Policie mě zastavila: Blikající světlo na kole? „To je nově za pokutu, pane cyklisto“

Jedním z největších překvapení je zákaz bezpečnostního prvku, který zcela prokazatelně zvyšuje bezpečnost na cestách. Opravdu je tohle správná volba?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Vidět a být viděn. Základní předpoklad každé jízdy po silnici nebo kdekoli tam, kde nebudeme sami. Čili to, čím je pro motoristy přední a zadní osvětlení, je pro cyklisty přední světlo a zadní blikačka. Tedy, donedávna jsem si to myslel. Respektive jsem se domníval, že „blikačka“ se tomu malému červenému LED světlu vzadu na jízdním kole říká proto, že bliká. Než mne jeden policista vyvedl z omylu. Obešlo se to bez pokuty, ale šokovat mne to nepřestalo dosud. Pojďme se na jeden absurdní nesmysl podívat s AutoŽivě.cz společně.

Nečekaný zájem o unaveného cyklistu ze strany policejní hlídky

Celé to začalo na jednom z mých výletů po Sasku, jehož cyklostezky bezmezně miluji. A samozřejmě nejen cyklostezky. Pamatuji si jen, že jsem se kdesi zapomněl na památkách v Míšni a tma padla rychleji, než jsem čekal. „Je horko, cesta kole Labe ubíhá rychle a kolo mám osvětlené, do Drážďan to dám,“ pomyslel jsem si. Zapnul jsem tedy přední světlo a vzadu blikačku (pochopitelně do blikacího módu) a jal se pelášit k saské metropoli.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Video: Hlupák cyklista neví, kde má pravou ruku, ale jde se hádat s řidičem, aby se ukázal před holkou. Ve finále se ztrapní oba

Na jednom z několika přejezdů přes silnici jsem narazil na kontrolující policejní hlídku, kterou cyklisté většinou opravdu nezajímají. Dnes tomu ale mělo být zřejmě jinak. Projel jsem kolem nich a za pár okamžiků se okolí rozzářilo modrým blikajícím světlem. „A jéje. Máme problém,“ pomyslel jsem si. Ačkoli jsem opravdu netušil, čím jsem se provinil, bylo mi jasné, že ten maják patří mně. Bez okolků jsem zastavil, pochopitelně, vzápětí byli u mě. V přátelském duchu, opravdu jsem nevypadal na teroristu.

Policejní výklad bezpečného osvětlení na kole

„Víte, že blikačka vzadu vám nesmí blikat, ale jen svítit?“ padla po úvodní kontrole dokladů klíčová otázka. Bezelstně jsem odpověděl, že nikoli, že jezdím 30 let a vždy blikám. S úsměvem (u německé policie standardní jev) mi bylo opáčeno, že dle Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO), což je německá obdoba našeho silničního zákona musí zadní světlo na kole jen svítit. Nikoli blikat. A pokuta za tento přestupek se může pohybovat od 20 do 35 eur.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ne, vyvázl jsem s přepnutím blikačky do stabilního módu, zasalutováním a přáním šťastného dojetí do Drážďan. Já v té situaci vždy opáčím „ruhige Dienst“, čili klidnou službu. Mimochodem, jak jsem zjistil, podobné je to i ve Francii, kde hrozí cyklistům za blikající zadní světlo rovněž pokuta kolem 30 eur, jak uvádí deník Le Parisien. Stejně jako třeba ve Španělsku. Není to ale náhodou nesmysl? Nejde hlavně o bezpečnost cyklistů, potažmo všech účastníků silničního provozu?

Video: Cyklista si vyšlápnul na řidiče v malé Mazdě. Netušil ale, kdo z ní vyleze. Důsledky může přičíst jen sám sobě

Vždyť blikající světlo je bezpochyby více zřetelné než to statické. Nicméně jak jsem zjistil, speciálně německé úřady v minulosti argumentovaly tím, že blikání může působit rušivě a špatně odhadnutelně při určování vzdálenosti cyklisty. Přímo pro naši redakci AutoŽivě to potvrdila i mluvčí dopravní policie v Bayreuthu, kam jsme na zkoušku zavolali: „Stabilní světlo považujeme za bezpečnější z pohledu vnímání vzdálenosti mezi vozidlem a cyklistou.“ Aha. Ale stejně si to nemyslím (nemyslíme, v redakci). Ostatně, jak to vidíte vy? Blikačka, nebo stálé světlo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články