Zažloutlý povlak na světlometech je problémem většiny starších automobilů – tedy v případě, že se o ně jejich majitelé nestarají. S nedobrovolnou šedou „úpravou“ se potom setkáváme i u novějších aut, která terpve před pár lety sjela z výrobní linky. Slepnoucí světla navíc nevypadají hezky, a pro řidiče to může představovat spoustu nepříjemností. Nejenom, že vidí hůře majitel auta – obtížněji ho vidí i auta protijedoucí, která ho zejména v noci spatří až o něco později, protože světla nemají takový dosah (jsou tlumena žlutou vrstvou).

Zašlé světlomety - Škoda

Proč dochází k zašednutí / zažloutnutí světlometů?

Podobné problémy se začaly objevovat až v 80. letech minulého století. Zhruba od té doby se totiž místo klasického skla začal k výrobě světlometů používat tzv. polykarbonátový plast. Ten je sice mnohem lehčí a levnější než klasické sklo, ale na rozdíl od něj potřebuje ochrannou vrstvu před ultrafialovým (UV) zářením. Postupem času ovšem dochází k jejímu narušování či úplně ztrátě, což má nejdříve za následek zašednutí, a v extrémních případech i zažloutnutí.

Žluté světlomety - rozdíl
Rozdíl při svícení je celkem znatelný …

Vrstva chránící před UV zářením může být poškozována vysokými teplotami, mechanickým způsobem (kamínky a prach ze silnice) i působením samotného UV záření. Zažloutlý světlomet potom přirozeně ztrácí na své účinnosti, snižuje se intenzita i velikost světelného kuželu a negativně ovlivňuje bezpečnost jízdy.

Zažloutnutí světel předejdete jednoduchou prevencí

Stejně jako se svým autem navštěvujete myčku (případně si ho myjete sami), pravidelně měníte pneumatiky, tekutiny pod kapotou, tlak v kolech apod., je třeba věnovat stejnou péči i světlům. Kdo vlastní nové auto, má na spoustu let klid …a správnou prevencí na ještě déle.

Zašlé světlomety před a po

V dnešní době narazíte na internetu na spoustu více či méně seriózních návodů, jak se matného povrchu na světlech zbavit. Mezi nejznámější patří použití zubní pasty nebo brusných kotoučů. I když při velké dávce trpělivosti můžou tyto postupy problém zmírnit, nikdy ho nevyřeší dokonale, a ačkoliv žlutý plak zvládnou odstranit, nedojde k nahrazení ochranné vrstvy (jak ji znovuzískat se dozvíte níže).

Abyste prodloužili životnost světel i samotné vrstvy na maximum, je vhodné dodržovat určité zásady. Obyčejné mytí auta vám v boji se zažloutlými světly příliš nepomůže. Čas od času proto věnujte po vyjetí z myčky čas světům – důkladně je vyčistěte speciálním mýdlem a následně vyleštěte (umytí jarovou vodou z kýble na benzínce je sice zdánlivě „očistí“, ale určitě neposílí ochrannou vrstvu).

Schovávejte auto do stínu

Jak jsme zmiňovali už výše, k poškozování ochranné vrstvy postupně dochází i samotným působením ultrafialového záření. Nenechávejte proto auto zbytečně na slunci, obzvláště pokud máte možnost umístit ho do stínu nebo přímo do garáže, čímž mj. šetříte i pneumatiky a zabraňujte vyblednutí interiéru.

Rozdíl mezi zašlými a čistými světlomety

Nová krycí vrstva proti UV záření

Životnost ochranné vrstvy samozřejmě není neomezená, a i když se o světlomety správně staráte, dochází k jejich postupnému poškození a následnému žloutnutí. Potom už nezbývá nic jiného než obrousit zbytky zoxidované vrstvy brusným papírem (elektrickou bruskou to máte raz dva) a nanést nový ochranný lak. Rozhodně se nejedná o nic, s čím byste museli jezdit do servisu. Stačí pivo dvě na dvorku a nebát si u práce kleknout.