Nejlevnější vozy pro nezkušené řidiče, které snesou i hrubší zacházení. Prominou také zapomenutý servis a údržbu

Auto pro začátečníka by mělo vydržet hrubší zacházení i občasné zanedbání údržby. Tipy na vozidla, která lze koupit i s nižším rozpočtem.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Ačkoliv výběr auta pro začátečníka, tedy někoho kdo právě dodělal autoškolu nebo kdo se po dlouhé době učí jezdit, je zdánlivě jednoduchý, tak realita je opakem. Kdejaký mladý řidič si představuje, jak bude mít silný stroj s bohatou výbavou. Naštěstí do této rovnice zasahuje rozpočet a nezřídka i rodiče a blízké okolí. Je mnoho úhlů pohledu, jak se podívat na správný výběr auta pro začínajícího řidiče.

Dva pohledy na výběr

Takové dva nejrozšířenější pohledy jsou, že nový řidič/řidička potřebuje staré auto, na kterém se naučí jezdit a vnímat stroj jako takový. Druhý pohled je pravým opakem. Ten říká, že nový řidič/řidička mají mít naopak co možná nejnovější auto, které jim usnadní ovládání a řada asistentů jim v krizových situacích pomůže.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Osobně jsem zastáncem první verze tvrzení. Tedy že nový řidič by se měl naučit na starém kole, než si pořídí nové a silné. Dnes si tedy zkusíme ukázat pár tipů na auta, která jsou relativně levná jak do pořízení, tak údržby a zároveň vydrží i hrubší zacházení a občasně zanedbanou údržbu. Auta, která jsou jednoduchá ve své podstatě, bohatě poslouží v prvním roce řízení, neobtěžují přehnanými náklady na servis a když je odřete, tak nad tím ve většině případů mávnete rukou a jede se dál.

Škoda Felicia 1994 – 2001

Felicii není třeba sáhodlouze představovat. Byla k dostání v několika karosářských variantách, mezi nejznámější je klasický hatchback, kombi a pick-up. K sehnání byly i verze vanplus (čtyřdveřová kabina s nástavbou) a puck-up fun. Raritně je k vidění i Felicie MTX což bylo kabrio. Mezi hlavní výhody patří bezesporu levná údržba a nízké provozní náklady. Další výhodou je fakt, že disponuje na svoji třídu velkým vnitřním prostorem. Je to ale vykoupeno nižší tuhostí karoserie v porovnání například s nástupcem, Škodou Fabii. Felicie nikdy neprošla nárazovými testy. 

i

Mohla být vybavena benzínovými čtyřválci o objemu 1,3 litru s výkony od 54 -68 PS nebo 1,6 se 75 PS. Šetřivější osoby a lidé milující vibrace měli možnost pořídit si Felicii i se čtyřválcem 1,9 D, tedy s naftou, která dosahovala smrtelných 64 PS a nejrychleji to z 0-100 km/h uměla za 16,5 s. Výhodou naftové verze je to, že měla posilovač řízení v základu. Vždy s 5ti-stupňovou manuální převodovkou. Po faceliftu v roce 1998 došlo ke změnám, hlavně vizuálním.

iZdroj fotografie: Škoda

Proč si ji koupit? Protože je levná, nabízí levnou údržbu a jednoduchou techniku. Opravit ji lze doma kladivem a když ji odřete, mávnete nad tím rukou. Kombi nabízí slušnou přepravní kapacitu na první pomaturitní večírek a věci na kempování ani nemusíte skládat. Relativně jednoduše lze přidělat různé příslušenství (rádio, repro, elektrická okénka, zrcátka atd.). Očima rodiče se z nového řidiče/řidičky nestane závodník, protože motory dodávané do Felicie byly dosti slabé.

iZdroj fotografie: Škoda

Proč nekoupit? Tak zaprvé Felicií nikoho neoslníte (viděno očima 18letého jedince, jenž získal řidičák), řada kusů je v poločase rozpadu vlivem koroze a s tím související možná rizika při dopravní nehodě. Viděno dnešní optikou, tak nejsilnější motor (1,6 MPI se 75 PS) sprintoval z 0-100 km/h, když se blýskal novotou, krásných 12 s. Pokud by tento motor vlivem opotřebení a stáří ztratil každý rok výkon jedné koňské síly, tak dnes bude mít sotva 50 koní a to je spíše na ploužení se v dnešním provoze.

Škoda Fabia 1. generace 1999 – 2007

Fabie dnes vývojově nahrazuje Felicii. První kusy z roku 1999 jsou na samém cenovém dnu a seženete je i za čtyřcifernou sumu. Výhodou oproti Felicii je ten, že Fabie prošla nárazovými testy. Získala tehdy pěkné hodnocení 4 hvězdami z pěti. Disponuje tak oproti Felicii lepší pevností karoserie, kvalitnějším zpracováním, lepšími jízdními vlastnostmi a lepší antikorozní ochranou. 

iZdroj fotografie: Škoda

Byla k dispozici v několika karosářských variantách, buď jako klasický hatchback, nebo kombi, případně sedan. U kombi pak byly i verze praktik, které měly místo zadních oken, plechové díly. Fabie už měly standardem jeden airbag. Motory byly k dostání jak benzínové tak naftové. Benzínové čtyřválce 1,0 l (50 PS) a 1,4 l s výkonem 60 – 100 PS byly asi nejčastější volbou pro pohon. Vždy šlo o atmosférické jednotky. Byl k dostání i například benzínový tříválec 1,2 l HTP s výkonem 54 – 64 PS. Převodovky byly hlavně manuální pětistupňové. Okrajově lze narazit i na automat

iZdroj fotografie: Škoda

Proč si ji koupit? Oproti Felicii výrazný pokrok v oblasti bezpečnosti a jízdních vlastností. Fabie je takovým neutrálním autem, nenadchne ani nezamrzí. Ceny dílů jsou levné, údržba je jednoduchá a lze ji zvládnout svépomocí, možno narazit na kusy, které jsou dobře vybavené včetně klimatizace, elektrického stahování okének atd. Ani s tímto autem nebude z nového řidiče/řidičky městský závodník. 

iZdroj fotografie: Škoda

Proč nekoupit? Objektivně moc důvodů proč nekoupit Fabii jako první auto není. Mezi hlavní by mohl patřit design, který je značně usedlý a dnes již spíše nenadchne. Dalším problémem může být najít relativně zachovalé auto, které nebude po velké nehodě nebo nebude mít najeto 300 tis. Km.

Opel Corsa 3. generace 2000-2006

Malá Corsa je i dnes celkem pěkné a pohledné auto. V době prodejů prošla nárazovými testy EURO NCAP a získala 4 hvězdičky z pěti. Bohužel stejně jako u Fabie i zde je chudá základní výbava. V dobách prodejů se zkrátka nenosilo objednávání všemožných technických libůstek, jako je tomu dnes. Jednak řada věcí nebyla k dostání pro tento segment vozu a nebo byla tak drahá, že si jej zákazníci nekupovali. Můžete tak narazit na vozy bez posilovače řízení i bez klimatizace, stejně jako u Fabie. 

iZdroj fotografie: Opel

Corsu trápí po letech horší antikorozní ochrana, nepřesné řazení a vyšší hlučnost naftových verzí. Corsa nabízela už ve své době jako základní jednoty tříválce o objemu 1,0 l a výkonu 44 kW, což je na tento vůz málo. Dále byly k dostání benzínové čtyřválce 1,2 (55 kW), 1,4 (66 kW) a 1,8 (92 kW). Dále byly k dostání naftové motory o objemech 1,3 (51 kW) a 1,7 (48 – 74 kW). Nejlepší volbou bude benzínový čtyřválec 1,2 nebo silnější 1,4. Převodovky byly hlavně manuální pětistupňové. Okrajově lze narazit i na automat.

iZdroj fotografie: Opel

Proč si ji koupit? Protože je i dnes relativně pohledná a i mladší lidi může zaujmout. Na trhu je k výběru mnoho kusů, potěší jízdními vlastnostmi, levnou údržbou i cenami náhradních dílů a pokud chcete, můžete ji mít i ve velmi sportovně vzhlížejícím třídvéřovém provedení. 

iZdroj fotografie: Opel

Proč nekoupit? Trápí ji koroze, chudá základní výbava, na dobrý kus si musíte počkat. To ale platí obecně o každém ojetém autě. Většinou skutečně udržovaná auta se v inzerci dlouho nevyskytují nebo se prodávají mezi známými. 

Toyota Yaris 1. Generace 1999 – 2005

Yaris je ze všech zde uvedených aut nejmenší. Ale neznamená to, že by byl nejhorší. Yaris má oproti výše zmíněným konkurentům zadní posuvnou lavici, kterou lze tak zvětšovat zavazadlový prostor. Ze všech konkurentů má jednoznačně nejvyšší spolehlivost. V testech EURO NCAP získala 4 hvězdičky z pěti, což je pěkný výsledek na tak malý vůz. Standardně měl 3 a 5-ti dvéřovou verzi, ale byl k dostání i v praktičtější verzi zvané Yaris Verso, která připomínala spíše malou dodávku MPV.

iZdroj fotografie: Toyota

Byl k dostání se čtyřválci o objemu 1,0 l s výkonem 65 – 68 PS, případně 1,3 l VVT-I s 87 PS. Vzácně lze narazit na 1,5 l s 106 PS nebo přeplňovanou 1,5 l se 150 PS. V nabídce byl i naftový čtyřválec 1,4 l D4-D s výkonem 75 PS. Převodovky byly hlavně manuální pětistupňové. Okrajově lze narazit i na automat.

iZdroj fotografie: Toyota

Proč si ji koupit? Toyotu doprovází vysoká spolehlivost, praktická do města, pohledný design, obsáhlejší výbava oproti konkurentům, prostorný interiér, dostatek odkládacích prostorů, výkon benzínových jednotek na váhu auta. Yaris si dobře drží cenu.

iZdroj fotografie: Toyota

Proč nekoupit? Malé Toyotě vlastně není pořádně co vytknout. Mladému řidiči může vadit nižší přepravní kapacita v porovnání s vozy kombi. Tu však může vyřešit verze Verso, ta je ale zase takovou usedlou verzí a nemusí se líbit mladším ročníkům. Je třeba počítat, že ceny dílů budou o trochu dražší a odhlučnění od podvozku je slabší. Někomu může vadit centrálně umístěný displej.

Co závěrem?

Před výběrem je třeba každý vůz důkladně projít s odborníkem nebo někým, kdo autům rozumí. O to víc, když se v daném voze bude vozit syn nebo dcera. S vyšší štědrostí rodinného příbuzenstva pak lze dosáhnout třeba na základní modely nových aut, jako je Fiat Panda, Hyundai I1 či Dacia Sandero, ale to už jsou auta za jiné peníze.

Jaký vůz jste řídili jako první vy?

Zdroj: Autorský komentář Jaroslava Novčáka

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ukrajinský Černý orel: Charkovský tank se výrazně podobá nedotaženému ruskému Objektu 640
Události247.cz
Události247.cz
Zelenskyj začíná diktovat EU: Tentokrát má nemalý požadavek
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jak by to vypadalo, kdybychom se dožívali v průměru 150 let? Možná blízká realita má několik „ale“
adbz.cz
adbz.cz
Travnatý dům je inspirován oblíbenou dětskou pohádkou. Prodává se za 52 milionů korun – majitel nejvíce vyzdvihuje „obytnou střechu“