Automobilky ukončí kombi a vnutí nám jiné typy aut. Uhádnete jaké? Škoda to ale zvládá bravurně, mohla by vyučovat Volvo

Když výrobce klasických sedanů, stejně jako prostorných kombi zavelí k omezení nabídky ve prospěch elektrických SUV, je možná něco špatně. Opravdu už není cesty zpět?

i Zdroj fotografie: Míra Fořt pro AutoŽivě.cz
                   

Nadpis tohoto článku zavání možná poněkud příkrou formulací, nicméně celkem přesně vystihuje to, co se aktuálně odehrává s nabídkou Volva. A co se dá zřejmě postupně očekávat i u jiných výrobců. Jen se rozhlédněte kolem sebe. Vlastně nerozhlédněte. U nás je totiž Škoda dominantním hráčem a Fabia/Octavia/Superb mají v Čechách opravdu velký „fan club“. Proto tady není dominance SUV tak patrná. I když ji dohání všichni ostatní, nakonec i ta Škoda také. Pojďme se na ten „soumrak klasiků“ podívat společně.

Volvo: Více než dvě třetiny chtějí SUV. Zbytek nás nezajímá

Jak totiž uvádí britský magazín Autocar ve svém článku, z nabídky Volva zmizely modely S60 a V60/V90. Což mimochodem byli poslední zástupci „klasických“ karoserií v nabídce Volva, protože ještě před nimi potichu zmizel velký sedan S90 a CrossCountry verze V60/V90. Na přímý dotaz pak zastoupení Volva uvedlo, že se rozhodlo ponechat v nabídce jen vozy kategorie SUV, protože se pro ně rozhodlo více než 70 % zákazníků. A těch 30 zbylých procent? Zřejmě mohou odejít ke konkurenci, Volvo nezajímají.

Nové Volvo je levnější než Opel a zrychlí 0–100 km/h dřív než Porsche. Češi už se zapisují na čekací listinu

V prohlášení zaslaném magazínu Autocar Volvo dále uvedlo: „Pokračujeme v rychlé transformaci naší produktové nabídky, což znamená nejen posun k plné elektrifikaci, ale také přechod na nové platformy a technologie napříč všemi našimi vozy. Přirozeně se budeme muset vyvíjet a konsolidovat naši řadu, protože upřednostňujeme plně elektrická auta a provádíme tento technologický přechod.“ Když pomineme klasický marketingový newspeak, znamená to v překladu asi toto:

„Rozhodli jsme se v rámci úspor jenom pro SUV, protože je většina z vás vyžaduje. A budou na elektřinu, protože jinak to dnes nejde. A jestli se vám to nelíbí, tak je nám líto.“

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Vyjádření od Volva však ještě pokračuje: „V důsledku toho jsme z britské nabídky odstranili další modely. Patří mezi ně modely S60, V60 a V90. Poptávka po naší stávající řadě SUV stále roste, stejně jako zájem o naše připravované plně elektrické modely EX30 a EX90. Mezitím zájem o naše modely sedan a kombi ve Spojeném království klesl na velmi nízkou úroveň, což vedlo k našemu rozhodnutí odstranit tyto modely z prodeje ve Spojeném království.“

Kdo má kombi Volvo, bude mít jednou poklad

A je vymalováno. Máte kombi Volvo? Tak to si ho opravdu snažte udržet, protože nové už nebude. Z „ukončených“ vozů byl (možná paradoxně) nejpopulárnější velký sedan S90 s 23 000 prodanými vozy během šestiměsíčního období. Na S60 připadlo 18 tisíc a na V60 něco málo přes 16 tisíc. V90 však dosáhl pouze 7 100 kusů. Kdo jste někdy „devadesátkový“ sedan nebo kombi viděl na vlastní oči, potvrdíte mi tuším, že jsou to nádherná auta, štíhlá a dlouhá, ztělesňující všechny hodnoty designu Volva.

iZdroj fotografie: Míra Fořt pro AutoŽivě

A je s nimi „amen“. XC90 je oproti nim klasické, velké, robustní „tankové“ SUV, jakých je 12 do tuctu od 12 automobilek. Krásné, ale zkrátka SUV. Jenže – zákazníci je chtějí. Sice ne všichni, ale ta třetina nás v podstatě nezajímá. Neumím dost dobře jinak rozklíčovat rozhodnutí Volva přestat nabízet a posléze i pochopitelně vyrábět jiná auta než SUV. Budoucnost je přitom jasná: EV modely SUV, přičemž nový crossover EX30 přijde koncem tohoto roku, následovat bude sedmimístný EX90 v roce 2024 a nástupce XC60 v roce 2025.

Nemáte, ale chcete ho mít? Inzeráty a denní práce

A vy, kdož jste si zamilovali praktičnost a prostornost velkých kombi Volvo, případně reprezentativnost a eleganci jejich sedanů? Mám pro vás dobrou radu. Hledejte v inzertních serverech, dívejte se i do Německa, a až se objeví nějaký opravdu pěkný, zachovalý kousek podle vašeho gusta, rozbijte prasátko a jeďte si pro něj. Jisté je totiž jedno: nic novějšího, něco jako Volvo V90 modelový rok 2025, zkrátka nebude. A až jej budete mít, udržujte ho. Vždy ho navíc dobře prodáte, jednou to bude vzácný a „chráněný“ druh.

Vrátí se ikonické Volvo 850 v zcela nové podobě? Kultovní „krabice na kolech“ pojí devadesátky s modernou

A malý pohled k nám, do našeho českého rybníčku: ač nejsem z „trojčlenky“ Kamiq/Karoq/Kodiaq nijak nadšený a nikdy jsem se tím netajil (na úkor Fabie Combi, Yetiho nebo Roomsteru), musím Škodě přiznat její vyváženost portfolia. Stále je tady Fabia, stále je tady Scala a pochopitelně i Octavia a Superb. Poslední dvě navíc i ve zvýšených Scout verzích s pohonem 4×4, což drtivé většině „terénních potřeb“ jejich majitelů bude navždy vyhovovat.

iZdroj fotografie: Míra Fořt

Poměr klasiky vůči SUV: 4 : 3. A funguje to. Vypadá to, že by Škoda mohla vyučovat Volvo. Jak to vidíte vy? Jak vnímáte konec klasických karoserií? A bude i Škoda jednou v módu „všechno SUV“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Není to škoda, mít jenom samá SUV na silnicích?

Zdroj: Autocar
Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články