Xiaomi lepší než Porsche: Kdysi nemožné se stalo realitou, může čínská značka vyrobit lepší model auta než 911?

Když se ambiciózní výrobce pustí do výroby automobilů, jsou cíle více než vysoké. V tomto případě by to ale mohlo opravdu vyjít. První model je totiž opravdu excelentní.

i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
i Zdroj fotografie: Xiaomi
Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií
                   

Čínská společnost Xiaomi, která se proslavila jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, na konci minulého roku představila svůj první elektromobil s označením Xiaomi SU7. Zakladatel a generální ředitel společnosti Lei Jun má v této souvislosti poměrně ambiciózní vizi, podle které by se elektromobily od Xiaomi v příštích dvou desetiletích měly stát vážným konkurentem renomovaných automobilových gigantů, jako je Tesla a Porsche. Vážně? Pojďme se na to podívat společně.

Parametry jako Taycan, chlouba Porsche. Respektive ještě lepší

Nejedná se o 911. Nový vůz (respektive premiéra od Xiaomi, abychom byli přesnější) má bezesporu elegantní tvary karoserie, ve kterých by jen trochu zběhlé oko inspiraci u zmíněného Porsche našlo, to se musí Číňanům nechat. Lei Jun při slavnostním představení zdůraznil, že hlavním cílem bylo vytvořit automobil, který bude odolný a moderní i v dlouhodobém horizontu. Jinými slovy, SU7 by měl vypadat skvěle nejenom dnes, ale také za deset, nebo dokonce padesát let. Až takhle moc?

iZdroj fotografie: Xiaomi

Sympatické nicméně je, že nezůstalo jen u slov nebo u atraktivní karoserie. Základní (možná spíše „základní“) verze vozu je sice vybavena jenom jedním elektromotorem, který pohání zadní kola. Jenže ten elektromotor nabízí výkon 220 kW (pěkně postaru téměř 300 koní) a točivý moment 400 Nm. To nejsou špatné hodnoty, na „základní verzi“. Z nuly na sto budete v základu za 5,28 sekundy a maximálně se podíváte někam k 210 km/h. A ještě jedna inspirace od Porsche: brzdná dráha ze 100 km/h je pouhých 35,5 metru.

Ale to je teprve začátek. O stupeň výše je verze SU7 Max. Ta už má dvojici elektromotorů a pohon všech kol, 673 koní a točivý moment 838 Nm. Soupeř pro Taycan? O tom zřejmě není pochyb. Zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 2,78 sekundy, maximálka 265 km/h, sportovní elektromobil každým coulem. A ještě lepší inspirace z vyhlášených brzdných schopností Porsche: i tady je schopen zastavit se z rychlosti 100 km/h na vzdálenosti pouhých 33,3 metru. Je patrné, že Xiaomi se opravdu rozhodlo opisovat od nejlepších. A rovnou je překonávat.

Technologický náskok, který nikdo nečekal

A to jak v bateriích, tak motorech. Nová baterie typu CTB z vlastního vývoje nabízí údajně nejen nejvyšší míru integrace 77,8 %, ale současně snížení celé baterie o 17 mm. Zároveň klesla potřeba drátěných vodičů o 91 % a baterii i s podlahou vystačí jen 120 mm v kolmém směru. Maximální kapacita nové baterie je až 150 kWh a dojezd Xiaomi SU7 až 1 200 km podle čínské normy CLTC. Což je hodnota, které se Porsche Taycan ani nepřibližuje (s verzí baterie Performance Plus je dojezd – podle standardu WLTP – až 484 kilometrů).

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Motory s parametry mimo veškerou konkurenci

A nové elektromotory řady HyperEngine? Už jen jmenovité otáčky 21 000 ot./min prvního uvedeného motoru (nasazeného právě v SU7) nazvaného V6/V6s stojí za pozornost, podobně jako jejich výkony 210 kW / 400 Nm a 294 kW / 500 Nm v silnější verzi. Ještě zajímavější je V8s schopný se točit rychlostí 27 200 ot./min a mající parametry 578 kW / 635 Nm. Pro jeho konstrukci je použito ultrapevného plechu z vrstvené křemíkové oceli, v níž každá vrstva má specifické vlastnosti a pomáhá odvodu tepla. Stator je chlazen dvojitým olejovým okruhem s účinkem až 20 °C, rotor pak ochlazuje patentovaný okruh ve tvaru S s účinkem až 30 °C.

iZdroj fotografie: Xiaomi

Nový gigantický lis pro unikátní výlisek

Technologickým unikátem je zadní část podlahy včetně podběhů, vylisovaná jako jeden velký výlisek z patentované Xiaomi slitiny Titans Metal. Kvůli tomuto výlisku Xiaomi dokonce zkonstruoval vlastní gigantický lis pro formování za tepla Xiaomi Die-Cast T9100. Ten v současné době překonává i Giga Press od Tesly a je s hmotností 1 050 tun, zastavěnou plochou 840 m² a vyvinutým tlakem 9 100 tun nejvýkonnějším na světě.

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

iZdroj fotografie: Xiaomi

Jde o stejnou technologii tlakového lisování celých polovin vozu (resp. jejich podlah), o které před nedávnem mluvil Elon Musk jako o něčem, co naprosto změní výrobu a cenu automobilů. Reakce Xiaomi? My už to máme, k dodání ihned. Podle čínského výrobce je takovýto výlisek o 17 % lehčí, ušetří 840 svárů, sníží hlučnost vozu o 2 dB a zároveň garantuje udržení svých vlastností pro minimálně 2 miliony kilometrů. K snížení hlučnosti přispěje u karoserie s rekordním koeficientem odporu vzduchu Cx 0,195.

Cíl: stát se jednou z 5 největších automobilek světa

Vůz má délku 4 997 milimetrů, výšku 1 440 milimetrů a šířku 1 963 milimetrů. Zavazadlový prostor nabízí slušných 517 litrů, vpředu je pak „trunk“ o objemu 105 litrů na kabely a drobnější zavazadla. Vnitřní prostornost šéf Xiaomi Lei Jun přirovnával k BMW řady 5 a zdůraznil, že se jedná o vůz vyšší třídy, než je populární Tesla Model 3. To je popravdě patrné na první pohled, SU7 skutečně „opisuje“ (v tom dobrém slova smyslu) spíš od Taycanu než od kompaktní Tesly Model 3.

Elektromobily tiše končí? EU se probrala a vyrazila proti dotované Číně, ale zaplatíme to samozřejmě my, běžní řidiči

Výrobu vozu bude provádět závod automobilky BYD v Pekingu, který má roční kapacitu až 200 000 vozů. Během představení nového vozu představitel společnosti Xiaomi Lei Jun zároveň oznámil plán společnosti stát se během 15 až 20 let jednou z pěti největších automobilek na světě. To jsou obvyklá ambiciózní slova, pronášená při uvedení mnoha nových automobilů, s přihlédnutím k parametrům nového SU7 a SU7 Max nám však něco říká, že zrovna tady mají reálný základ. A Xiaomi moc dobře ví, co chce. A udělá pro to všechno.

Analogie se začátkem telefonů Xiaomi čistě náhodná

Komentář Elona Muska k vozům BYD známe. Celkem by nás zajímal komentář k tomuto autu od Xiaomi. A k jejich technologii. Je totiž patrné, že SU7 není dalším ze stovek nových elektromobilů z Číny, někdy si podobných jako vejce vejci. Xiaomi evidentně neponechalo nic náhodě, a když už se jednou pustilo na elektromobilní „kolbiště“, nemíní hrát nic jiného než první ligu. Trochu mi to připomíná jejich telefony: pamatuji před nějakými 5–6 lety jejich první modely v Čechách, které byly především cenově výhodné (čtěte levné). Dnes? Top modely Xiaomi zatápí těm nejlepším značkám.

iZdroj fotografie: Xiaomi

Jak to vidíte vy? Má opravdu Xiaomi šanci stát se jednou z 5 největších automobilek světa? A čekali byste podobný krok od „telefonové firmy“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články