Vysokou pokutu dostane zanedlouho mnoho řidičů, jde o 15 000 Kč. Na autě je třeba okamžitě zkontrolovat jednu zásadní věc

Vysoká pokuta čeká každého, kdo podcení na autě jednu zásadní věc. Jde o sezónní záležitost, u nás je zákon velmi tvrdý.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Se změnou ročního období přichází také změna počasí. Letní pneumatiky jsou postupně vystřídány zimními pneumatikami, aby se zvýšila bezpečnost na silnicích. Zima s sebou přináší mrazivé teploty, sněhové závěje a kluzké silnice, což znamená, že správná péče o pneumatiky je nezbytná. U nás jsou zimní pneumatiky povinné a obratem si připomeneme, od kdy do kdy a za jakých podmínek. Ale co třeba v sousedním Polsku?

V přepočtu 15 tis. Kč pokuta, a to nejsou zimní pneu povinné

Tam překvapivě povinnost mít na autě v zimě zimní pneumatiky neplatí. Přesto ale podle aktuálních informací budou polští policisté s příchodem chladných měsíců pravidelně provádět kontroly pneumatik. Zejména v období mezi 1. prosincem a 31. březnem. Během těchto kontrol budou policisté sledovat několik důležitých faktorů. Jedním z nejdůležitějších aspektů, na který budou policisté zaměřeni, je hloubka dezénu pneumatik.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podle polského právního předpisu musí být minimální hloubka dezénu na pneumatikách 1,6 mm. Pneumatiky s menší hloubkou dezénu jsou podle tamní legislativy nebezpečné na mokrých a kluzkých silnicích. Kdo má na autě pneumatiky s nedostatečnou hloubkou dezénu, může mít vážné problémy s policií. Hrozí mu pokuta. Policisté také budou sledovat obecný stav pneumatik. To zahrnuje jakékoliv viditelné poškození, trhliny, výstupky nebo jiné problémy. Pokud pneumatiky nejsou v dobrém stavu, může to znamenat, že nejsou bezpečné na silnici.

Celoroční pneumatiky mohou jízdu do zahraničí tučně prodražit. Hodně českých řidičů se nechá nachytat

Je také důležité, aby pneumatiky byly homologované a odpovídaly požadavkům pro konkrétní typ vozidla. Nelze používat pneumatiky, které nejsou určeny pro daný vůz. Nedoporučuje se používat pneumatiky s příliš odlišnými rozměry od těch, které jsou uvedeny v technických průkazech daného vozidla. Celé to zní tak trochu nedůsledně, a může to tak být. Jak je to tedy u nás s povinností zimního obutí?

Povinnost zimních pneumatik je v ČR platná řadu let, užití zimních pneumatik obecně platí v období od 1. listopadu do 31. března. Vše je patrné z § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ten ukládá řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Když je nebo hrozí sníh, musíme mít v ČR na autě zimní pneu

To znamená, že řidiči motorových vozidel musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky nejen, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, ale také v případě, kdy reálně hrozí, že k tomuto jevu dojde. Jak je to s hloubkou vzorku? Minimální hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů zimní pneumatiky na všech kolech pro osobní motorová vozidla je 4 milimetry. U nákladních aut je to 6 mm.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ohledně věku pravidla neplatí, ale doporučuje se používat pneumatiky mladší 4 let. Při delším užívání dezén začíná ztrácet původní vlastnosti. V žádném případě nelze přezouvat jen jednu nápravu a na druhé ponechat letní pneumatiky. Za porušení povinnosti použití zimních pneumatik mohou řidiči dostat na místě pokutu do výše 2 000 Kč. Ve správním řízení hrozí sankce v rozmezí od 1 500 do 2 500 Kč. 

Jsou v zimě zimní pneumatiky nutné?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články