Spalovací motory mají oproti starým agregátům jednu obrovskou nevýhodu: Snadněji se zanesou. Kromě samotné mechaniky motoru musí se znečištěním bojovat i sání a palivová soustava. Zanesené vstřikovače paliva pak mohou mít naprosto fatální dopady na činnost motoru, v extrémních případech dokonce motor zničí. Z jakého důvodu k zanášení dochází, jak takovým situacím předejít, a jak už poznamenané vstřikovače opravit?

Zanešené vstřikovače

Zanášením netrpí jenom vstřikovače

Co si pod tím laik má představit? Do motorů se z oleje či paliva dostávají usazeniny (lidově nazývané karbon), které mohou mít různou konzistenci, od jemných částeček po velice tvrdé kusy. Ty se usazují zpravidla na zahřátých částech motoru, tedy v oblastech olejové vany, ventilů, sacího potrubí, na pístech, pístních kroužcích, a v neposlední řadě také ve vstřikovačích paliva, které si podrobně rozebereme.

Mohlo by vás zajímat: Turbodieselu zvoní hrana, nově s ním končí také Honda

Vstřikovače mají více druhy

Když se zaměříme na zanesené vstřikovače paliva, musíme si je nejprve rozdělit podle toho, jaké palivo motor spaluje. U zážehových (benzínových) motorů, které spalují benzín, dělíme vstřikovače na ty nepřímé a přímé. Vznětové (dieselové) motory se dělí taktéž na nepřímé a přímé, ovšem s tím rozdílem, že přímé se ještě dále větví na rotační čerpadla, vstřikování čerpadlo-tryska, a nejčastěji používané common-rail (zajímavost: V České republice vyrobil BOSCH miliony kusů common-rail pro Daimler AG).

Zanešené vstřikovače

Poznávací znamení zanesených vstřikovačů

Zanesení vstřikovačů (u obou druhů motoru) se vytvoří na jejich trysce, kde se úsady zalepí, nebo dokonce zapečou. Dá se to rozpoznat na tvrdším chodu motoru či zvýšenou kouřivostí, což má za následek špatné rozprašování na písty, které mohou u dnešních zážehových motorů vlivem zvýšeného zahřívání i zcela prasknout. U vznětových motorů je extrémním případem propálení pístu. Příčinou těchto problémů může být ale kromě špatného rozprašování také netěsnost trysek.

Zanešené vstřikovače - chemické čištění

Jak vyčistit zanešené vstřikovače paliva?

Pokud už prevence nepomáhá a je třeba zanešené vstřikovače vyčistit, můžete volit mezi dvěma způsoby:

Chemické čištění

Stále častěji se k čištění zanesených vstřikovačů paliva využívá chemická cesta, jejíž hlavní výhoda spočítá hlavně v tom, že není nutné vstřikovače demontovat. Probíhá tak, že motor běží několik minut, ovšem ne na palivo, ale přímo na čistící produkt. Za správných podmínek dokáže tato metoda zcela vyčistit jak vstřikovače, tak i samotný motor. Problém může nastat ve chvíli, kdy jsou vstřikovače zanesené úplně. V tom případě není jiná možnost než vstřikovače demontovat.

Doporučujeme: Přidržutje spojku v záběru, ušetří vám spoustu času

Metoda ultrazvukem

Jednoduchá cesta k vyčištění vstřikovačů vede skrze ultrazvukovou čističku. Demontovaný vstřikovač se do ní vloží a okamžitě dojde ke strhávání usazenin a nečistot. Celý proces trvá jen několik minut (podle typu čističky). Po jeho skončení však nedostanete žádné informace o stavu součástky. Proto je třeba buď provést zkoušku těsnosti ventilů, nebo si zapůjčit testovací stolici (doporučuji od firmy ASNU).

Tyto testy vám pomohou s posuzováním, zda postačí vstřikovače pouze vyčistit, nebo je bude potřeba opravit či vyměnit. Dle odborníků vyjde výrazně levněji oprava než výměna. Ke zjištění stavu vstřikovačů moderních dieselových motorů common-rail je třeba mít zkušební stanici, protože jen tak se dá zkontrolovat, zda se nezměnila kalibrační hodnota. V případech, že vstřikovače ani po vyčištění trysek nefungují správně, doporučuje se trysku rovnou vyměnit.

Zanešené vstřikovače

Aditiva jako nejlepší prevence

Pokud ještě nedošlo k úplnému ucpání vstřikovacích trysek, ale cítíte, že auto hůře táhne, můžete problém vyřešit mnohem levněji. Nejlepší je, vůbec se do takové situace nedostat, k čemuž slouží aditiva přidávaná do palivových nádrží, případně tankování prémiových paliv (dnes už je má každý věší řetězec), která již aditiva obsahují. Pravidelné používání aditiv (několikrát za rok) v konečném důsledku udržuje palivovou soustavu mnohem čistší, a žádné velké problémy vás nečekají.

Mohlo by vás zajímat: Seat Tarraco, nová vlajková loď kopíruje konkurenci

U zážehových motorů lze dokonce používáním aditiv předejít korozi vstřikovačů. Samozřejmě ale nelze zachránit vše – pokud si pořídíte ojetinu s nalítanými kilometry nad 100 tisíc km, o níž předchozí majitel zrovna dvakrát nepečoval, doporučujeme nechat auto rovnou zkontrolovat v dobrém autoservisu, protože pouhé užití aditiv nemusí znamenat vůbec nic.