Řidiči v Sovětském svazu jezdili v zimě výhradně na letních pneumatikách. Ty zimní prý nebyly zapotřebí

Zimní pneumatiky nejsou v zimě zapotřebí, dá se jezdit na letních. Takto se na přezouvání dívali řidiči v zemi, kde dnes znamená zítra.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Dnešní legislativa předepisuje používat zimní pneumatiky snad ve všech zemích, kde je obvyklý v daném období výskyt sněhu a ledu. U nás jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu do 31. března, pokud hrozí souvislí vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. V jižních státech Evropy je situace benevolentnější, naopak skandinávské země jsou v tomto ohledu tvrdší, ale povolují například osazení auta pneumatiky s hřeby.

Zimní pneumatiky jsou povinné skoro všude, i v Rusku

Povinnost zimních pneumatik platí i na východ od nás, myšleno v zemích za hranicí Evropské unie a Schengenského prostoru. Dnes jsou v Rusku zimní pneumatiky povinné, dříve ale řidiči tak často obutí neměnili. Zimní gumy za letní nazouvali jen řídce, anebo vůbec. Dne 15. února 2023 nám poslal zajímavý email pan Igor Hořejšího, který se dlouhé roky pohybuje v komunitě občanů původně z Ruska, respektive Sovětského svazu.

iZdroj fotografie: Andrei Romanenko / Creative Commons / CC-BY-SA

Napsal nám jako fanoušek automobilismu zajímavé zjištění, které jsme se rozhodli zveřejnit. „Působím v hudební skupině se starším člověkem, původně ze Sovětského svazu,“ napsal pan Igor, „ten je už od sedmdesátých let takzvaně na západě. Nicméně mne poučil o tom, jak dříve v SSSR jezdili, respektive nejezdili řidiči na v zimě zimních pneumatikách.“ Podle vyprávění pana Igora řidiči v někdejším Sovětském svazu jezdili v zimě na letních pneumatikách s tím, že zimní nejsou zapotřebí.

Jezdit v SSSR v zimě na zimních gumách, proč?!

Důvodů bylo několik. „Podle toho, co jsem se dozvěděl, tak auta v Sovětském svazu byla drahá a pro většinu lidí nedostupná,“ vysvětlil pan Igor, „auto stálo majlant, a i pneumatiky byly velmi drahé. Velmi často je nebylo možné sehnat.“ Takže řidiči podle vyprávění nekupovali zimní gumy, jezdili pouze na letních. A to neustále, a pneumatiky ojížděli, dokud obutí zcela nevypovědělo službu.

iZdroj fotografie: Sergei F / Creative Commons / CC-BY-SA

Z bezpečnostního hlediska sice ne právě moudré, ale v kontextu doby a ekonomické situace pochopitelné. „Ona samotná jízda automobilem byla událostí, jezdilo se třeba jen o víkendu,“ popisuje pan Igor historický fakt, „jinak využívali lidi, i majitelé aut, veřejnou dopravu.“ Společnost fungovala tak, že masově se jezdilo veřejnou dopravu, například do práce a z práce.

Levnější než jezdit autem je jezdit veřejnou dopravou

Standardy současnosti, kdy jezdí jeden člověk autem do zaměstnání a zpět, byly nepředstavitelné. To už jeden spíše sedl na jízdní kolo než do auta. Automobily stály velmi často dlouhodobě zaparkované, jezdilo se buď o víkendu anebo skutečně větší vzdálenosti. „Podle toho, co vím, od svého dobrého ruského známého, tak byl i tak malý provoz, že jezdit pomalu nevadilo,“ doplnil pan Igor, „i na sněhu se dalo jet v klidu, nikdo nikam nespěchal. A legislativa zimní obutí prý nepožadovala.“ 

iZdroj fotografie: Ilya Plekhanov / Creative Commons / CC-BY-SA

Dnes v hustém provozu by se na letních pneumatikách v zimě, na sněhu a ledu, nedalo vůbec jezdit. V souvislosti s horší technologií prý v Sovětském svazu byla dříve mnohem vyšší úroveň výuky v autoškolách. Nováčci prý byly instruováni a učeni, jak zvládat krizové situace, nešlo pouze o to získat papír a doklad, že může člověk řídit. Snahou prý bylo naučit lidi ovládat automobil, ne jim dát razítko a posadit je za volant. Bez ohledu na to, jestli má dnes auto v zimě povinně zimní gumy nebo je tento přístup určitě lepší než co, co se děje v autoškolách, i u nás, dnes.

Jezdíte v zimě na zimních gumách?

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články