Levné auto se spotřebou 2,52 l/100 km? Ano. Značku a model na 92 % neuhádnete, koupit si ho v Česku ale můžete

Chcete auto, které se zapsalo do Guinessovy knihy rekordů? Můžete si ho koupit a jezdit se spotřebou, která se reálně blíží nule.

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Toyota Prius je synonymem pro hybridní technologii. Na trhu to není žádný zelenáč, naopak je to zakladatel, etalon třídy. Poprvé spatřil světlo světa v roce 1997, kdy byl uveden na japonský trh jako vůbec první sériově vyráběný hybridní vůz. Původně se jednalo o čtyřdveřový sedan, ale od roku 2003 je k dispozici pouze jako pětidveřový liftback. Prius kombinuje spalovací motor s elektromotorem, jde o koncept, který se ukázal jako převratný.

Model založil vlastní kategorii a ovládl ji, minimální spotřebou

Po uvedení v Japonsku se Prius začal prodávat i na dalších trzích a stal se globálně úspěšným. Dalším významným krokem bylo uvedení plug-in hybridu v roce 2012. Tento model umožňuje nabíjení baterie z externího zdroje elektrické energie. Prius se stal symbolem pro ekologicky smýšlející motoristy. Bez špetky ironie či náznaku sarkasmu. Rodina hybridních modelů Prius dosáhla v lednu 2017 globálního prodeje 6,1 milionu vozidel, to představovalo 61 % všech hybridů prodaných Toyotou po celém světě od roku 1997.

iZdroj fotografie: Toyota

Toyota prodává Prius na více než 90 světových trzích, nejsilnějšími odbytišti jsou Japonsko a Spojené státy. Dnes už je model prezentován ve své páté generaci. Ta dosáhla pozoruhodného milníku. Za mne palec nahoru a velký potlesk. Je tady reálná ukázka toho, jak to funguje, „když to funguje“. Toyota stanovila nový rekord ve spotřebě paliva na své cestě z Los Angeles do New Yorku. Rekordní výkon je zaznamenaný v Guinessově knize rekordů. Výkon potvrdil pověst Priusu jako průkopníka v hybridní technologii.

Diesely se vzdaly a začala jim hrát labutí píseň. Jejich prodej v EU překonaly hybridy a dokonce i elektromobily

V USA je vůz nabízen s klasickým hybridním systémem a motorem o objemu 2,0 litru, který pohání přední kola. A právě tato základní verze LE byla použita k pokusu o překonání rekordu ve spotřebě paliva. Za volantem seděl zkušený řidič Wayne Gerdes, specialista na úsporné jízdy a dálkové trasy. Cesta začala u radnice v Los Angeles a končila na radnici v New Yorku. Prius ujel celkem 3 211,7 mil, to je 5 168,7 km.

Cesta od oceánu k oceánu a padl rekord, který je k neuvěření

Prius po cestě čelil různým výzvám v podobě rozmanitých silničních a povětrnostních podmínek. Aby ne, přejel celé Spojené státy napříč, od oceánu k oceánu. Hybrid zvládal nejen stoupání do nadmořské výšky 2 133 metrů, ale musel také projít extrémním horkem v Mohavské poušti. Tam teploty přesahovaly 40 stupňů Celsia.

Nad Mexickým zálivem Prius čelil silným větrným podmínkám, které představovaly další extrém. Navzdory těmto nepříznivým faktorům dokázal Prius dosáhnout rekordně nízké průměrné spotřeby paliva 93,158 mpg. To je v přepočtu neuvěřitelných 2,52 litru na 100 kilometrů. Úspěch nejen překonal předchozí rekord o téměř 20 mpg, ale také významně vylepšil homologovanou průměrnou spotřebu tohoto modelu, která činí 57 mpg. Tedy 4,1 l/100 km.

Za kolik se dá jet? Benzín v nádrži a spotřeba je 2,52 l/100 km

Výsledek je podle mého názoru jasným důkazem výjimečných technologií, které Toyota vyvinula. Tohle není výstřel do tmy. To je typický důkaz místo slibů. Jistě, ne každý motorista zvládne jezdit s takovou spotřebou jako Wayne Gerdes. Ale tento výsledek přesto ukazuje, čeho je možné dosáhnout. Michael Tripp, viceprezident společnosti Toyota USA, řekl k úspěchu: „Prius nás překvapoval od samého začátku a stále to dělá.“

iZdroj fotografie: Toyota

Stanovení nového rekordu v nejnižší průměrné spotřebě paliva je konečným důkazem toho, že tento vůz je skutečným inženýrským dílem.“ Závěrem chci říci, že Prius s rekordní spotřebou 2,52 l/100 km představuje nový standard. Tohle nebyl laboratorní pokus. To byla prostě jízda autem z bodu A do bodu B. A to může zvládnout každý. A každý tak může ušetřit. Výkon ukazuje, že budoucnost automobilismu je možná v hybridních vozidlech. Ne v těch plně elektrických. Hybridy jsou podle mě způsobem, jak jezdit svobodně a zároveň ekologicky.

Jsou hybridy správnou cestou?

Zdroj: Toyota
Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články