Elektromobily tiše končí? EU se probrala a vyrazila proti dotované Číně, ale zaplatíme to samozřejmě my, běžní řidiči

První opravdu razantní zásah proti levným elektromobilům z Číny je tady. A kupodivu to schytá i „evropská“ Dacia Spring, která nakonec evropská zas tak moc není. Kdo bude další?

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Invaze čínských výrobců do Evropy (a zejména jejich levných elektromobilů) je něco, o čem na těchto stránkách píšeme vcelku pravidelně a neúnavně. Neb si uvědomujeme situaci, v jaké se (ne tak zcela vlastní vinou) ocitnul evropský automotive a jak těžké je se z této situace nyní dostat. A ještě výrazně více si tuto situaci pochopitelně uvědomují (někteří) politikové a (všichni) šéfové evropských automobilek. A rozhodli se s tím (možná za minutu dvanáct) něco dělat. Pojďme se na ty obranné mechanismy teď podívat společně.

První zásadní stop čínské produkci. Kdy se přidají další?

Jako první řekli razantní „stop” dovozu levných čínských vozidel ve Francii, kde nově přepracovaná francouzská pravidla pro spotřebitelské peněžní pobídky pro nákup elektromobilů zvýhodňují vozidla vyrobená ve Francii a Evropě před modely vyráběnými v Číně. Přibližně 65 % elektromobilů prodaných ve Francii bude mít nárok na program, který od pátku bude zahrnovat nová kritéria týkající se množství uhlíku emitovaného při výrobě elektrického vozidla (EV).

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Seznam modelů, které na tuto podporu evropské produkce dosáhnou, zahrnuje 24 typů vyrobených francouzsko-italskou skupinou Stellantis a pět francouzskou automobilkou Renault. Tesla Model Y bude způsobilý (výroba Německo), ale Model 3 už třeba nikoli (vyrábí se v Číně). Značka elektrických vozidel MG Motors, vlastněná čínským koncernem SAIC, v reakci na tato opatření uvedla, že očekává, že nová pravidla zatíží francouzský trh EV.

Čínské automobily pomáhá vyrobit i pohánět elektřina z uhlí. Tomu se říká ekologie naruby

Existují vozy, které zcela ztratí svou konkurenceschopnost,“ řekl mluvčí MG agentuře Reuters a dodal, že značka se rozhodla nežádat o bonusový systém pro svůj model MG4, protože byl „navržen tak, aby nás poškozoval“. To jsou poměrně silná slova. Francouzi se ale zkrátka jen rozhodli reagovat na to, že v Číně vyráběné elektromobily spotřebovávají při výrobě elektrickou energii ponejvíce z uhlí, a nesou si tedy s sebou poměrně značnou ekologickou zátěž, ještě než najedou první kilometr.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Francie je oproti tomu známá velkým podílem elektřiny získávané z jádra, proto je krok jejich vlády vcelku pochopitelný. Proč máme pouštět do země výrobky, které se tváří jako ekologické, když přitom ekologické vůbec nejsou? A jsou navíc dotované čínskou vládou, a jsou tedy levnější a poškozují naše vlastní firmy? Takto jednoduchou, a přitom navýsost přesnou úvahu by možná Francouzi mohli nějakým způsobem „delegovat” do Bruselu. Třeba by se jí EU začala řídit. Ne že by to nebylo od věci.

Frapantní rozdíl v cenovkách EV v Evropě a v Číně

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire přivítal to, co nazval pobídkou nových pravidel pro výrobce automobilů, aby došlo ke snížení uhlíkové stopy. „Už nebudeme dotovat výrobu automobilů, které vypouštějí příliš mnoho CO2,“ uvedl v prohlášení. Vláda prezidenta Emmanuela Macrona chce, aby francouzská a evropská elektrická vozidla byla pro domácí spotřebitele dostupnější ve srovnání s levnějšími vozidly vyráběnými v Číně. A má k tomu celkem pádný důvod:

Ceny elektromobilů Evropa vs. Čína:

Průměrná maloobchodní cena elektromobilu v Evropě byla podle průzkumu společnosti Jato Dynamics v první polovině roku 2023 více než 65 000 eur (71 000 USD), ve srovnání s něco málo přes 31 000 eur v Číně.

Francouzská vláda již dříve nabídla kupujícím hotovostní pobídku ve výši 5 000 až 7 000 eur, aby dostala více elektrických vozů na silnice, s celkovými náklady 1 miliardy eur (1,1 miliardy dolarů) ročně. Jenže: vzhledem k absenci levných elektromobilů evropské výroby třetina všech pobídek směřuje ke spotřebitelům, kteří kupují elektrická vozidla vyrobená v Číně. Tento trend pomohl podnítit nárůst dovozu za rostoucí konkurenční propast s domácími výrobci. Jestli právě toto nejde nazvat „střelením se do vlastní nohy”, pak už asi nic jiného.

Studie potvrdila dávno tušené: Největší hrozbou pro Evropu a Česko jsou čínská auta. Politici musí konat, jinak přijde kolaps

Domácí Dacia Spring tak moc domácí není. Půjde tedy z kola ven

Restrikce však paradoxně postihnou i ryze evropskou Dacii: její levný elektromobil Spring se totiž kompletně vyrábí v Číně a nemá s Evropou v zásadě nic společného. Omezeními bude tedy postižen i „domácí“ Renault. Nevíme, nakolik to bude k řešení, pravdou je, že kdyby Spring byl vyráběný v Evropě, nepostihnou jej žádná (případná budoucí) cla ani současná omezení z Francie. Námět pro vedení Renaultu? Je to vcelku možné.

Pokud se totiž nic nestane a nadále bychom byli svědky proudu levných vozů do Evropy z Číny a omezování výroby v Evropě, je vcelku nasnadě, že bychom to ve finále zaplatili všichni. Evropské peníze jsou jenom jedny, čerpáme jako stát dotace a odvádíme poplatky zpět do systému. Pokud si necháme tento systém „nabourat” čínskou levnou produkcí, nevěstí to pro budoucnost Evropy nic dobrého.

Jak to vidíte vy, měly by se čínské automobily v Evropě zatížit dodatečnými daněmi/cly a vyvažovat tak dotování ze strany čínské vlády? Dejte nám vědět váš názor v diskusi pod článkem, děkujeme!

Měla by Evropa zdanit auta z Číny jako ochranu evropského trhu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články