V Polsku platí podobně jako u nás to, že chodcům přecházejícím na přechodu by měl dát řidič přednost. Úprava této přednosti je podobná jako v České republice a neznamená, že by měl mít chodec přednost absolutní. Nesmí například skočit na přechod těsně před jedoucím autem, stejně jako musí počítat s tím, že jeho přednost neplatí v případě kolejových vozidel. Tedy v případě tramvají.

Varšava chce pro chodce větší prioritu

I když se daná zákonná úprava přednosti zdá logická a také férová pro obě strany – tedy jak pro chodce, tak i pro řidiče, objevují se hlasy, že by se měl zákon ještě upravit. To požaduje varšavský úřad městských silnic, který poslal na Ministerstvo infrastruktury dopis, který shrnuje několik výtek k současnému zákonu a také navrhuje několik dalších změn.

Měla by být stanovena míra přednosti

Současný polský zákon, podobně jako u nás, nemusí být ve všech případech jednoznačný. Stále se mohou objevovat otázky, jak je to s předností, pokud chodec znenadání vstoupí na přechod, nebo pokud je vidět, že se k přechodu blíží a podle všeho na něho bude také vstupovat. Není tak přesně vymezeno, zda má skutečnou prioritu, nebo nikoliv.

Varšava chce více priorit pro chodce




I když by se mohlo znát, že Varšava by primárně chtěla podpořit to, aby chodci vstupovali do vozovky obezřetněji, dopis na ministerstvo spíše ukazuje, že chce, aby chodec měl větší prioritu. Nejenom, že je zde dokonce požadováno to, aby měl přednost i před kolejovými vozidly. V dopise zaznívá také to, že priorita chodce by měla začít platit už ve chvíli, kdy u přechodu stojí a vyčkává, tak i ve chvíli, kdy se k němu blíží. Tedy ne až v případě, kdy dává jasně najevo, že na něho vstoupí, nebo ve chvíli kdy na něho teprve vstoupil. Na jednu stranu jde o návrh celkem logický, ale na druhou může být v reálném provozu i velmi nebezpečný.