Budoucnost aut nemusí být jen o motorech z pračky a neustálém dobíjení baterií. Řešení tady je, stačí jen tankovat jiné palivo.
Jsou věci, kterým v redakci AutoŽivě nerozumíme. Třeba to, proč se automobilky hrnou do elektromobility, když je tady řešení de facto už hotové. Takové, které nevyžaduje nové technologie. Stačí vzít stará auta a začít tankovat jiný typ paliva, který nepochází z klasických rafinerií. Takzvané palivo budoucnosti přitom už existuje. Kompetentní společnosti ví, jak ho vyrábět. Jediné, co je zatím problematické, je vyšší cena za litr.
Elektromobily jsou drahé, tak proč za to kritizovat e-paliva?
Ale problém ceny je kontroverzním tématem i u elektrických aut. Když se řekne „benzín budoucnosti“, většina lidí si představí nějakou sci-fi scénu, kde auta jezdí na vzduch, vodu nebo možná na recyklované banánové slupky. Jenže realita je, jak už to tak bývá, trochu jiná – a přitom možná ještě zajímavější. Jde o takzvané syntetické palivo. Už jsme o něm několikrát v redakci AutoŽivě referovali. Třeba Porsche ho umí vyrábět. Koncern Stellantis ohlásil, že bez úprav může jezdit na syntetické palivo většina současných aut.
Největší automobilová značka světa, Toyota, se také rozhodla, že elektromobilita není jediná cesta, jak zachránit planetu. Automobilka má samozřejmě elektrické auto v malíčku. Ale stejně tak vyrábí hybridy jako velmi efektivní řešení. Plus sází na e-paliva, tedy syntetické benzíny, které mají možnost změnit pravidla hry. Co to znamená pro nás? Především to, že spalovací motory ještě rozhodně neřekly poslední slovo.
A kdo by to byl čekal, že právě v době, kdy se všude mluví o elektromobilech, přijde někdo s tím, že benzín může být vlastně ekologický? Toyota v tomto směru rozhodně nehraje druhé housle. V japonské Ósace teď testuje celou flotilu aut, která jezdí na e-fuel, tedy syntetické palivo vyrobené z obnovitelných zdrojů. A teď pozor – nejde o žádné laboratorní pokusy, ale o reálný provoz v ulicích velkoměsta. V testu se objevily modely jako Corolla, Prius, nebo dokonce i sportovní GR86, což je jasný vzkaz všem petrolheadům, že ještě není konec.
Nemusí se na autech nic měnit, stačí jen natankovat jiné palivo
E-paliva jsou kompatibilní s běžnými spalovacími motory. To už jsem zmínil. Takže žádné složité přestavby, žádné astronomické investice do nové techniky. Prostě natankujete a jedete. A teď si představte, jaké to je, když můžete jezdit autem, které milujete, a přitom mít čisté svědomí, že neprodukujete zbytečné emise. Toyota tvrdí, že e-fuel dokáže snížit uhlíkovou stopu až o 90 % oproti klasickému benzínu.
A to už je číslo, které stojí za pozornost. Samozřejmě, znovu připomenu, že to není jen o Toyotě. Do vývoje syntetických paliv se pouští i další velcí hráči, například zmíněné Porsche nebo BMW. Toyota je v tomto směru teď také opravdu vidět. Umí tak nabídnout alternativu pro ty, kteří nejsou připraveni na elektromobil, nebo prostě jen milují klasické řízení. Ne každý chce řešit nabíjení, dojezd nebo životnost baterií.
Zdá se, že snaha prosadit elektromobily je vyloženě politická
A teď si položme otázku – je tohle opravdu benzín budoucnosti? Z mého pohledu rozhodně ano. E-paliva mají potenciál nabídnout to nejlepší z obou světů, toho řidičského i ekologického. Zvládnou zprostředkovat díky spalovacímu konceptu radost z jízdy, zvuk motoru, rychlé tankování. A zároveň zajistí minimální dopad na životní prostředí. A co je na tom nejlepší? Nemusíte měnit auto, nemusíte měnit styl jízdy.
Vážně je to tak jednoduché. Prostě jen natankujete jiný benzín. A hotovo. A teď se musím zeptat znovu a nahlas. Proč se tady tlačí zcela bez rozmyslu do lidí elektrická auta, když by stačilo začít prodávat jiný typ paliva? Skutečně, jen přijede na čerpací stanici cisterna s jiným obsahem a vše je vyřešeno. Pokud někdo ví, o co jde, budeme moc rádi za vyjádření v komentářích pod článkem. Závěrem tak jen povzdechnutí, že budoucnost aut snad bude možná pestřejší, než jsme si mysleli.