Ministerstvo dopravy vyzývá Čechy, aby porušovali předpisy. A to ani nemusíte mít řidičák. Vy jste o tom ještě neslyšeli?

Natočit TV spot apelující na dodržování předpisů a současně v něm ponechat jeden zásadní přestupek jako kvíz pro diváky je zajímavý přístup. Objevíte chybu ve videu?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě
                   

Ministerstvo dopravy se ve spolupráci s BESIPem snaží propagovat nový bodový systém mj. i prostřednictvím televizních reklam a videospotů na sociálních sítích, aby dostalo důležité informace k co největšímu počtu řidičů. A ti pak nebyli překvapeni při policejní kontrole, když místo očekávaných několika tisíc korun může pokuta dosáhnout i několika desítek tisíc korun. Případně být dvakrát dražší, než tomu bylo dosud. Pojďme se na jeden takový případ podívat společně.

Video jako snaha přiblížit se cílové skupině

„Řidiče od ledna čeká několik zásadních novinek, které mají jeden společný jmenovatel: přinést více bezpečnosti na naše silnice. Aby se to podařilo, je důležité veřejnost o novém bodovém systému a možnosti řídit od 17 let v doprovodu mentora informovat. A k tomu je někdy lepší nadsázka a trochu filmového překvapení než fádní sdělení,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Jakkoli je myšlenka přiblížení se k cílové skupině (kterou jsou v tomto případě mladí řidiči) prostřednictvím videa chvályhodná, otázkou je, zda nešlo celý spot pojmout trochu jinak.

Extra vtipná TV reklama na Škodu, kterou neměli Češi vidět, se dostala na internet

iZdroj fotografie: Depositphotos

V tomto případě se výroby osvětového spotu k novinkám pro řidiče ujal režisér Vít Klusák. V roli otce uvidíte charismatického Filipa Blažka a dceru-řidičku zahrála talentovaná Emilie Kalivodová. Chystají se spolu nejen na nový bodový systém, ale i na řízení od 17 let v doprovodu rodiče. A byť Vítka Klusáka coby režiséra bezvýhradně uznávám, celé video mi přijde tak trochu „škrobené”, s replikami odříkanými dle scénáře a celkově bez větší snahy přiblížit se opravdu mladé generaci.

Mladí zájemci o řidičský průkaz sledují jiná videa

Nevím, nakolik tvůrci klipu vědí, jaká (speciálně hudební) videa sdílejí teenageři kolem 17–18 let, obávám se však, že „tatíkovský” spot se starší Mazdou MX3 na odtahovce je těmto videím na hony vzdálený. Přestože obsahuje příjemný „fórek” se sejmutím rukou z volantu a následného vysvětlujícího záběru z dronu: auto i jeho posádka totiž jedou na odtahovce. Nabízí se otázka, jestli by některý z hudebníků oblíbených u mladé generace nenatočil jednodušší, a přitom účinnější klip. A zřejmě i levnější.

Video: 16letý mladík si tajně vypůjčil Toyotu Supra od svého otce. O chvíli později mu policie naměřila 190 km/h

„Ukrytý” přestupek ve videu je patrný na první pohled

Notabene spojitost s auty se třeba u raperů přímo nabízí, auta mívají v jejich klipech často nezastupitelnou úlohu. Tak třeba příště. BESIP však do aktuálního videa „schoval” jeden přestupek, za nějž můžete dostat přesně dvakrát tak vysokou pokutu, než tomu bylo dosud. A pozorní diváci videa mají již zřejmě jasno: pochopitelně, Emilie Kalivodová coby řidička není připoutána. A má navíc výraznou šálu kontrastní barvy, aby to bylo opravdu na první pohled patrné.

Jakkoli poutání na odtahovce zní tak trochu jako nesmysl, Filip Blažek pásy předpisově má. A celé video navíc začíná „jako” za jízdy autem. A tam jsou pásy (jízda bez nich dříve až za 2 500, dnes až za 5 000 korun, oboje ve správním řízení a 3 body k tomu) bez jakékoli diskuse. Pokud tedy nechcete být o pár tisíc korun lehčí ani se vystavovat zásadnímu riziku. Které nestojí za žádné peníze na světě. Proto jakmile usednete do auta, nechť jsou pásy to první, čeho se vaše ruka dotkne. Vše ostatní až potom. Bez pásů zkrátka ani metr jízdy.

Poutáte se vždy a důsledně, i když máte třeba jen popojet na parkovišti? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Poutáte se v autě vždy a za všech okolností?

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články