Nikdo nepopírá, že důvodem mnoha nehod je vysoká rychlost. Obvykle však mluvíme o takové, kdy je rychlostní limit výrazně překročen riskujícím řidičem. Přesto se najdou lidé, kteří tvrdí, že i mírné snížení rychlostního limitu může vést k větší bezpečnosti na vozovkách. Je to pravda? Francie poslouží jako dobrý příklad.

Francie před rokem snížila rychlost z 90 na 80 km/h

Byla to právě Francie, kde se před rokem schválilo snížení rychlostního limitu z 90 na 80 kilometrů v hodně. Co bylo důvodem? Odpověď je jednoduchá. Byla to snaha snížit počet dopravních nehod a také minimalizovat případné fatální následky. Ti, kteří byli pro se opírali o různé statistiky mluvící o tom, že hlavní příčinou nehod je vysoká rychlost. A tak došlo k tomu, že byla snížena.

Co říkají statistiky?

Příznivci této změny, tedy daného snížení tehdy argumentovali tím, že díky nižší rychlosti se povede výrazně snížit počet nehod a výrazně snížit počet mrtvých. Konkrétně by toto číslo mělo ročně klesnou o 300 – 400 lidí. Po roce již víme, že tohoto plánovaného čísla se nedosáhlo ani vzdáleně. Je pravdou, že počet smrtelných nehod byl v daném roce nižší, ale konkrétně jenom o 127. To je v podstatě čtvrtina oproti počtu zachráněných, ke kterému mělo zpomalení pomoci.




Podívejme se také na statistiky místní policie, která jasně uvádí, že hlavní příčinou nehod ve Francii není vysoká rychlost, ale něco jiného. Je to především alkohol a drogy. Lidé ovlivněni danými látkami působí nehody nejčastěji. Statistiky říkají, že takoví řidiči způsobí více než 40 procent všech nehod. Rychlost tak opravdu není ten hlavní problém.

Bude to znamenat návrat k devadesátce?

O tom, že by se rychlostní limit mohl opět vrátit na dříve běžných 90 km/h, což je i běžná rychlost v řadě jiných zemích EU, se začíná pomalu ale jistě hovořit. Vláda začíná plánovat možnou změnu. Vše je ale teprve na začátku. Co je zatím jasné, že snížení rychlosti k výrazně větší bezpečnosti nevede. Ostatně sousední Německo a místní úseky dálnic bez limitu jsou toho důkazem.