Automobilový expert odhalil celou pravdu o zásuvce zapalovače. Prozradil vše, co řidiči vlastně nevědí

Zapalovač v autě dnes už skoro žádný kuřák nepoužívá. Ale zásuvka je skvělá pro každého řidiče, lze nabít telefon nebo zapojit kompresor na dofukování pneumatik.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Zapalovač měl dříve v autě vlastně pouze jednu funkce, zapalování cigaret. Právě za tímto účelem byl vymyšlen a do aut integrován. Během času se stalo kouření společensky nekorektní zábavou, tabákoví výrobci vyhnaní z reklamních ploch (nejen) automobilových závodů by mohli vyprávět. Kuřácké zapalovače se dostaly do masové výroby, stojí pár korun a každý kuřák má po ruce plastový zapalovač v podstatě všude, kde s pohybuje.

Zapalovač je v autě i dnes. Nebo jeho imitace

Doma, v práci, samozřejmě v autě, a tak ten, co je součástí automobilu, vlastně nepotřebuje. Je zapalovač v autě dnes k něčemu? Zapalovač sám o sobě je komponent, který vytahuje řidič z kulaté zdířky umístěné obvykle na středové konzole, pod úrovní autorádia. Zhruba ve výšce hlavice řadící páky. Automobily mají tuto zásuvku i dnes, ale skutečný zapalovač v ní mnohdy není, pouze záslepka ve tvaru této kuřácké pomůcky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vypadá jako plastový kolík se zapuštěním a držákem, vzdáleně připomíná dudlík. Popřípadě je zdířka překrytá plastovým víčkem, které je ukotveno na jedné straně otvoru a odklápí se. Chce-li dnes řidič do svého auta zapalovač, a ne pouze plastovou imitaci, musí si objednat tzv. kuřáckou sadu, pokud ji vůbec dnes výrobce nabízí. Pak je ale zapalovač velmi často umístěný pod víčkem mezi sedadlem řidiče a spolujezdce, u ruční brzdy. Součástí paketu je kromě zapalovače velmi často i malý popelník.

T 12 V až 230 V? Ano, ale jen pro určité spotřebiče

I s imitací, bez vlastního zapalovače, je zásuvka elektricky aktivní a je možné z napájet z ní přístroje pod napětím 12 V. Pomocí redukce s vhodným konektorem bez potíží řidič připojí vhodné periferní zařízení. Dnes nejpravděpodobněji mobilní telefon, ale klidně také holící strojek nebo kompresor pro huštění pneumatik. Ten se obvykle vyrábí a prodává s koncovkou, která zapadne přímo do zapalovačové zdířky a není třeba používat redukci.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dokonce je možné z 12 V získat 230 V pro připojení jakéhokoli klasického spotřebiče, jen je třeba brát zřetel na příkon. Notebook je v pořádku, svářečka nikoli. Může se stát, že zařízení po připojení do zásuvky zapalovače nefunguje. To neznamená, že zásuvka nefunguje, že je rozbitá. Může se stát, že i když vpředu nedochází ke kontaktu, ve vedení napětí je.

Nefunkčnost se dá řešit, výměnou či opravou

Může se přihodit, že zásuvný kolík, konektor zařízení nezapadá přesně do zásuvky. Není kompatibilní, je příliš krátký. Naštěstí je snadné zástrčku vyměnit. Je třeba ale samozřejmě vzít v úvahu i selhání a poškození zapalovač či vedení třeba korozí. Nejlepší způsob, jak prověřit, zda zásuvka funguje, je postě vzít originální zapalovač a zkusit ho zahřát.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Anebo pomocí elektrikářské zkoušečky změřit napětí a zkontrolovat funkčnost systému. Nejlépe při nastartované pohonné jednotce, protože ne každé u každého auta je systém pod napětím když motor neběží. Je vhodné zkontrolovat pojistku. Autozásuvky se rády vypalují, nejedná-li se o vadnou pojistku, může být problém v kabeláži, ale to už je záležitost pro profesionála, a ne pro laika doma v garáži.

.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Co vy, používáte v autě zapalovač nebo jeho zásuvku?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články