Utajovaný podvod s palivem pro elektromobily vyšel najevo. 25 % z vašich peněz zmizí v nenávratnu

Zdánlivě nemožné je v případě elektromobilů krutou realitou: značná část peněz za jejich palivo se ztratí během dobíjení. U jakého modelu ztratíte nejvíc a kde ušetříte?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Napadlo vás někdy, kolik energie se ztratí při dobíjení elektromobilů, a tedy čerpání jejich paliva, jímž je elektrická energie? Popravdě jsem nad tím nikdy neuvažoval, dokud jsem neviděl jednu zajímavou tabulku od kolegů z německého autoklubu ADAC. A pak jsem se začal smát. Hodně smát. Došlo mi totiž, že v těch číslech je ukryté množství peněz, o které majitelé elektromobilů přicházejí, aniž by si to možná uvědomovali. Respektive je vyloženě vyhazují z okna. Nebo ještě lépe – topí s nimi pánu Bohu do oken. Ano, to je úplně přesné. Pojďme se na to podívat společně.

Při koupi nového elektromobilu se zapomíná na jednu „maličkost“

A jak už bývá dobrým zvykem, při prodeji onoho krásného, nového stroje jim o tom prodejce nic neřekne. Respektive to taktně zamlčí. Zajímavé je v tomto bodě srovnání s klasickými automobily se spalovacím motorem. Představte si tu situaci: jdete si koupit nové auto. Všechno je připravené, vybrali jste si před třemi měsíci model přesně dle vašich představ, byl zadán do výroby a před několika dny vám, po dlouhém čekání, konečně zavolal dealer s tím, že mu vaše vysněné vozidlo „stojí na dvoře“. Nemůžete dospat, než ho uvidíte. A poprvé si do něj sednete.

Konec roku je nelepší doba pro nákup auta. Ceny výrazně klesají

Přijdete tedy ve smluvenou hodinu na předání, nezbytné formality, kávička, poslední podpis pojistné smlouvy, nějaký ten merch od dealera a povinná výbava dozadu do kufru. Vše jde jako po drátkách a vy už se vidíte, jak konečně venku otočíte klíčkem u svého nového vozu a poprvé vyjedete. Když v tom původně rozesmátý dealer náhle zvážní a tak trochu omluvným tónem pronese: „Vidíte, málem bych zapomněl: když natankujete plnou nádrž, tak než vyjedete od benzinky, tak zhruba dvacet procent paliva zmizí. To jenom abyste s tím počítal.“

iZdroj fotografie: AAA Auto

Prodejce Audi s chováním kolotočáře: „Vypadněte, nemůžeme najít klíče.“ Tak určitě. Bavorská komedie na kameru

Nejsem si jist, jak by v tu chvíli vypadal konkrétně váš výraz. Respektive jsem si jist, že byste na ještě před chvílí oblíbeného dealera hleděli s onou specifickou kombinací úžasu, nedůvěry a počínající snahy o zvrácení právě vyřčeného verdiktu. Pochopitelně, komu by se chtělo vyhodit pětinu paliva „z okna“. Při dnešních cenách? Ale v podstatě při jakýchkoli cenách, 20 procent je absurdně mnoho na jakoukoli ztrátu. Jenže přesně taková ztráta se dnes a denně děje při nabíjení elektrombilů.

Ztráty při dobíjení velkými proudy jsou nemalé

Je to logické, když se nad tím zamyslíte. Jeden malý příklad pro porovnání: teplo z vašeho mobilu, když ho dobíjíte do plna, se také odněkud muselo vzít, a opravdu jej nikde nevyužijete, krom toho, že se vám trochu zahřeje stůl, na kterém leží. S elektromobily to pochopitelně není jiné, jenže tady nejsme u USB a 5V konektoru, ale o několik řádů jinde. Výsledek? Jak zjistili technici z německého autoklubu ADAC, rozdíl mezi tím, co vám ukáže palubní počítač, a tím, co se odebralo od nabíječky, se v závislosti na vozidle liší o 10 až 25 procent.

iZdroj fotografie: Pxhere

Auta umí změřit pouze to, co je reálně v baterii

Palubní počítače u elektromobilů totiž ukazují pouze hodnotu spotřeby za jízdy, nikoli celou spotřebu elektřiny. Což má logický důvod: Měřicí systémy v autě nemohou z principu zaznamenávat ztráty vzniklé při nabíjení. Ke ztrátám při nabíjení dochází při nabíjení v předřazené elektroinstalaci a nabíjecí stanici, v palubní nabíječce vozidla a v pohonné baterii. Ty ztráty tam zkrátka jsou. A při nabíjení se spolu s dalšími nepřesnostmi v palubních počítačích někdy značně sčítají.

Téměř čtvrtina peněz vyhozená z okna?

U Tesly Model 3 LR musíte k údaji palubního počítače přičíst téměř 25 procent, u Seatu Mii electric téměř 21 procent a u Jaguar i-Pace dobrých 17 procent. Ale i u mrňavého Renaultu ZOE to není nic malého (téměř 19 procent), Nissan Leaf (17,6 procenta) a VW e-up! (15,6 procenta) vykazují také velmi nepříjemná čísla. Pod „čestnou“ hranicí 10 procent zůstává pouze KIA e-Niro (9,9 procenta). Jinými slovy: to, že vám palubní počítač ukáže, kolik máte aktuálně v bateriích, není to stejné, kolik jste odebrali z nabíječky.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
iZdroj fotografie: ADAC

A draze zaplatili. Jak tak nad tím přemýšlím, je to pro distributory elektřiny zajímavý „boční výdělek“. ADAC tak od výrobců požaduje, aby do technických informací zahrnuli nejen hodnoty spotřeby, ale i ztráty při nabíjení v procentech. Při vývoji by navíc měli dbát nejen na efektivní pohony, ale také na nabíjecí systémy s nízkými ztrátami. Pro mnohé řidiče to také možná bude o důvod víc, aby nad elektromobilem do budoucna dále neuvažovali. Jak to máte s elektromobily vy, mimochodem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články