Tohle nové auto je tak nebezpečné, že nemůže vyjet na naše silnice. Každý Čech by ho přitom chtěl, i když je to elektromobil

„Pravoúhlý pickup“ z dílny Tesly Elona Muska sice nemá standardní konektor pro dobíjení a naopak má trochu nadváhu, to však ale pořád není ten hlavní problém.

i Zdroj fotografie: Kruzat / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Tedy ne že by mne to nějak překvapilo. Když jsem poprvé uviděl skici Cybertrucku od Tesly, napadla mne v první chvíli scéna, která by se hodila tak možná do Tarantinova filmu: pološílenému konstruktérovi nezbylo po návštěvě ostrých hochů od Marselluse Wallace nic než pravítko a trojúhelník, zakázku ale dokončit musí. Za pomoci nám všem dobře známých školních propriet to nakonec stihne na obal od sešitu, Elon jásá, happy end. Dost však humoru, pojďme se na zákaz geometrického zázraku podívat společně.

Jiný konektor dobíjení je zřejmě jen tím nejmenším problémem

Krom této lehce gangsterské vize však bylo zřejmé, že prodeji a provozu „CT“ od Tesly bude v Evropě bránit hned několik věcí. Hlavním předmětem diskuse je samozřejmě vysoká hmotnost elektrického pick-upu, která by pravděpodobně znamenala, že jej nebude možné řídit s řidičákem skupiny B. Jakkoli se limit 3,5 tuny bude zvyšovat na tuny čtyři. Problém je dále v rozdílném konektoru, v Evropě neužívaném, stejně jako v ochraně chodců/cyklistů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V USA již další výrobci přijímají standardní nabíjecí konektor od Tesly, známý jako North American Charging Standard, ale v Evropě se používá CCS2, jenž je také používán na místních Tesla superchargerech. To by znamenalo, že pro evropské verze Cybertrucku by byly potřeba jak hardwarové, tak softwarové úpravy, což by představovalo obtíže pro výrobce. Zda jim to za možnost dostat se na evropský trh stojí, to nevíme, zvláště když přihlédneme na další komplikace.

Cybertruck s řidičákem na Bigtruck

Velký vliv na poptávku má také místní legislativa. S řidičským průkazem skupiny B je povoleno řídit vozidla s nejvyšší přípustnou hmotností do 3,5 tuny. Avšak sám Cybertruck váží 3,1 tuny a k tomu je potřeba přidat užitečné zatížení o hmotnosti 1 133 kg. Výsledným výpočtem je zřejmé, že pro řízení tohoto vozidla je nezbytný řidičský průkaz skupiny C. A tím se potenciální zákazníci nemají zájem zabývat.

Tvary tanku a provedení z nerezu – při srážce životu nebezpečný

Zdaleka největším problémem je však to, jak Muskův pick-up vypadá. Resp. z čeho je vyroben. Na karoserii byl totiž použit tlustý, nerezový plech, jenž celému autu dává parametry malého tanku. Vnější tvar celého auta a ostrá hrana na přídi to jenom umocňuje. Bylo to ostatně patrné již při první nehodě, kterou Cybertruck zažil na amerických silnicích ještě před koncem minulého roku. Zatímco Toyota Corolla, se kterou došlo ke srážce, byla zcela na odpis, Cybertruck zůstal téměř nepoškozený.

Evropské předpisy a ostré hrany spojené s tuhou nerezovou ocelí se prostě příliš neslučují. Jak cituje odborný časopis Automotive News Europe analytika Pedra Pacheca z německé společnosti Gartner: „Pokud by někdo narazil hlavou nebo horní částí těla do panelu z nerezové oceli, tento by se neoddeformoval tak, jak se deformuje klasický plech na karoserie. Mohli by třeba nahradit čelní panely z nerezové oceli ocelí normální, protože nejde o strukturální díly“

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

Evropské předpisy obsahují navíc také jednu záludnost, která se u takto tlustého nerez plechu dělá obzvlášť špatně. Vyžadují totiž minimálně 3,2milimetrové zaoblení na vnějších částech. Na 1,4 milimetru tlustých plátech nerezové oceli je to ale nemožné. V podobě, v jaké se truck bude prodávat za mořem, ho tedy u nás nejspíš neuvidíme. Chodci a cyklisté mohou vydechnout – srážka s malým tankem by pro ně mohla být fatální. A my ostatní zřejmě také.

Dočkáme se podle vás Cybertrucku na silnicích v Evropě?

Zdroj: Car Nerd
Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články