Motor s turbem nelze vypnout hned po zastavení: Mýtus, který neplatí, výjimka má však určité pravidlo

Může se vypnout motor hned, jakmile dojede řidič do cíle? Autu to nesvědčí, jde zde ale jedna výjimka.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Přeplňování turbodmychadlem je dnes až na výjimky standardem. Termín downsizing zná asi každý. Mnoho řidičů však neumí s přeplňovanými agregáty zacházet, stručně řečeno je ničí. Nevědomky, motoristé dělají velkou chybu, která souvisí s vypínáním zapalování ihned po dojezdu do cíle. To může být u přeplňovaných motorů problém. Jsou však situace, kde náhlé zhasnutí motoru nevadí.

Nevypnout motor je vhodné, ne vyloženě nezbytné

U turbomotorů je obecně doporučováno číst pečlivě manuál a postupovat při provozu i údržbě podle doporučených rad. Mezi ně patří pokyn nezhasínat moto ihned po zastavení v cílové destinaci. Je vhodné nechat motor ještě chvíli běžet. Obvykle pár desítek vteřin, klidně minutu. Není zapotřebí nechat motor v provozu na volnoběh déle, ale prodleva se zhasnutím v uvedeném rozsahu by měla výrazně prodloužit životnost motoru, zejména turbodmychadla.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Stane se něco fatálního, pokud řidič dojede do cíle a hned motor vypne? Motoru toto nesvědčí, lopatky turba jsou ještě v pohybu a otáčejí se. S vypnutím motoru už ale nedochází k mazání, takže turbo rotuje setrvačností bez oleje a opotřebovává se. Druhým problémem je vypnutý chladič, respektive jeho ventilátor.

Hučení motoru je v pořádku, dochlazuje se

Moderní motory mají většinou dochlazování, takže se zase tak moc neděje, ventilátor běží, i když je motor zhasnutý. Dokonce i když řidič zamkne auto a odejde od něj, jde o typické hučení, někteří neznalí řidiči se ho děsí a obávají se poruchy. Zbytečně. Ale i tak se vyplatí nechat motor chvíli odpočívat ve volnoběžném režimu. Někdy je běžné zastavit a ihned vypnout motor, například při dojezdu na čerpací stanici.

iZdroj fotografie: Pixabay

Je vhodné, pokud na to řidič myslí, stejně jako to že se blíží do cíle, a přizpůsobí tomu styl jízdy. Tedy v rámci dojezdu nevytáčí motor do vysokých otáček, jede klidně, plynule. V podstatě smírně dochlazuje už za jízdy. Tímto způsobem je možné snížit neblahé následky na pohonnou soustavu, a přesto motor zhasnout hned po zastavení. Je-li to nutné. 

Jak pracujete s tubomotorem vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Video: ruský dron Lancet umí „uzemnit“ americkou 155mm samohybnou houfnici M109 jediným zásahem
Události247.cz
Události247.cz
Podvodníci mají novou fintu, jak okrádají začínající živnostníky. Založili web, který se tváří jako oficiální stránka státu
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jaký je původ tajemného Čupakabry: Někteří zastávají teorii, že jde o výsledek mimozemského genetického inženýrství
adbz.cz
adbz.cz
Dům z 19. století chtěli rozšířit bez většího zásahu. Architekti úkol splnili, aniž by narušili původní atmosféru