Více než 25 let precizovaný hybridní pohon Toyoty sklidil další mimořádný úspěch: zápis do Guinessovy knihy rekordů a dojezd 1 600 km na jednu nádrž.
Nevím, jak to máte s rekordními jízdami automobilů vy, ale mne speciálně vždy nadchne, když se někomu podaří opravdu mimořádný, zásadní počin, speciálně v sériovém voze. Nemám nic proti speciálům, ale přece jen je něco jiného jet v karbonové tříkolce s dvouválcem 300 ccm a nazývat to „autem“ (neb se povedlo získat homologaci pro provoz na veřejných komunikacích, a má to navíc střechu, čili to není motocykl) a něco jiného jet v autě, které si koupíte v každém showroomu. A přesně tohle je ten případ. Pojďme se na něj podívat společně.
Prius poslední generace je mimořádně povedený model
A není možná náhodou, že jeho aktérem je Toyota, a Prius speciálně. Víte, v mých očích je Toyota Prius (v Čechách obzvlášť) tak trochu nedoceněným modelem. A nemám na mysli jen jeho čistě průkopnickou roli, kdy právě na Priusu se Toyota dokonale naučila hybridní technologii, kterou potom s úspěchem použila u milionu dalších Toyot a Lexusů. A která jí mimochodem dnes umožňuje stát poněkud stranou celého elektrického šílenství. Neb ví, že její řešení je stále po všech stránkách lepší než stávající řešení elektromobilů.
Mám na mysli i to, že design poslední generace je opravdu mimořádně povedeným kompromisem mezi sportovní, praktickou a do posledního detailu po aerodynamické stránce dotaženou karosérií. Předchozí Priusy mohly na někoho působit poněkud „experimentálně“, a popravdě bych zřejmě mnohdy dal leckomu v tomto za pravdu. Nic naplat, začínalo se. Ale Prius 2024? Za podobné tvary by se nestydělo jakékoli italské designové studio. Ostatně, ocenění ve fotografii hovoří za vše. Tady jsou navíc kombinovány s extrémně úsporným provozem. Nejprve oficiální citace Toyoty:
Toyota Prius dosáhla GUINNESS WORLD RECORD™ v oblasti spotřeby paliva s 2,53 l/100 km (v amerických reáliích 93 MPG, tedy mílí na galon, „Miles Per Galon“) při jízdě od pobřeží k pobřeží z Los Angeles do New Yorku. Tato cesta, ekvivalentní například evropské cestě z Lisabonu do Berlína, zdůrazňuje vynikající hybridní technologii a efektivitu modelu Prius v různých podmínkách reálného silničního provozu.
Napříč Spojenými státy s hybridem
Toyota Prius se vydala na cestu od pobřeží k pobřeží napříč USA a urazila přes 4 500 kilometrů z Los Angeles do New Yorku. Tato cesta prověřila efektivitu Priusu v různých podmínkách, od pouštního vedra až po městský provoz. Pod vedením Wayna Gerdese, proslulého hyper-řidiče, který dokonale zvládnul kombinaci rychlosti, terénu a úspory paliva, Prius předvedl svou působivou spotřebu paliva a spolehlivost a stanovil nové standardy pro ekologické cestování na dlouhé vzdálenosti.
Prius v Evropě jen jako plug-in hybrid. Škoda
Dlužno ale dodat jeden zásadní rozdíl: v Americe je Prius poslední generace dostupný s klasickou mild hybridní technologií Toyoty. V Evropě, sešněrované emisními limity EU, se Prius nabízí jako plugin hybrid (PHEV), z jednoduchého důvodu: jako spotřeba se u něj udává oněch známých „1 litr na 100 km“ (tady dokonce ještě méně, 0,5 až 0,7 litru) a velmi efektivně se tak snižují emise celé flotily Toyoty. S plug-in hybridem by ale pochopitelně nikdy nebylo možné rekordní jízdu realizovat.
„Pro pokus o rekord, jako je tento, je to hodně plánování. A pokud se věci změní, musíte změnit svůj plán. Přesměrovat. Zjistěte, co budete schopni udělat, abyste tohoto cíle dosáhli.“ Wayne Gerdes, pilot rekordních jízd
Neb by po vybití baterie (jakkoli ta mu zajišťuje nemalý dojezd až 86 km na jedno nabití) začal být poháněn klasickým spalovacím motorem. S jeho spotřebou 4,7 l/100 km to také není nijak špatné, ale na světový rekord a zápis do Guinessovy knihy rekordů by to vážně nestačilo. Za podobná čísla jezdí desítky dalších aut. Škoda, že Toyota v Čechách nenabízí i tento klasický hybrid a nechala se orgány EU dotlačit k omezení nabídky. Mnozí by tuším raději zvolili toto řešení než PHEV.
Takhle nezbývá než závidět řidičům v Americe (a nejen tam, pochopitelně). Případně se pokusit Priuse s tímto pohonem dovézt ze Spojených států do Evropy. Jakkoli rekordní hodnoty 1 600 km na nádrž jako Wayne Gerdes (při spotřebě 2,53 litrů / 100 km a nádrži Priusu 60 l) zřejmě nedosáhnete, pořád v tomto modelu získáte mimořádně elegantní a úsporné auto v jednom. Co říkáte, nestálo by to za pokus? Nebo zkusit individuální dovoz prostřednictvím některého z Toyota partnerů?