. Zkracují se trasy výfukových plynů, turbína reaguje rychleji a celé ústrojí může být kompaktnější. Spolu s tím přichází mazání se suchou klikovou skříní.
To je řešení, které běžně vídáte u závodních aut nebo nejdražších supersportů. Umožňuje snížit těžiště, zlepšit mazání i při dlouhých průjezdech zatáčkami a zároveň lépe ovládat teploty oleje. Právě tahle kombinace horkého V a suché klikové skříně je důkazem, že vývoj motoru nebyl levnou ani rychlou záležitostí.
Toyota do něj nalila obrovské množství času i peněz a je prakticky jisté, že se neobjeví jen v jednom modelu. Zatím ale oficiálně nevíme, kde všude se časem objeví. Logicky se nabízí další sportovní modely a možná i některé luxusnější Lexusy. V době, kdy se automobilky často vymlouvají na emisní normy, je zajímavé, že Toyota u tohohle motoru výslovně zdůrazňuje jeho soulad s čím dál přísnějšími limity.
Suchá spojka by trpěla pod nárazy výkonu, je tady mokré řešení
Osmiválcový hybrid tak není posledním výkřikem spalovacích jednotek před jejich zánikem, ale spíše ukázkou, jak se dá i velký motor přizpůsobit novým pravidlům. Klíčový je také přenos výkonu na zadní kola. Toyota používá osmistupňovou převodovku, která konstrukčně připomíná řešení používané u Mercedesu AMG. Místo klasického měniče točivého momentu tu pracuje mokrá spojka. To znamená velmi rychlé a přesné řazení, ale i lepší odolnost při intenzivním zacházení. U auta, které míří mezi opravdové sportovní stroje, je tohle nutnost.
Suchá spojka by tady z dlouhodobého hlediska trpěla. Mokrá tohle zvládá mnohem lépe a dovolí si i opakované ostré starty nebo rychlé přeřazení pod plným plynem. Samozřejmostí je i samosvorný diferenciál. Bez něj by takový výkon nebylo možné rozumně přenést na asfalt.
Samosvor pomáhá při výjezdu ze zatáček, stabilizuje auto na hraně přilnavosti a výrazně zlepšuje pocit kontroly. Přesně to, co od auta této kategorie chcete. Zásadní výhodou GR GT má být hmotnost. Toyota uvádí, že auto bude vážit méně než 1 750 kilogramů. To je na první pohled pořád hodně, ale je potřeba vnímat kontext.
Konkurence může jen čekat, ostré srovnání proběhne na dráze
Jde o velký osmiválcový hybrid, který má plnit přísné bezpečnostní normy. I tak je ale o zhruba 300 kilogramů lehčí než srovnatelný Mercedes AMG GT s pohonem všech kol. A zároveň má prakticky totožnou hmotnost jako Aston Martin Vantage s klasickým zadním pohonem. To je zásadní informace. V praxi to znamená, že GR GT může nabídnout podobně ostrý a agilní projev jako tradiční britský sporťák, ale přitom přinést moderní hybridní technologie a jiný charakter motoru. Těžko říct, jak se k tomu postaví ortodoxní fanoušci čistých osmiválců bez elektřiny. Faktem ale je, že dnešní svět už taková auta moc neumožňuje. Pokud chceme mít nadále silné motory a vysoké výkony, hybridizace je logický krok. Z pohledu řidiče to navíc nemusí být negativum.


