Volkswagen má nové logo. Líbí se vám? Máte možnost se vyjádřit. Mohla ho mít i Škoda, ale to bychom nesměli být v Čechách

i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

K čemu je logo na kapotě automobilu, popřípadě na čelní masce? Primární úkol je jeden jediný, prezentace značky, výrobce. Některé automobilky ovšem umí využít logo i jinak. Tak třeba Rolls-Royce svým Spirit of Ecstasy umí zvednout krevní tlak. A hvězda Mercedesu je někdejší mechanický zaměřovač od Luftwaffe. Pokus o vtip, který snad prominete, jde o narážku na to, jak „vykulení“ obvykle jsou lidé, když vidí jedoucí Rolls.

Logo na kapotě původně mělo jeden jediný účel, to už neplatí

A jak jim závist rozpumpuje krev v žilách. A to s Mercedesem je samozřejmě také nesmysl. Historický původ log a značení není v praktičnosti, ale ve snaze odlišit se. Ale zpět k seriózní myšlence. Některé automobilky umí za logo schovat například radar tempomatu, jistě bychom přišli i na další způsoby využití. Klidně je zmiňte v komentářích pod článkem. Loga se v čase mění. Ne často, spíše zřídka a opatrně. Pokud si zákazníci zvyknou na logo, je někdy kontraproduktivní ho měnit. Ale na druhou stranu, když už tradiční symbol zestárne, je třeba ho modernizovat.

Automobilka Škoda mění svůj název. S novým jménem chce zasáhnout světové trhy

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Jak moc se to daří, to je otázka. Viz třeba Dacia. Anebo Opel či Peugeot. Tuzemská automobilka také čas od času mění své logo, fonty písma a podobně. Nedávno to proběhlo, asi si to vybavíte, známé nápisy nahradily ty, kde je háček nad „š“ schován jakýmsi výřezem přímo do samotného písmene. Známý okřídlený šíp se objevil poprvé v roce 1926, předtím značka používala textová loga. A šíp vydržel „ve službách“ výrobce až do roku 2023.

Tradiční logo Škody zmizí? Automobilka za licenci návrhu zaplatila 4 miliardy Kč a toto je výsledek

Nahradil ho právě pouze text, kdy „nový design vyznává zcela novou typografii, založenou na symetrii a kombinaci zakulacených tvarů s ohraničením.“ To citujeme oficiální materiály. „Největší výzvu představoval prvek háčku nad písmenem S, který je důležitou součástí české historie značky ŠKODA. Nyní je integrován do prvního písmene. Výzkum prokázal, že typografický slovní znak je snáze rozpoznatelný a identifikovatelný.“ Tak vidíte, je snáze identifikovatelný, sto let to byl šíp, a teď najednou to musí být bez šípu.

Škoda změnila logo, a to zásadně, zmizel okřídlený šíp

Myslím si, že Škoda hodila za hlavu historii a odkaz a vsadila na uniformní logo s globálním záměrem. No nic. Volkswagen v rámci loga přináší zajímavou technologickou vychytávku. Přichází s revolučním systémem, který minimalizuje riziko srážky se zvěří. Skvělé, už se nestane, že by člověk v šeru mezi poli srazil třeba srnu nebo divoké prase? Bohužel stane, je tady několik detailů. Jde o prevenci srážky se zvířaty, to ano, ale konkrétně s klokany. Tento systém je zatím testován pouze v Austrálii. Tam každoročně dochází k desetitisícům kolizí se zvířaty, především právě s klokany.

Volkswagen daruje 1,2 milionu Kč každému, kdo od něj odejde. Nabídka se nebude opakovat, čeká na první žádosti

iZdroj fotografie: Volkswagen

RooBadge, jak se systém jmenuje, je speciální logo umístěné na přední masce vozidla, vybavené směrovým reproduktorem. Ten vysílá rušivé zvuky, které klokany odrazují od pohybu před autem. Jak RooBadge funguje? RooBadge využívá směrový reproduktor k vysílání kombinovaných zvuků. Jde o mix zvuků částečně syntetických a částečně reálných. Reálné zvuky zahrnují poplašné volání ptáků, zvuky predátorů nebo dupot klokaních nohou, které klokani vnímají jako varovné signály.

i

Zvuky jsou vysílány relativně daleko před vozidlo, to dává klokanům dostatek času na reakci a únik. Není to ale tak jednoduché. Jedním z hlavních problémů je, že v Austrálii žije několik druhů klokanů, přičemž každý z nich reaguje na různé varovné zvuky. Proto RooBadge využívá strojní učení k porovnání svých GPS souřadnic s údaji o výskytu klokanů. Tento systém tak optimalizuje vysílané zvuky podle konkrétního druhu klokana, jenž obývá daný region. To zvyšuje efektivitu odrazování zvěře.

Usvědčující reklama, kterou Češi nikdy neměli vidět. VW vyhodil miliony a dokázal, že jeho logo už nefunguje

Klokani na prvním místě, možná dojde i na další, třeba jeleny

Aplikace, která je propojena s RooBadge, umožňuje uživatelům nejen aktivovat a deaktivovat varovné zvuky, ale také hlásit výskyt konkrétních druhů klokanů vedle cesty. Tato data jsou následně využívána k dalšímu zpřesňování systému. Systém pro předcházení kolizím se zvířaty se vyvíjí již více než tři roky. Nyní dosáhl finální fáze testování. Momentálně ještě není komerčně dostupný, ale Volkswagen plánuje jeho uvedení na trh v horizontu přibližně dvou let.

Při zasazení do českého kontextu tedy nelze aktuálně použít. Nejde o značku auta. Volkswagen říká, že mu jde o ochranu zvířat, a proto systém nabídne tak, aby byl aplikovatelný na auta bez ohledu na model či výrobce. Dobrá zpráva je, že i když je RooBadge optimalizován pro klokany, vývojáři pracují na verzích pro další zvířata, například jeleny. To by mohlo umožnit použití tohoto systému i v jiných částech světa. Jestli se systém objeví i u nás, je zatím ve hvězdách. Není to nemožné.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Líbí se vám? Vyjádřete svůj názor v diskuzi.

Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články