Špatná zpráva pro majitele těchto aut. Od 1. července 2025 platí v 314 obcích zákaz a pokuta 3 300 Kč

Vzít obyčejnou dodávku, z furgonu vzadu udělat pokojíček a vyjet do Francie? Špatný nápad, který může vyjít na pokutách na tisíc Kč.

i Zdroj fotografie: Danny6060 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Jedna špatná zpráva za druhou. Jen dopíšu článek o tom, jak začal platit zákaz svobodného parkování obytných vozů v Řecku, je tady další zpráva podobného ražení z jiné evropské země. V redakci AutoŽivě analyzujeme stále a dokola aktuální situaci v EU a tohle je další hřebíček do rakve svobody a snadné osobní mobility. Tak tohle se majitelům přestavěných dodávek a obytných aut prostě líbit nebude.

Kdo má obytné auto a jede do Francie, má omezené možnosti

Od 1. července 2025 vejde ve Francii v platnost nové nařízení a s ním spojená pokuta. Toto se dotkne všech, kteří si z dodávky udělali pojízdný obývák. Nebo si koupili obytný vůz již hotový, kompletní. Nejde o žádnou drobnou částku, ale o v přepočtu tučných 3 300 Kč. Co je na tom nejhorší? Nejde o jedno město někde na okraji země, u hranic. Týká se to hned 314 obcí, takže pravděpodobnost, že na ni se svým karavanem narazíte, je poměrně vysoká.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

O co vlastně jde? V posledních letech se staly obytné dodávky hitem. Lidé si kupují starší dodávky a předělávají je na obytné vozy. Je to levnější než kupovat nový obytňák, a navíc si to můžete udělat přesně podle svých představ. Nic proti, také jsem o tom uvažoval. Jenže jak už to bývá, s rostoucí popularitou přicházejí i problémy. Mnoho obcí si stěžuje na to, že přestavěné dodávky parkují, kde se jim zlíbí, zabírají místa, znečišťují okolí a vůbec se jejich řidiči chovají jako sloni v porcelánu. A tak se obce rozhodly zakročit.

Jak vypadá nejdražší a nejexkluzivnější karavan světa? Je to doslova vila na kolech, v níž najdete i krb

Od 1. července 2025 začne ve více než třech stovkách obcí platit nová vyhláška, která zakazuje parkování přestavěných dodávek na místech, která k tomu nejsou určená. A pokud to někdo poruší, zaplatí pokutu. Co je důležité, týká se to všech přestavěných dodávek, bez ohledu na to, jestli jsou registrované jako obytné vozy nebo ne. Takže i když „nemáte v technickém průkazu napsáno obytný automobil“, neznamená to, že máte vyhráno. Jak se tomu vyhnout? Jednoduše. Parkovat jen na místech, která jsou k tomu určená.

Obyčejný Transit nebo Viano s matrací vzadu už mají zákaz

To znamená kempy, parkoviště pro obytné vozy a další místa, kde je parkování obytných vozů povoleno. A pokud si nejste jistí, raději se zeptejte místních. Vyhnete se tak zbytečným problémům a ušetříte si dost z vašich eur. Co si o tom myslím já? Na jednu stranu chápu obce, které se snaží chránit své území a regulovat parkování. Na druhou stranu mi to přijde trochu nefér vůči těm, kteří se chovají slušně a snaží se dodržovat pravidla. Ale tak už to chodí.

iZdroj fotografie: Danny6060 / Creative Commons / CC-BY-SA

Vždycky se najdou tací, kteří to kazí ostatním. Máme takové lidi i u nás. Řeknu jen jedno slovo. Turek. A přeberte si to. Nicméně ke karavanům a cestám do Francie. Opatření přichází v době, kdy se značně zvýšil počet přestavěných dodávek. To zhoršuje napětí v některých turistických oblastech. Místní úřady vyjádřily obavy ohledně environmentálního a sociálního dopadu těchto vozidel, která jsou často dlouhodobě parkována v přírodních nebo městských oblastech.

Podle jednoho ze starostů jde o pokus o nalezení rovnováhy mezi svobodou cestování a respektem k místním komunitám. Pokud máte přestavěnou dodávku a plánujete cestovat po Evropě, dejte si pozor na to, kde parkujete. A raději si zjistěte, jaká pravidla platí v dané zemi, v daném městě, v dané obci. Ušetříte si tak spoustu starostí a peněz. A nezapomeňte, že slušné chování je základ.

Jezdíte na dovolenou do Francie?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články