Elektromobily rozhodně zaujmou tím, jak tiché jsou. V nejnižších rychlostech jsou téměř neslyšitelné a později dělají větší hluk spíše pneumatiky jedoucí po vozovce, než samotné auto. Mnozí to považujeme jako jednu velkou výhodu, ale EU na to má jiný názor. Ta považuje jejich velmi tichý chod za velkou nevýhodu. A tak stanovila opatření.

Proč vadí, že jsou elektromobily tiché?

Proč vadí Evropské unii, že jsou elektromobily tiché? Je to kvůli bezpečnosti. Mohou tak snáze ohrozit chodce, nebo cyklistu. Ti jsou zvyklí na tom, že auto slyší podle typického zvuku. Když ho neslyší, myslí si že nic nejede. Opak je pravdou, jelikož něco jet může – a to právě tichý elektromobil. Následkem je kolize, která může mít i fatální následky. A tomu chce EU zabránit.

Co nařídila?

Řešení je naštěstí celkem jednoduché a nutno říci, že se výrobců elektrických vozidel zase až tolik nedotkne. Nařízení souvisí s faktem, že nové elektromobily budou muset vydávat zvuk, který by varoval ostatní. Má se jednat hlavně o rychlosti do 20 kilometrů v hodině. Jak bude daný zvuk vytvářen, to upřesněno není. Dá se však očekávat využití generovaného zvuku, který bude vycházet z reproduktoru. Vůz tak bude slyšet i pro okolí a bezpečnost na silnicích se zvýší.

Řada elektromobilů využívá generovaný zvuk už nyní




Nařízení EU bude platné pro všechny nové elektromobily. Nutno však říci, že řada těch, které jsou na trhu nyní, už určitý druh generovaného zvuku vydávají. Samotné automobilky si byly vědomy toho, že právě tichost jejich aut může být důvodem kolizí s chodci. A tak do svých aut instalovaly zařízení, které bude při nižších rychlostech generovat zvuk z reproduktoru. Příkladem je třeba BMW i3, nebo Hyundai Kona.

Budeme vybírat auta i podle zvuku?

Samozřejmostí je, že automobilky nebudou volit zvuk napodobující klasický spalovací motor. U těch aut, které už něco podobného využívají se často jedná o velmi zajímavé futuristické zvuky. To by mohlo vést i k jedné celkem zajímavé věci. Dospějeme díky tomuto nařízení EU do stavu, že si budeme vybírat auto i podle toho, jaký má zvuk? U spalovacích motorů tomu tak v některých případech bývá. Tak proč ne u elektromobilu?