Motor s turbem nelze vypnout hned po zastavení: Mýtus, který neplatí, výjimka má však určité pravidlo

Může se vypnout motor hned, jakmile dojede řidič do cíle? Autu to nesvědčí, jde zde ale jedna výjimka.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Přeplňování turbodmychadlem je dnes až na výjimky standardem. Termín downsizing zná asi každý. Mnoho řidičů však neumí s přeplňovanými agregáty zacházet, stručně řečeno je ničí. Nevědomky, motoristé dělají velkou chybu, která souvisí s vypínáním zapalování ihned po dojezdu do cíle. To může být u přeplňovaných motorů problém. Jsou však situace, kde náhlé zhasnutí motoru nevadí.

Nevypnout motor je vhodné, ne vyloženě nezbytné

U turbomotorů je obecně doporučováno číst pečlivě manuál a postupovat při provozu i údržbě podle doporučených rad. Mezi ně patří pokyn nezhasínat moto ihned po zastavení v cílové destinaci. Je vhodné nechat motor ještě chvíli běžet. Obvykle pár desítek vteřin, klidně minutu. Není zapotřebí nechat motor v provozu na volnoběh déle, ale prodleva se zhasnutím v uvedeném rozsahu by měla výrazně prodloužit životnost motoru, zejména turbodmychadla.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Stane se něco fatálního, pokud řidič dojede do cíle a hned motor vypne? Motoru toto nesvědčí, lopatky turba jsou ještě v pohybu a otáčejí se. S vypnutím motoru už ale nedochází k mazání, takže turbo rotuje setrvačností bez oleje a opotřebovává se. Druhým problémem je vypnutý chladič, respektive jeho ventilátor.

Hučení motoru je v pořádku, dochlazuje se

Moderní motory mají většinou dochlazování, takže se zase tak moc neděje, ventilátor běží, i když je motor zhasnutý. Dokonce i když řidič zamkne auto a odejde od něj, jde o typické hučení, někteří neznalí řidiči se ho děsí a obávají se poruchy. Zbytečně. Ale i tak se vyplatí nechat motor chvíli odpočívat ve volnoběžném režimu. Někdy je běžné zastavit a ihned vypnout motor, například při dojezdu na čerpací stanici.

iZdroj fotografie: Pixabay

Je vhodné, pokud na to řidič myslí, stejně jako to že se blíží do cíle, a přizpůsobí tomu styl jízdy. Tedy v rámci dojezdu nevytáčí motor do vysokých otáček, jede klidně, plynule. V podstatě smírně dochlazuje už za jízdy. Tímto způsobem je možné snížit neblahé následky na pohonnou soustavu, a přesto motor zhasnout hned po zastavení. Je-li to nutné. 

Jak pracujete s tubomotorem vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články