Jezdíte se zimními pneumatikami v tomhle počasí? Koledujete si o obrovský malér, kterému se jen stěží vyhnete

V létě se na zimních pneumatikách jezdit nedá, horko jim nesvědčí. Jak je to ale za deště, když už není sníh a led?

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami je zřejmý. A obecně známý, takže jen připomenutí pro řidiče, kteří nemají o problematice základní povědomí. Rozdíl mezi letními pneumatiky a zimním obutím je v sezónnosti. Zimní pneumatiky mají obecně měkčí směs, ze které jsou vyrobeny, a hrubší vzorek. Lépe fungují v nízkých teplotách na sněhu a ledu. Letní pneumatiky jsou tradičně vyrobeny z tvrdší směsi.

Vzorek je jiný, zásadně odlišná je také směs pneumatik

Mají jemnější dezén a jsou připravené na fungování ve vyšších teplotách. „Velmi často k nám do servisu jezdí zákazníci a ptají se, jestli mohou jezdit na zimních gumách i mimo zimu, v dešti,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Tak jak to tedy je? Tuto otázku si jistě klade mnoho řidičů, zejména kvůli blížící se letní sezóně. Výzkumy a testy provedené odborníky nenechají v nikom ohledně této věci žádné pochybnosti.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Automobil se zimními pneumatikami jedoucí na mokrém povrchu o teplotě cca 2–3 stupně Celsia zastaví mnohem dříve než auto s letními pneumatikami. Tím je vlastně naznačeno téměř vše. „Záleží na tom, jaká je venku teplota,“ upřesňuje expert Pavlíček, „v létě zimáky na dešti selžou, ale při nízkých teplotách to bude naopak.“ Pozitiva při používání zimních pneumatik v dešti jsou zřejmá, ale nejde na problém nahlížet bez kontextu vnějších teplot. Zákon definuje, kdy musí být zimní pneumatiky na autě povinně.

Celoroční pneumatiky mohou jízdu do zahraničí tučně prodražit. Hodně českých řidičů se nechá nachytat

Podle § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. A že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Co to znamená? To, že řidiči motorových vozidel tedy musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky nejen, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, ale také v případě reálné hrozby, že k tomuto jevu dojde. Předpis neexistuje s ohledem na stáří pneumatiky, ale ohledně minimální hloubky dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů zimní pneumatiky ano. Na všech kolech pro osobní motorová vozidla to musí být 4 milimetry. Samozřejmě ale platí, že čím vyšší je hloubka vzorku, tím lepší jízdní vlastnosti poskytuje.

Jak je stará pneumatika, na tom nezáleží, to zákon neřeší

U motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg je to nejméně 6 milimetrů hloubky dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů zimní pneumatiky na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Na osobním motorovém vozidle se musí přezouvat všechna čtyři kola. Nelze přezouvat jen jednu nápravu a na druhé ponechat letní pneumatiky. Doporučuje se používat pneumatiky mladší čtyř let, protože při delším užívání dezén začíná ztrácet původní vlastnosti.

Sporné je tedy období, kdy nejsou teploty pod nulou, není sníh a led. A na autech jsou stále zimní pneumatiky. „S jistotou se dá říct, že i když není sníh, tak při teplotách do pěti až sedmi stupňů nad nulou je lepší jezdit na zimákách,“ říká automechanik Pavlíček. Zimní pneumatiky nabízejí výhodu v měkkosti gumové směsi i lehce nad bodem mrazu. To zlepšuje jejich přilnavost k vozovce a brzdnou dráhu na mokrém povrchu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zimní pneumatiky mají v deštivých podmínkách jasnou výhodu. Proto je doporučeno používat je i v období, kdy není na silnicích sníh a led, ale pouze déšť. Podmínkou pro bezpečné používání pneumatik za deště je, aby byly stále nízké teploty. Jakmile se zvednou cca nad 7 stupňů Celsia, jejich výhody končí.

Dojíždíte v létě zimní pneumatiky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články