Týdenní test Škoda Fabia 1.0 TSi: Rozumná lidovka, nebo ostuda z produkce Škodovky?

Rozhodli jsme se otestovat jeden z nejběžnějších vozů našich silnic. Jak se jezdí oblíbenou Fábinkou s tříválcovým motorem? Nabízí kvalitní jízdu, nebo je to naprostý průšvih?

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií
                   

Škoda Fabia již dlouhá léta kraluje českým silnicím. Tedy alespoň co se týče počtu těchto aut ve srovnání s ostatními značkami, respektive modely. Aktuálně je Fabií v ČR registrováno hodně přes 400 000 kusů. Tím pádem se jedná skutečně o jeden z vůbec nejčetnějších vozů na českých vozovkách. A my jsme si před testováním Škody Fabie třetí generace po faceliftu položili otázku: „Co řidiče právě na Fabii tak láká?“ A právě proto si spolu tento typický lidový model od Škodovky prověříme v praxi. Snad na ní nějaké zásadní kvality odhalíme. Vůz nám na test zapůjčila společnost AAA Auto.

Vizuálně moderní prosťáček

Vizuálně se z externího pohledu nejedná o žádnou úchvatnou designovku. Patrně jediné, co se mi na „kabátě“ Fabie líbí, je její předek, který koresponduje se zdařilou vizualitou předních partií Octavií a Superbů. Ta kombinace „okřídlené“ masky spolu s moderně vyhlížejícími světlomety a výrazným horizontálně děleným nárazníkem se prostě designérům škodovek povedla.

Z boku už ale naše testovaná Fabia vypadá velmi fádně a příliš jí nesluší výrazná výška oken v poměru k formátu dveří. Oku lahodí pouze výrazný dlouhý prolis, který se táhne přes celý bok, a v našem případě černé rámečky kolem oken. Zadní partie je velmi decentní a působí na první pohled celkem masivně na tak relativně malý vůz. Holt ne zrovna malý prostor zavazadelníku se musí projevit i navenek.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Slušný zavazadelník, ale málo místa v interiéru

A mimochodem 530 litrů pro zavazadla, které se skrývají za pátými dveřmi, to není špatná hodnota. Navíc je do zavazadelníku velmi dobrý přístup. Ovšem konkurence nabízí z pohledu zavazadlového prostoru víc. Hyundai i30 v kombíku nabízí navíc 72 litrů a třeba Kia Ceed Combi dokonce 95 litrů oproti Fabii. V případě, že je pro vás každý litr v „kufru“ důležitý, měli byste se raději zaměřit právě na jeden z těchto dvou vozů.

Pokud jde o prostornost interiéru naší Fabie, tak tam se vysloveně není z čeho radovat. Interiér působí lehce stísněně, a především v zadní části vozu není před koleny ani nad hlavou moc prostoru. Menší pasažéři nebo přímo děti si určitě stěžovat nebudou, ale cestující o výšce ke 190 centimetrům se tu rozhodně pohodlně nesvezou. Dokonce si troufám říct, že jízda na dlouhé vzdálenosti pro ně bude utrpením.

Průměrná sedadla a praktický dosah ovladačů

O výrazném pohodlí se tu nedá hovořit ani z pohledu sedadel. To, že vypadají dosti lacině, by až takový problém nebyl, jenže nemají ani zrovna komfortní opěrky. Nastavení sedaček je řešené samozřejmě manuálně, ale zase jsou alespoň vyhřívané. Teď v zimě by se hodil i vyhřívaný volant, ten se tu ale nekoná.

Jinak je interiér ale dobře řešený z pohledu dostupnosti ovládacích prvků, a především tu chválím sektor ovládání jednozónové klimatizace. Není dotykový a pracuje se s ním rychle i jednoduše. Palubní deska nepůsobí vizuálně špatně, jen je založená především na levných plastech, což jsme čekali. Naopak moc pěkně řešený je volant, jenž je potažený perforovanou kůží a má velmi dobrou ergonomii. Škoda jen, že není v rámci ovládání vozu podstatně více citlivý. Multifunkční tlačítka na volantu jsou přehledná, nechybí jim otočné válečky, takže s nimi jsme byli spokojení.

V kapličce za volantem působí pěkně analogové budíky, mezi kterými sedí malý displej informující řidiče o elementárních hodnotách vozu. Centrální displej má menší formát, slušnou grafiku, ale nepatří mezi nejrychlejší. Nicméně jeho ovládací systém je jednoduchý, přehledný až intuitivní. Ono v zásadě všechno v této Fabii je snadno ovladatelné a rozhodně se v případě tohoto auta obejdete bez manuálu. A to je pozitivní skutečnost.

Vrzání, laciné materiály, ale kvalitní výhled

Na to, jak je vůz malý, je vybavený solidním objemem přihrádek a odkládacích ploch, v rámci nichž nás pobavil žlábek před řadicí pákou určený na mince nebo třeba platební karty, parkovací lístky apod. Sympatický detail. Nemilé je ovšem časté vrzání jednotlivých komponentů interiéru. Prakticky za cokoli v „kokpitu“ vezmete, to vám zavrže.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Ale jinak je z vozu velmi dobrý výhled z oken do všech stran a stejně pozitivně lze hovořit o výhledu v rámci zpětných zrcátek. Vůz nemá parkovacího asistenta, ale aspoň tu máme zadní parkovací čidla. A i ta se v rámci parkování nebo couvání samozřejmě hodí. Co nám při testování Fabie chybělo, tak více USB vstupů pro dobíjení mobilních telefonů. Je tu pouze jeden pro celý vůz (pod klimatizací) spolu s jedním 12V vstupem.

Nečekaně živý tříválec

A jak vlastně tahle Fabia jezdí? Předně je třeba říci, že tu máme tříválcový přeplňovaný litrový motor s výkonem 74 kW/100 koní a točivým momentem 175 Nm. Tento motor je mimochodem dlouhodobě vnímaný jako velmi spolehlivý. Ovšem navzdory tomu, že auto váží jen 1 110 kg (pohotovostní hmotnost), nelze čekat, že tato Fabia bude s danou motorizací nějaký zábavný dravec. Zrychlení z 0 na 100 km/h dává vůz za 10,2 s (respektive námi naměřených 10,4 s), a to je tak tak dostatečná hodnota pro efektivní předjetí pomalejšího vozidla. Zvuková kulisa daného tříválce není zrovna úchvatná, řekl bych, že je spíše úsměvná.

Ale i přes slabou motorizaci mohou říci, že projev vozu je celkem živý, dokonce lehce agilní a Fabia má dost dechu i na předjíždění ve vyšších rychlostech třeba na dálnici. Tedy alespoň v jednom až dvou lidech. Jakmile je auto zatížené podstatně více (4 pasažéři a naložený kufr), pak samozřejmě v rámci dynamiky notně ztrácí dech. Odhlučnění interiéru nebylo výrobcem příliš dobře zvládnuté a zvláště ve vysokých rychlostech si aerodynamický hluk pasažéři Fabie užijí.

iZdroj: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Řízení bez odezvy. Stabilita na ledovce na výbornou

Řízení nemá celkově moc dobrou odezvu a podvozek je takový řekněme výrazně gumový a v průběhu jízdy houpavý. Má určitou dávku komfortu, to ano, ale jinak vám žádnou „informaci“ z vozovky nekomunikuje. Brzdy jsou průměrně efektivní, a co se mi v rámci řízení líbilo opravdu nejméně, tak to je řazení. Manuální pětistupňová převodovka má totiž mezi jednotlivými rychlostními stupni extrémně dlouhé dráhy. Řazení je tím pádem takové nepřirozené, až vysloveně zdlouhavé ve srovnání s jinými vozy.

Na druhou stranu ale vozidlo dobře drží v zatáčkách i v rámci rychlé jízdy. Tahle Fabia se navíc extrémně dobře blýskla na zledovatělé vozovce. Kluzký povrch zvládala precizně, a to i do výrazného stoupání, kde řada jiných aut zůstala viset. Ani hlubší sníh tu nebyl problém, a to nemá auto pohon 4×4, ale jen náhon na předek. Svůj podíl na tom samozřejmě nese nízká hmotnost vozu, ale také poměrně kvalitní zimní pneumatiky s příkladným vzorkem.

Nízké náklady vyvažují ostatní nedostatky

Velké pozitivum spatřuji ve spotřebě naší testované Fabie. Autu jsme naměřili za týden testování kombinovanou spotřebu 6,1 litru benzínu na 100 km, ale po okreskách v rámci klidné jízdy vůz jezdil i za 5,2 litru. A to jsou vynikající hodnoty. Když k tomu připočtete pořizovací náklady na tento model auta (rok výroby 2019, nájezd 41 000 km a cena 250 000 korun), máme tu nízkonákladový automobil, který vás dokonce ekonomicky nezničí ani v rámci servisních úkonů.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Cena tohoto nového vozu pro představu začíná na 370 000 Kč, což je pořád moc solidní částka. A patrně hraje naprosto zásadní roli u mnoha lidí při rozhodování o koupi Fabie, to je logické. Samozřejmě spolu s tím, že se jedná o vůz, který vám opraví kdekoli, a jak už jsme zmínili, za malé náklady.   

Prostě průměrné auto, které nezlobí a šetří

Takže v souhrnu tu máme spolehlivé, avšak takové bezemoční auto s průměrnými jízdními vlastnostmi, jež je jednoduché až řekněme praktické na obsluhu. Není to žádná velká krasavice, nenabízí opulentní výbavu, ale zase disponuje slušnou dávkou prostoru v zavazadelníku, což se o interiéru bohužel říci nedá. Zásadní benefit Fabie je však ukotvený v nízkých nákladech – jak na pořízení vozu, tak na jeho provoz. A je pochopitelné, že právě to se českým řidičům na tomto autě líbí ze všeho nejvíc.  

Velmi děkujeme za zapůjčení Škody Fabia společnosti AAA Auto. Chválím stav jejich vozu, který v rámci testování nepředvedl žádné funkční nedostatky. Navíc i vizuální stav zapůjčené Fabie na nás jak z exteriérového, tak interiérového pohledu velmi pozitivně zapůsobil. Je evidentní, že původní majitel auta se o svého čtyřkolového služebníka dobře staral.    

Škoda Fabia Combi 1.0 TSi přehledně:

Motorbenzínový přeplňovaný tříválec 1.0 TSi
Výkon70 kW / 95 koní
Zrychlení z 0 na 100km/h10,2 s (v testu naměřeno 10,4 s)
Maximální točivý moment175 Nm
Maximální rychlost187 km/h
Převodovkamanuální 5stupňová
Objem zavazadelníku530 litrů
Pohotovostní hmotnost1 110 kg
Rozvor2 470 mm
Rozměry4 257 mm (délka) x 1 732 mm (šířka) x 1 467 mm (výška)
Objem nádrže45 litrů
Spotřeba naměřenákombinovaná 6,1 litru, minimální 5,2 litru

Galerie

Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií

Pořídili byste si Fabii, nebo máte v tomto segmentu jiného šampiona?

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články