Výměna oleje v motoru, po jaké době je to správně? Tyto chyby způsobují závažné poškození motoru a servis za desítky tisíc

Kdo nemaže, ten nejede, správná péče o motorový olej je základ. Řidiči však ve snaze ušetřit pár korun chybují a riskují tisícové náklady.

i Zdroj fotografie: Naoto Sato / Creative Commons / CC BY-NC-SA
                   

Argument, kterým oponují nadšenci elektrických aut a snaží se přehlušit majitele klasických vozů. Žádné auto se spalovacím motorem se neobejde bez oleje. A i když v něm olej je, ne vždy je všechno v pořádku. Řada motoristů dělá nejednu chybu, díky které si motor nevědomky ničí a zásadně ohrožuje jeho chod. Problematiky neznalí řidiči si způsobují potíže, jejichž řešení a opravy jsou nezanedbatelně nákladné. Jaké chyby lidé při výměně oleje dělají?

Dolévat olej ano, ale také měnit!

Olej je pouze doléván? Ne. Správný řidič olej pravidelně kontroluje a pokud zjistí jeho nedostatečné množství, otevře hrdlo a adekvátní porci dolije. To je samozřejmě v pořádku. Zejména řidiči, kteří jezdí dynamicky, průběžně stav oleje revidují a doplňování po jízdě praktikují. Je ale hrubou chybu, byť při častých doplňováních, vynechávat kompletní výměnu olejové náplně. To, že řidič dolévá olej průběžně neznamená, že je všechno mazivo v pořádku. Pravidelné dolévání nenahrazuje tradiční celkovou výměnu oleje!

iZdroj fotografie: Depositphotos

Výměna části olejové náplně ješpatně. Ve snaze ušetřit dělají někteří řidiči to, že vypustí pouze část oleje z motoru, řádově polovinu, a pak doplní pouze necelé množství. Zaplatí půlku a jsou spokojeni. Motor ale ne, je to hrubé porušení servisního úkonu. Nový olej je okamžitě znehodnocen tím starým, z dlouhodobého hlediska jde o chybu, která přinese problémy s mazáním. Ze systému totiž nejsou odstraněny nečistoty a usazeniny. 

Bez výměny nezmizí usazeniny

Sedimenty a nežádoucí částečky, které jsou ve starém oleji, nemají šanci dostat se pryč. Pouze kompletním vypuštěním veškerého oleje odejdou z motoru. Jsou řidiči, kteří když vidí velmi znehodnocený starý olej, provedou dvojité vypuštění. Zaplatí sice více, ale v podstatě motor nejprve jedním olejem propláchnou, pak druhou várkou naplní. Přesný opak částečného vypouštění, které způsobí ucpávání filtrů a dlouhodobé technické problémy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Proč je zapotřebí měnit olej pravidelně a všechen? Postupem času náplň přichází o své jedinečné vlastnosti. Při dolévání dochází k mísení nového oleje se starým, směs následně nikdy nemá stoprocentní parametry. Nevydrží tolik, co nový olej. I když by řidič dodržoval předepsané servisní intervaly a během nich však pouze doléval a komplet neměnil, je to špatně. Motor takto strádá a jeho destrukce nebo částečné poškození jsou otázkou kratšího času, než u pečlivě mazaného agregátu.

Jak často doléváte a měníte olej vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bez Západu by Rusko bylo bez moderních zbraní, samo je totiž vyrobit neumí. Užívá techniku Francie, Německa i dalších zemí
Události247.cz
Události247.cz
Taxík levnější než jízda autobusem: Důchodci nemají ani ponětí, že jim stát poskytne dopravu kamkoliv za pár korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejděsivější místo na planetě: Přístup sem má jen pár lidí, běžný člověk by téměř s jistotou zemřel
adbz.cz
adbz.cz
Psi, které je téměř nemožné vychovat: Některá plemena pro poslušnost nemají předpoklady, mnoho lidí to před koupí neví