Zákaz prodeje veškerých vozů se spalovacím motorem od roku 2035. Má nafta a benzín nějakou šanci na přežití?

Má nafta a benzín nějakou šanci na přežití? Překvapivé oznámení od kalifornského guvernéra Gavina Newsoma postavilo Kalifornii do rozporu s Trumpovou administrativou ohledně emisí.

Volkswagen - spalovací motory i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

V rámci Kalifornie je doprava největším zdrojem uhlíkových emisí a guvernér Gavin Newsom podepsal příkaz zakazující od roku 2035 prodeje všech vozů s benzínovými motory v rámci celého státu. Cílem je přirozeně boj s emisemi a klimatickou změnou, která podporuje letní vlny veder a požárů. Potřeba takto drastické akce je „očividná“ pro kohokoli, kdo na místě žije a bojuje s teplem ve všech podobách

Dílek rozsáhlejší skládačky

Zákaz vozidel na fosilní paliva je také klíčovým krokem Kalifornie v cestě za kompletní redukcí emisí uhlíku do roku 2045. Zatímco emise z elektřiny rapidně klesaly při výstavbě vytápění na zemní plyn, emise z dopravy se během posledních pár let lehce zvedly. Je ovšem pravdou, že zákon znemožní pouze nové prodeje, nikoli prodeje ojetých vozů se spalovacím motorem. Je to ale impuls pro „najetí“ na elektrickou flotilu a rozšíření odpovídající infrastruktury.

iZdroj fotografie: Pixabay

Kalifornie má v dnešní době na ulicích asi 726 000 elektromobilů, což je o něco méně jak polovina všech elektrovozidel. To je hodně vzdálené kýženému stavu 5 milionů, který vyžaduje už předchozí příkaz do roku 2030. Výrobci jdou ovšem trendu naproti produkcí levnějších baterií a levnějších typu elektrovozů. Tím pádem by během dekády mohlo dojít k tomu, že nákup a provoz elektromobilu a běžného vozu bude cenově na stejné úrovni.

Další investice do oblasti elektromobility

Kalifornie už také investovala více jak 1 miliardu do nabíjecí infrastruktury pro auta, autobusy, kamiony a další bateriové dopravní prostředky, které mají na ulicích přibýt během dalších let. Jižní Kalifornie dostala povolení na investici 436 milionů k instalaci 38 000 lehkých nabíječek a 356 milionů na minimálně 870 komerčních nabíjecích stanic pro střední a těžká vozidla.

iZdroj fotografie: Pixabay

Guvernér pobídl výrobce automobilů jako Teslu, Ford, Volvo, Hondu, BMW a Volkswagen, které souhlasily s podporou kalifornské ekonomiky a emisních standardů pro vozidla. Tato pravidla jsou pod tlakem trumpovy administrativy, která chtěla emisní standardy stáhnout v celonárodním měřítku a zakázat Kalifornii i dalším státům nastavovat si v této oblasti vlastní pravidla a limity. Podobný časový výhled na nulové emise mají i například Francie nebo Nizozemí.

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články