Pod víčkem nádrže je důležitá informační samolepka. Význam kódů B7, B10, XTL, E5, E10, E85 a oktanových čísel

Chytré řešení na škrábání ledu se hodí, ale pod víčkem nádrže je toho ukryto víc. Informace, které se vyplatí respektovat.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Víčko nádrže ukrývá víc než jenom uzávěr do tankovacího hrdla. Některé automobilky schovávají v prostoru pod víčkem k palivovém trubici chytré detaily, v případě tuzemské automobilky škoda jde v rámci chytrých řešení o škrabku na led. Obecně ale najde řidič na tomto místě něco podstatnějšího než pomůcku na škrábání námrazy, totiž důležité informace. V řadě aut se na vnitřní straně víčka může nacházet důležitá informační samolepka.

Manuál by měl být pro řidiče svatý, nikdo ho ale nečte

Tu by měl číst, a hlavně respektovat, každý řidič. Ignorování pokynů od výrobce může snížit výkon automobilu, dokonce poškodit motor. Automobilky se snaží zprostředkovat majitelům aut a řidičům řadu důležitých informací, týkajících se provozu auta. Cílem je prevence poškození a zkrácení životnosti automobilu. Proto je tady jako bible motoristy manuál. To je poměrně obsáhlá kniha, ve které by měl uživatel najít odpovědi na všechny otázky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jenže návody nikdo nečte. Proto výrobci využívají ty nejjednodušší a nejokatější možnosti, jak důležité informace řidičům naservírovat. Vhodným místem, které vídá motorista často, je vnitřní strana víčka nádrže. Tu nejenom že řidič vidí při každém tankování. Ale při doplňování paliva má i dostatek času, vzhledem k délce tankovacího procesu, toto místo relativně dlouho sledovat. Základním sdělením je, jaké palivo má řidič do daného vozidla tankovat. U starších automobilů by se mohly objevovat kódy 95 nebo 91. Také Min 95 či 98. Souvisí to s oktanovým číslem benzínu. 

Benzín nebo diesel, ale také kolik oktanů je správně

„Historicky se do benzínu přidávala olověná složka, jako prevence před přirozenou vlastností benzínu, samozápaly, takzvaným klepáním,“ říká servisní odborník pan Pavlíček a pokračuje, „tím se omezily nežádoucí detonace, ale zase se zvýšil nežádoucí podíl olova ve vzduchu.“ Dnes už se olovo do benzínu nepřidává, vše se řeší jinými technologiemi. V Česku se přestal olovnatý benzín prodávat v roce 2001. Nejzákladnější benzín je známý jako Special 91, s draslíkem jako náhradou za olovo a oktanovým číslem 91, dříve 90.

i

Natural 91 se dnes už vyskytuje asi jen výjimečně. Dřív byl standardem Super 96, dnes je to Natural 95, moderně označovaný E5, s oktanovým číslem 95. Super Plus 98 je historickým označením, dne je normou Natural 98 s oktanovým číslem 98. „Je-li na víčku nádrže nápis Min 95, tak to znamená, že řidič musí čerpat benzín minimálně s oktanovým číslem 95,“ říká odborník Pavlíček, „může být načerpáno i palivo s vyšším oktanovým číslem, lepší vlastnosti s ohledem na výkon ale čekat nelze.“ 

Olovo už se do benzínu nepřidává, žijeme zdravěji

Možná v dlouhodobém horizontu bude například motor lépe ošetřen, ale to souvisí spíše s aditivy než s oktanovým číslem. Pokud je u daného vozu nad hrdlem nádrže označení 98 (95), znamená to, že doporučeným palivem pro danou verzi auta je 98oktanový benzín. Ale že je možné natankovat i 95oktanový bez rizika poruchy. Může ale dojít ke snížení výkonu a poklesu točivého momentu. Dojde k tomu v důsledku změn úhlů předstihu zážehu. Jestliže jde řidič po ceně a nízkých nákladech, může takto tankovat dlouhodobě, za cenu nižší dynamiky ušetří na prémiovém palivu.

Může se stát, že je na víčku nádrže pouze nápis 98. V takovém případě má řidič tankovat pouze 98oktanové palivo a vyšší. Jen v případě nejvyšší nouze může natankovat malé množství 95oktanového paliva, dojet k nejbližší pumpě s Naturalem 98 a tam dotankovat plnou nádrž. „Vzhledem k volnému trhu a mohou i u nás objevit auta s označeními, který budou vypadat relativně exoticky,“ říká expert, pan Pavlíček, „a naopak řidiči mohou dnes jezdit volně téměř po celém světě. Mohou tak narazit na paliva, která jim budu připadat neznámá.“ 

Natankovat jiné palivo je téměř vždy značný problém

Tak tedy, symboly E5, E10 nebo E85 signalizují, že vůz je uzpůsoben pro spalování benzinu s přídavkem bioetanolu, kterého je podíl v palivu 5 %, 10 % a 85 %. Ne všechna tato paliva jsou u nás dostupná, ale v zahraničí se jim vyplatí věnovat pozornost – například v Německu nebo Skandinávii. Pokud by člověk natankoval malé množství takového paliva do běžného vozu, pravděpodobně se nic nestane, motor asi jednorázové setkání s alkoholem ustojí. Může ale dojít k poškození některých prvků motoru, které nejsou na jiný typ hoření připravené. Nebezpečné je zejména náhodné tankování E85.

iZdroj fotografie: Škoda

Co znamenají kódy B7, B10 a XTL pod dvířky palivové nádrže? První dva pod uzávěrem palivové nádrže říkají, že motor byl uzpůsoben pro provoz na palivo se 7 % nebo 10 % přídavku biosložky. Na druhou stranu je XTL známkou toho, že do nádrže daného auta lze bez obav nalít syntetickou motorovou naftu, která byla vyrobena bez použití ropy. Při provozu naftového automobilu v Evropské unii nebo ve většině zemí starého kontinentu je poměrně snadné nenarazit, označení EN 590 nestojí za lámaní hlavy, jde o jakostní normu pro motorovou naftu široce akceptovanou v EU a našem regionu.

Respektujete informace na víčku nádrže?

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články