Bazarový klenot: Tato ojetina si dává konkurenci k snídani. Lepší auto už asi nikdo nevyrobí

Bezpečné, silné a úsporné, to je představa lidí o vozech Volvo. Umí ale představu ojetý model XC60 naplnit?

i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
i Zdroj fotografie: S vědomím D&M CARS
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

V určité době historie automobilky Volvo nastala chvíle, kdy bylo třeba rozšířit modelovou rodinu označenou číslem 60. A také přijít s SUV, respektive crossoverem, který by byl alternativou k velkému modelu XC90. To se stalo v roce 2008 po premiéře na ženevském autosalonu. Na trhu se objevil model XC60. A nutno říct, že nový stroj patřičné zákaznické kruhy zaujal.

SUV v pravém smyslu udělala místo crossoverům

I dnes je populární jako ojetina. Pro řadu potenciálních kupujících představuje atraktivní ideál velkého bezpečného auta s pohodlnými vlastnostmi a silným úsporným motorem. Volvo XC60 je s ohledem na nejprodávanější pohonnou jednotku spojováno s naftovým pětiválcem, v němž dnes číhá jedna velká zapeklitost. A to konkrétně selhávající kladka řemene pomocných agregátů. To by samo o sobě nebylo až tak dramatické.

iZdroj fotografie: S vědomím D&M CARS

Pokud by ovšem nehrozilo, že se uvolněný drážkovaný řemen dostane pod spodní řemenici motoru a strhne s sebou i řemen rozvodový. Nejde o problém týkající se všech motorizací, ale jen těch novějších, které plní Euro 5. Dalším problémem naftových pětiválců jsou klapky v sacím potrubí. Po letech může být usazeným karbonem poškozena jejich pohyblivost. Vylamuje se ovládací táhlo, v uložení klapek naopak mohou vzniknout vůle a netěsnosti.

Pohon všech kol je v nabídce

Volva mají klapky přímo v hlavě válců. Výměna ale není finančně náročná a vyjde odhadem na nižší tisíce korun. Jak je to s odolností podvozku? Ta je u tohoto modelu dobrá, až na ložiska zadních kol. Ta se mění spolu s celým nábojem kola, což není zrovna levným řešením. Nicméně auta s pečlivým servisem mohla využít značkových akcí, během kterých byly některé díly měněné i po záruce. Jde například o občas netěsný hřeben řízení nebo finančně nákladné klimakompresory.

Varianty s pohonem všech kol jsou označeny symbolem AWD a spoléhají na řešení s mezinápravovou spojkou Haldex. Čtyřkolka je, na rozdíl od té v modelu XC90, méně poruchová. Nedochází ke strhávání drážek výstupu úhlové převodovky. Také nijak masivně nekolabují ložiska v zadních diferenciálech. Je třeba počítat s tím, že XC60 není typickým terénním autem, ani s pohonem všech kol. Ale se světlou výškou 23 cm umí projet místy, kde jiná rádoby SUV drhnou spodkem.

Obecně se dá považovat za povedené

Mezi typické závady modelu XC60 však patří hučící ložiska zadních kol. Dále zmíněná destabilizace kladky řemene pomocných agregátů u pětiválcových dieselů, prevencí může být výměna v 60 000 km. Ty samé motorizace mohou trpět problémy na systému swirl klapek. V kabině často praská čalounění na bočnicích sedadel, typicky v kombinaci látky a kůže. Závady elektroinstalace jsou také relativně obvyklé. A ano, je třeba zmínit, že neošetřovaná nebo lokálně poškozená karoserie má tendence korodovat.

iZdroj fotografie: S vědomím D&M CARS

Jaký motor vybrat a doporučit jako ten nejlepší na trhu s auty z druhé ruky? Nabídka možná působí trochu chaoticky, zjednodušené označování zkratkami ve stylu D4, T5 je nepřehledné. Jedno označení může v průběhu doby znamenat jiný motor pod kapotou. Než se dívat autu na zadek, je vhodnější nahlédnout do technického průkazu na objem a výkon. Z benzínových variant je dobré vybírat rovnou vrcholný šestiválec T6 s objemem třech litrů. Je ve specifikaci výhradně s pohonem všech kol a automatem.

Našli jsme svatý grál v autoinzerci. Tato ojetina patří mezi nejlepší auta světa, přitom má směšnou cenovku

Agregát je to kultivovaný, dynamický, ovšem s průměrem dvanácti litrů na sto kilometrů relativně žíznivý. Naftové motory jsou na tom opačně. Mají sice nižší spotřebu, ale také nižší dynamiku a výrazně hrubší projev. Při výhradně naftové poptávce lze doporučit motor 2.4 D5 s výkonem 136 kW. Naftový pětiválec je povedený, těžko ale hledat ideální variantu. Ta s výkonem 120 kW má s těžkým autem dost práce.

Ideální poměrově je verze 136 kW

Silnější verze se 151 kW nebo dvakrát přeplňovaná se 158 kW zase vykazují zbytečně vysokou spotřebu. Tipem je tedy alternativa s výkonem 136 kW, ta se ovšem prodávala pouze v prvních letech produkce. Jde ale o prověřený a spolehlivý agregát. Aktuálně jsou na prodej stovky ojetých exemplářů Volvo XC60. Ovšem ty s motorem D5 136 kW by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Doslova.

iZdroj fotografie: S vědomím D&M CARS

Doslova jedno jediné zajímavé XC60 je na prodej na německém prodejním serveru. Je ve výbavě Momentum AWD a jde o kus z roku 2009. Nájezd automobilu je 168 914 km. Nájezd to není nízký, ovšem servisní kniha je k dispozici. Zvenku je automobil zasažen obvyklým zubem času, uvnitř se zdá opotřebení také odpovídající. Pokud by auto prošlo úspěšně předkupní prohlídkou, mohlo by být zajímavou možností, jak si ojeté XC60 pořídit.

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií

Líbí se vám modely Volvo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články