Výrobci přišli na to, jak přimět zarputilé řidiče ke koupi elektromobilu. Umožní jim vybrat si zvuk „motoru“

Nesmiřitelnost zastánců klasických spalovacích motorů a elektromobilů je už příslovečná. Možná ale existuje způsob, jak by „elektro“ mohlo být pro „klasikáře“ přitažlivější.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Dokážu si docela dobře představit, jak velkou revolucí musel být první spalovací motor a jaké změny čekaly celý automobilový průmysl, když se přešlo od páry k benzínu a naftě. Zkrátka všechno je jinak, co bylo, zapomeňte, ode dneška jedeme na nové vlně. Nejsem si jist, jestli přirovnávat nynější koexistence „moderních“ elektromobilů a „zastaralých“ spalovacích motorů k dřívější situaci je adekvátní, ale jedno je, tuším, společné. Odpor k novotám. Přitom existuje způsob, jak tomu výrazně pomoci. Pojďme se na něj společně podívat.

Elektromobily vs. klasika: čím dál více na kordy

Pravdou totiž zůstává, že poslední měsíce (a v zásadě již roky) jsou ve znamení dvou táborů motoristů a řidičů, v diskusích osobních i internetových si nic neodpouštějících a považujících svorně tu druhou stranu za (minimálně) nemožnou. Zastánci elektromobility mají „klasiku“ za něco neuvěřitelně archaického a ničícího životní prostředí, příznivci tradičních spalovacích motorů naopak elektromobilům vyčítají krátký dojezd, dlouhé dobíjení, toxické baterie a to životní prostředí nakonec také.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nechci si v tomto článku klást jakékoli ambice na jasný a spravedlivý rozsudek obou stran, byť by mne možná neminula Pulitzerova cena. Tak až příště. Spíš bych se chtěl zamyslet nad tím, proč si většina „klasikářů“ skoro ani neumí představit, že by do něčeho elektrického vůbec kdy sedla. Proč? Krátký dojezd? Ok, byť 400 km (a více) dnes umí skoro každý a tak málo to zase není. Cena? Souhlasím, ale třeba nové kombi od MG nás tuším překvapí. Zvuk jako u vysavače? To zní zajímavě. Tedy, vlastně moc ne.

Zvolte si „svůj“ motor, zcela dle libosti

Co by se stalo, kdyby vaše nové, elektromobilní auto mělo v menu řekněme 10 nebo 20 různých „simulátorů“, aby po jejich zvolení zvenku i zevnitř znělo přesně tak, jak zněly dřívější legendy spalovacích motorů? V8 5,7 HEMI? Alfa V6 Busso? AMG 6,3 V8? Ferrari Testarossa V12? A mohli bychom pokračovat. Nebavilo by vás to? Mě neskutečně. Byť by to nejspíš nejednou bylo zdrojem úsměvů – tím spíš. Ano, moje kompaktní nákupní taška na baterky by bublala jako „vé-osmička“ v nejlepší kondici. Super.

Výrobci těchto „Active Sound“ systémů jsou si toho plně vědomi a nabízí tyto možnosti takřka do všech modelů. Domnívají se, že tím přimějí i zarputilé řidiče ke koupi elektromobilu. Časem by takovou funkci mohly mít všechny automobilky v sériové výbavě.

Technicky je to přitom naprosto jednoduché, reproduktory simulující zvuk motoru má dnes už lecjaké auto, spojit celý systém s pedálem „plynu“ tak, aby zvuk reagoval přesně na přidávání a ubírání a zněl zvenku i uvnitř, je pro partičku IT práce na týden. Maximálně na dva. Finále by možná bylo zábavnější, než jsme si teď schopni připustit. Soukromě bych se neuvěřitelně bavil, vidět elektrickou „pětistovku“ od Fiatu znějící jako šestiválcové Busso. Ať zůstaneme pořád v Itálii. Co říkáte, nebylo by to zpestření někdy trošku nudných elektromobilů?

Jak by se vám líbila možnost výběru zvuku různých motorů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články