Základy jízdy na dálnici jsou jednoduché. Ne každý je zná

                   

Dálnice jsou skvělou možností, jak se můžeme mezi jednotlivými místy přepravovat rychleji, a to až rychlostí 130 kilometrů v hodině, a díky dvěma a více pruhům máme i možnost jednoduššího a bezpečnějšího předjíždění pomalejších vozidel. A jak se na dálnici správně chovat a jaká důležitá pravidla je třeba dodržovat? Podívejte se.

Správná rychlost

Pokud nechcete mít problémy s policejní hlídkou, dodržujte rychlost. Maximální povolená rychlost na dálnicích v České republice je 130 kilometrů v hodině. U našich sousedů v Německu však může být rychlost jízdy neomezená. Co však může být problém, to je příliš pomalá jízda. Pokud se necítíte na to jet dostatečnou rychlostí, raději na dálnici vůbec nevjíždějte. Příliš pomalá vozidla mohou být stejně nebezpečná, jako ta rychlá. Ostatně i proto je na dálnici zakázán vjezd těch motorových vozidel, která jedou pomaleji než 80 kilometrů v hodině.

Dostatek paliva

Pamatujte si dvě věci. Jízdou na dálnici můžete výrazněji zvýšit spotřebu vašeho vozu, v porovnání s jízdou v devadesátce na okresce. Myslete na to a mějte v nádrži dostatek paliva. V ČR, kde jsou benzinové pumpy doslova na každém rohu, to až tak řešit nemusíte. Ale třeba v sousedním Německu není síť čerpacích stanic až tak hustá a zde už je dostatek paliva základ.

Jízda v pruhu

Pro jízdu na dálnici se vždy používá pravý pruh. Levý je určený výhradně k předjíždění pomalejších vozidel. Proto levý pruh neblokujte. Po předjíždění se vždy zařaďte do pravého a do levého zamiřte opět až při dalším předjížděcím manévru. Dlouhodobá jízda v levém je jeho blokování, které může být pokutováno. A nehraje roli, že jedete 130 kilometrů v hodině a vůz, který si vynucuje přednost, jede rychleji a porušuje předpisy.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Dodržování vzdálenosti

Dodržovat bezpečnou vzdálenost na dálnici by mělo být prioritou. Pamatujte, na to, že v rychlosti 130 kilometrů v hodině je brzdná dráha opravdu dlouhá. K ní ještě přidejte svou reakční dobu a je jasné, že pokud se budete lepit na vůz před vámi, může to směřovat k nehodě. A vzhledem k rychlostem může mít i fatální následky.

Potřeba přestávek

Jízda na dálnici může být jednotvárná, což způsobuje, že se dříve nebo později dostaví únava. Pokud jedete z Hradce do Prahy, není problém zvládnout hodinovou cestu na jeden zátah. Když ale cestujete přes celou republiku, nezapomínejte na přestávky. Jak jsme zmínili, čerpacích stanic je všude dostatek a tak místo pro odpočinek a protažení najdete snadno.

Připojování

Když na dálnici vjíždíte, naučte se správně používat připojovací pruh. Je dostatečně dlouhý k tomu, abyste na něm nabrali potřebnou rychlost a na jeho konci se bezpečně zařadili. Chybou je řadit se jak v jeho samotném začátku, tak je chybou i to, pokud na něm nevyvinete dostatečnou rychlost, která by umožnila bezpečné zařazení bez toho, abyste omezili nebo dokonce ohrozili vůz, který na dálnici jede.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jízdní stopa

Naučte se také správně držet svou jízdní stopu, nejlépe uprostřed konkrétního pruhu a případný přejezd do druhého nezapomeňte doplnit znamením o změně směru jízdy. Také myslete na to, že v případě ucpání dálnice se automaticky řaďte k pravému nebo k levému okraji. Vytvoříte tak záchranářskou uličku, kterou mohou projet složky integrovaného záchranného systému k místu nehody, která může být důvodem daných kolon.

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články