Nová zelená značka rychlosti na silnicích: Červená je pasé. Pokutu za překročení ve jménu ekologie čeští řidiči (ne)řeší

Téměř žádný řidič na tuhle značku nereflektuje a dělá, jako kdyby u silnice vůbec nebyla. A nezáleží na tom, jestli je zelená nebo modrá.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Zelený rychlostní limit na první pohled vypadá jako další z řady evropských experimentů, které mají za cíl udělat z našich silnic bezpečnější a ekologičtější místo. Pokud cítíte „v mém hlase“ určitou dávku ironie, cítíte to správně. A to nemám nic proti životnímu prostředí v co nejvyšší kvalitě. Naopak. Nechci dýchat smog, recykluji, při vaření spotřebovávám veškeré suroviny. Jenže když se člověk začne v leckterém „ekologickém“ tématu trochu šťourat, zjistí, že realita je mnohem kontroverznější. Že za tím vším nestojí snaha o ochranu životního prostředí, ale i celá řada jiných zájmů. Leckdy politických. Ale k věci.

Ve jménu vyššího cíle se už nadělalo hloupostí, tak co řešit?

Rychlostní limit se zeleným okrajem namísto červeného. V poslední době se mluví ve Španělsku o tom, že se začnou objevovat nové dopravní značky, které na první pohled zaujmou svou zelenou barvou a číslem, jež na nich „svítí“. Tady nejde o klasické omezení rychlosti, které by platilo za všech okolností. Jde o jakýsi doporučený limit, jenž má řidiče motivovat k tomu, aby jeli šetrněji, bezpečněji a s ohledem na aktuální stav ovzduší.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Sam-4u / Creative Commons / CC-BY-SA

Zní to možná trochu jako sci-fi, ale ve Španělsku už tohle funguje v praxi. Není to jen nějaký výstřelek, který by měl za pár měsíců zmizet v propadlišti dějin. Plošně asi nejde podle dostupných informací o rozšířenou věc, ale jednotlivě už se značka údajně objevuje. Například na dálnici A-8 v okolí města Bilbao se údajně objevila značka, která v daném úseku funguje jako doporučená rychlost 70 km/h. Ne kvůli bezpečnosti, ale kvůli zhoršené kvalitě ovzduší. Podle aktuálních zpráv plánuje španělský dopravní úřad DGT zavést značku všude ve Španělsku.

7 legálních a ověřených triků, jak jezdit bez pokut a trestných bodů za dopravní přestupky

Nejenom na pevnině, ale i na ostrově Mallorca. Dopravní značku s číslem a zeleným okrajem. To možná vytváří dojem, že se jedná o již zavedený evropský systém značení, zejména s odkazem na Francii. To je ale jen polovina pravdy. V současné době neexistuje oficiální předpis ani záznam v aktuálním katalogu dopravních značek. Podle DGT je potenciální nová značka dobrovolným návodem, který není právně závazný. Na rozdíl od známých značek s červeným okrajem by taková značka, resp. její porušení nevedlo k pokutám za překročení doporučené rychlosti.

Oficiálně značka neexistuje a zavedení v rámci EU je mimo hru

Důraz je kladen na dobrovolné zvážení v citlivých oblastech, jako jsou školní zóny nebo rušná centra měst. Nejde tedy o povinné omezení, za jehož překročení by hrozila pokuta, ale o doporučení, které má řidiče upozornit na to, že by měli zvolnit a přispět tak ke zlepšení ekologické situace. Umím si představit, že by tento systém nebyl vázán jen na konkrétní místo, ale fungoval by jako dynamický. S reakcí na aktuální podmínky.

iZdroj fotografie: S vědomím Schroter

Pokud by se kvalita ovzduší zlepšila, značka by zmizela. Muselo by jít o koncept světelné tabule. Nebo by se na ní objevilo vyšší číslo. Pokud by se naopak situace zhoršila, mohla by být doporučená rychlost ještě nižší. V praxi by to fungovalo tak, že na základě měření koncentrace škodlivin v ovzduší, zejména oxidu dusičitého a pevných částic, by systém reagoval. A měnil rychlost na značkách. Muselo by jít ale o klasickou červenou značku, doporučení by nikdo nerespektoval. U nás totiž už tohle funguje.

Máme tady systém značek s doporučenou rychlostí. Jsou to ty modré značky s bílými čísly. Porušení není přestupkem. Podstata je stejná, nezáleží, jestli jde o bezpečnost nebo ekologii. Řidič nemusí poslechnout. A také to nedělá. Podle průzkumu, který jsme v redakci AutoŽivě udělali mezi vybranými čtenáři, víme, že 92 % lidí na to nereflektuje. Modrý podklad nebo zelený okraj, je to na řidiči. Doporučení nefunguje, platí pouze nařízení anebo zákaz. A ani to motoristé často nerespektují, tak o čem se tady vlastně bavíme. Spíše o zajímavosti než o přelomovém řešení.

Respektujete doporučenou rychlost?

Zdroj: DGT
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články