Toyota snížila cenu aut o 40 %: Natruc. Má to prostý důvod, ostatní automobilky by si měly vzít příklad

Toyota je na poli nových technologií elektromobilů mimořádně aktivní, navíc ohlásila i jejich razantní zlevnění spolu s vyšším dojezdem. Vypadá, že spalovací motory to mají sečtené.

i Zdroj fotografie: TTTNIS / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Titulkem tohoto článku by v podstatě celý článek mohl skončit, neb je v něm řečeno všechno podstatné. Nižší peníze, větší dojezd, to většině zájemců o elektromobil bude jako informace zcela postačovat. Kdy že budou k mání? Za několik měsíců. Ani to nezní špatně. Toyota se po letech váhání a přešlapování (a vyladění svých hybridů do dokonalosti, nutno dodat) vrhla na elektromobilní svět s razancí sobě vlastní a nemíní nechat nikoho na pochybách, že si chce notný kus z EV „koláče“ ukousnout sama. Pojďme se na ty slevy a dojezdy podívat společně.

Zlevnit a nabídnout různé typy baterií pro různé typy EV

Jak uvádí britský AUTOCAR, nová generace elektromobilů Toyota, která dorazí v roce 2026, nabídne nové možnosti baterií, jež zvýší dojezd na 800 kilometrů, a bude až o 40 % levnější než Toyota bZ4X. Koncepce Toyoty – dvě různé baterie pro elektromobily (lithium-iontová zaměřená na dojezd a lithium-železo-fosfátová zaměřená na cenu) – je součástí snahy japonské firmy, aby její elektromobily oslovily širší zákaznickou základnu.

Toyota zničí Teslu a změní trh: Vymyslela revoluční baterii. Dojezd 1 200 km, nabito za 10 minut

Mezi lety 2027 a 2028 nahradí v této řadě lithium-iontovou baterii Performance nová, vysoce výkonná sada s dojezdem 1 200 km. Bude také o 10 % levnější, uvedla Toyota. „Budeme potřebovat různé možnosti pro baterie, stejně jako máme různé typy motorů,“ řekl Takero Kato, prezident vývojového centra elektromobilů Toyota. „Je důležité nabízet řešení baterií kompatibilní s různými modely a potřebami zákazníků.“ Taková samozřejmost, ale při pohledu na některé evropské EV se zdá, jako by na ni výrobci zapomněli.

Cesta k úspěchu: kompaktnější a lehčí baterie s vyšší kapacitou

Modely, které budou používat tyto baterie – což bude tvořit 1,7 milionu z celkových 3,5 milionu EV, jejichž celosvětový prodej Toyota očekává do roku 2030 – budou také navrženy tak, aby byly lehčí a aerodynamičtější než již tak tenká (nicméně těžká) bateriová platforma EV japonské značky ve snaze především maximalizovat efektivitu. Klíčem k aerodynamice budou plošší baterie. 

Škoda Fabia je pořád lepší než Toyota Yaris GR. Japonci se musí hodně otáčet, aby Škodovku dohnali

Toyota uvedla, že snížení výšky baterie je klíčovým faktorem pro lepší účinnost, protože to zase umožňuje nižší, aerodynamičtější design, který snižuje odpor. V dnešním bZ4X je baterie vysoká asi 150 mm, ale u modelů nové generace bude snížena na 120 mm. Zástupci japonského koncernu také potvrdili, že toto snížení umožní ve finále vyrábět „vysoce výkonné sportovní modely“ s cílovou výškou baterie 100 mm. To už je relativně „placka“, nijak zásadně nezasahující do vnitřní stavby vozu.

Nová generace polovodičových baterií definitivně změní trh

Dnešní zpráva sleduje průlom v technologii baterií, který umožní Toyotě do roku 2028 hromadně vyrábět polovodičové baterie. Nazývané polovodičovými proto, že používají spíše pevný elektrolyt než tekutý, jako je tomu v dnešních lithium-iontových bateriích. Tyto polovodičové baterie první generace také nabídnou dojezd 1 000 km, ale bude možné je nabít z 10 na 80 % za 10 minut pomocí rychlonabíječky, v porovnání s 20 minutami vysoce výkonné lithium-iontové baterie dnes.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Cílem jsou polovodičové baterie s dojezdem až 1 200 km, které Toyota ohlásila na období 2027/2028. Zavedení takto výkonných polovodičových baterií by znamenalo, že výrobci automobilů by mohli drasticky zvýšit dojezd elektromobilů. Aniž by přitom museli zvyšovat jejich velikost nebo hmotnost. Stejného efektu se dá dosáhnout také s výrazně sníženou hmotností celého vozu, což je cesta, kterou se ubírá například výrobce baterií CATL – menší baterie s vyšší kapacitou, umožňující stavět i lehčí (a ve finále úspornější) elektromobily.

Uvidíme, jak bude snížení ceny o 40 % a delší dojezd jako bonus vypadat v praxi. Zatím to vypadá velmi slibně. Jak to vidíte vy, dočkáme se v brzké budoucnosti elektromobilů za podobné (nebo dokonce nižší) ceny, než mají srovnatelná auta se spalovacími motory? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Přesvědčilo by vás zlevnění o 40 %?

Zdroj: AUTOCAR
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články