Výměna oleje v motoru, po jaké době je to správně? Tyto chyby způsobují závažné poškození motoru a servis za desítky tisíc

Kdo nemaže, ten nejede, správná péče o motorový olej je základ. Řidiči však ve snaze ušetřit pár korun chybují a riskují tisícové náklady.

i Zdroj fotografie: Naoto Sato / Creative Commons / CC BY-NC-SA
                   

Argument, kterým oponují nadšenci elektrických aut a snaží se přehlušit majitele klasických vozů. Žádné auto se spalovacím motorem se neobejde bez oleje. A i když v něm olej je, ne vždy je všechno v pořádku. Řada motoristů dělá nejednu chybu, díky které si motor nevědomky ničí a zásadně ohrožuje jeho chod. Problematiky neznalí řidiči si způsobují potíže, jejichž řešení a opravy jsou nezanedbatelně nákladné. Jaké chyby lidé při výměně oleje dělají?

Dolévat olej ano, ale také měnit!

Olej je pouze doléván? Ne. Správný řidič olej pravidelně kontroluje a pokud zjistí jeho nedostatečné množství, otevře hrdlo a adekvátní porci dolije. To je samozřejmě v pořádku. Zejména řidiči, kteří jezdí dynamicky, průběžně stav oleje revidují a doplňování po jízdě praktikují. Je ale hrubou chybu, byť při častých doplňováních, vynechávat kompletní výměnu olejové náplně. To, že řidič dolévá olej průběžně neznamená, že je všechno mazivo v pořádku. Pravidelné dolévání nenahrazuje tradiční celkovou výměnu oleje!

iZdroj fotografie: Depositphotos

Výměna části olejové náplně ješpatně. Ve snaze ušetřit dělají někteří řidiči to, že vypustí pouze část oleje z motoru, řádově polovinu, a pak doplní pouze necelé množství. Zaplatí půlku a jsou spokojeni. Motor ale ne, je to hrubé porušení servisního úkonu. Nový olej je okamžitě znehodnocen tím starým, z dlouhodobého hlediska jde o chybu, která přinese problémy s mazáním. Ze systému totiž nejsou odstraněny nečistoty a usazeniny. 

Bez výměny nezmizí usazeniny

Sedimenty a nežádoucí částečky, které jsou ve starém oleji, nemají šanci dostat se pryč. Pouze kompletním vypuštěním veškerého oleje odejdou z motoru. Jsou řidiči, kteří když vidí velmi znehodnocený starý olej, provedou dvojité vypuštění. Zaplatí sice více, ale v podstatě motor nejprve jedním olejem propláchnou, pak druhou várkou naplní. Přesný opak částečného vypouštění, které způsobí ucpávání filtrů a dlouhodobé technické problémy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Proč je zapotřebí měnit olej pravidelně a všechen? Postupem času náplň přichází o své jedinečné vlastnosti. Při dolévání dochází k mísení nového oleje se starým, směs následně nikdy nemá stoprocentní parametry. Nevydrží tolik, co nový olej. I když by řidič dodržoval předepsané servisní intervaly a během nich však pouze doléval a komplet neměnil, je to špatně. Motor takto strádá a jeho destrukce nebo částečné poškození jsou otázkou kratšího času, než u pečlivě mazaného agregátu.

Jak často doléváte a měníte olej vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články