Zákaz spalovacích motorů zpečetěn. Miliony naftových a benzinových aut pošlou do šrotu, Pražáci to ale neřeší

Plány a zákazy na papíře možná vypadají dobře a řeší problém se znečištěným vzduchem, nejsou ale reálně uskutečnitelné.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Svět se doslova zbláznil, někdy mám ten pocit. Plány, pozitivní a dobře myšlené plány, jsou jedna věc. Ale fikce odtržená od reality věc druhá. A přesto se to děje. A nejenom v rámci EU, jak často v redakci AutoŽivě komentujeme. Obyvatelé rozvojových států to nemají snadné. Žijí hlava na hlavě, tam, kde se v některých megaměstech na relativně malém prostoru často mačká stovky tisíc až miliony lidí.

Města s miliony obyvatel mají problém, znečištěný vzduch

Sužuje je kromě silně znečištěného vzduchu i žalostná dopravní situace. Stejný obrázek platí pro Indii a jedno z jejích největších měst, v němž žije dvakrát více lidí, než má celá Česká republika, Bombaj. Česká města, především Praha, čelí narůstajícím kolonám a špinavému ovzduší. Ale co jde v indii, to je mimo tuzemské parametry. Za recept jsou považovány nízkoemisní zóny, mýto a podpora elektromobility. Ta má do roku 2030 dosáhnout až 500 tisíc vozů. Paralelně vzniká rozsáhlá dobíjecí síť. Bombaj se potýká s mnohem většími problémy.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy (Indie)

Miliony aut způsobují dopravní kolaps i extrémní smog. Město plánuje elektrifikaci veřejné dopravy a restrikce pro spalovací motory, jenže naráží na vysoké náklady a chybějící infrastrukturu, podobně jako ČR. Zatímco Česko přechází k čistší mobilitě pozvolna, Indie musí nejdřív zkrotit kritické přetížení ulic. Obě země spojuje snaha snížit emise i chaos na silnicích investicemi do elektromobility a regulacemi. Češi mají ovšem nohy na stole, žádný zákaz spalovacích motorů pro ně zatím neplatí. A je otázkou, jak to všechno dopadne.

Přechod na elektřinu je složitý pro Evropu, Indie nemá šanci

Indickou metropoli v posledních letech zasáhl překotný růst, který do značné míry brzdí dlouhodobě bídná dopravní situace ve městě. Bombajské ulice zkrátka nedokázaly absorbovat příval stovek tisíc aut. Tam, kde se chodilo pešky a jezdilo na oslíkovi, jsou dnes auta. Doprava ve špičce totálně kolabuje a lidé dýchají špinavý vzduch. Aktuálními potížemi se zabývají indické soudy, politici i klíčové státní instituce. A nutno dodat, že navržené řešení je skutečně drastické.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Předkládaná opatření mají postupně zajistit, aby z ulic Bombaje úplně zmizela vozidla s naftovými a benzínovými motory. Tento krok by se měl příznivě promítnout jak do dopravního plynutí, tak do kvality ovzduší ve městě. Oživit by se měla i ekonomika, kterou trvalé zácpy účinně brzdí. Bombaj by nově měly křižovat výhradně elektromobily a auta na LPG. Pokud by Indové své plány dotáhli, dost možná by tím vyšlapali cestičku dalším rozvojovým zemím, kde jsou dnes znečištěné přístavní metropole běžným obrazem.

Drastická změna pohonu není v těchto podmínkách reálná

Jenže jak tušíte, nebude to tak jednoduché, jak si indičtí politici malují. Ambiciózní vize ozdravení indické metropole však nejspíš ztroskotají už v zárodku. Městu chybí infrastruktura, aby v dohledné době zvládlo provoz stovek tisíc nových elektromobilů. Běžný Ind prostě nemá prostředky, aby si elektrický vůz vůbec pořídil. Vždyť i v Evropě, navzdory četným hospodářským komplikacím násobně bohatšího kontinentu, se elektromobilita momentálně potýká s řadou bariér. Ty efektivně brání tomu, aby „zelená“ auta získala větší tržní podíl.

Řada zemí v poslední době zrušila dotace na elektromobily či to chystá, což už tak slabou poptávku po bateriemi poháněných vozech dál srazilo. A to nemluvě o tom, že plánovaný konec spalovacích motorů v roce 2035 je pod stále silnější palbou kritiky. Čím dál častěji se skloňují nová nízkoemisní, či snad brzy i bezemisní paliva. Indický plán tak alespoň v dohledné době nejspíše zůstane v rovině zbožných přání.

Je zákaz realizovatelný?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články