Vybrali jsme 3 nejlepší ojetiny do 150 tisíc Kč. Fajnovky stály kdysi balík, dnes si jejich luxus a spolehlivost užijete za hubičku

Kdysi nedostupné designové ikony z říše malých aut se postupně dostaly na ceny, které si může dovolit každý. Z jejich kouzla se přitom nic neztratilo.

i Zdroj fotografie: Mini
                   

Jak běží čas, stávají se kdysi (pro většinu z nás) nedostupné městské „stylovky“ náhle nečekaně dostupnými. Dvěma designovým ikonám, jež vám na následujících řádcích představíme, zdatně sekunduje jedna ikona méně designová. O to však lépe sehnatelná, prověřená, a navíc s citelně větším zavazadlovým prostorem. Vše dohromady tvoří zajímavý mix, za který jste kdysi museli „vysázet na dřevo“ pěkných pár set tisíc. Dnes? Za několik průměrných platů jsou vaše. Pojďme se na všechny podívat společně.

Za stylový design lidé rádi připláceli, vždy a všude

Zajímavé přitom je, že první dva z naší trojice, do které se protentokrát dostalo původní Mini, Fiat 500 a Renault Clio, se již dávno zapsaly do všech učebnic designu. A sice coby dokonalý „remake“ původního tvaru a ukázka toho, že design opravdu prodává. Když se v roce 2001 první novodobé Mini představilo světu, bylo o jeho úspěchu de facto okamžitě rozhodnuto. Majitel značky Mini, německé BMW, nestíhalo registrovat objednávky a mohlo v klidu schovat pomyslné červené tužky v účetnictví: začneme totiž masivně vydělávat, přátelé.

Škoda oficiálně ukázala interiéry nového Superbu a Kodiaqu: Design sjednocen, ale laik bude tápat

A jak řekli, tak učinili. Mini bylo vždy tak trochu zvláštním zbožím a jako takové si svým designem i odkazem původního Mini sira Aleca Issigonise dokázalo bez problémů obhájit vyšší cenovku. Chceš stylovku, zaplať. Pro mnohé pak stačil jeden pohled do interiéru, aby podepsali objednávku a šek. Páčkové přepínače jako v letadle, mohutný centrální „budík“ a menší otáčkoměr v zorném poli řidiče. To vše vytvářelo jedinečnou, nikde jinde neviděnou a nevídanou atmosféru.

Dva milníky designu malých aut od jednoho tvůrce

Hlavní zásluhu na zajímavém designu nové generace měl přitom Frank Stephenson. Který vytvořil mimo jiné i první generaci BMW X5, podílel se na designu několika současných Ferrari a spolupracoval i na designu Fiatu 500. Což je mimochodem náš druhý tip. A je případné, že rukopis jednoho člověka je patrný na obou (podobně jako u první Pandy a první generace Golfu – oba kreslil Giorgetto Guigiaro). Ale k malému Italovi se ještě dostaneme, zůstaňme ještě chvíli ve Spojeném království.

Fiat přežije do roku 2030, pak se uvidí. Geniální koncept sklízí úspěch i v Česku, elektromobily nemají šanci

iZdroj fotografie: Mini

A jakkoli by každý chtěl Mini Cooper, Cooper S, nebo dokonce Mini John Cooper Works, který vám vykouzlí úsměv na tváři nejen v centru města, je základní verze Mini One rozhodně dostačující. Lákavý design dostanete zcela stejný, a jak ukazují zcela poslední kreace Mini, je první možná pořád nejlepší. Kusy z let 2010/2011 s méně než 100 000 kilometry a rozumnou historií údržby se přitom dají rozhodně sehnat pod 150 000 korun. Nechybí jim často ani solidní výbava a dobrý stav.

Naftové motory od PSA nebývají špatnou volbou

Pokud je to možné, berte alespoň Mini One se 70 kW / 95 HP (72 kW / 98 HP), protože nejslabší 55 kW / 75 koní je opravdu slabá. K mání jsou často i diesely 1,6D. S nimi je to trochu složitější, neb do roku výroby 2011 Mini používalo francouzské motory HDi od PSA o výkonech 66 nebo 80 kW. Po roce 2011 už pod kapotou najdeme dieselové motory od BMW. Jde o jednotky 1,6D (66 a 82 kW) a dvoulitr 2,0D (82 kW a 105 kW). Osobně bychom se přikláněli k francouzským, osvědčeným HDi motorům, jakkoli to bude znamenat starší model.

iZdroj fotografie: Mini

Co se benzínu týče, nabízená verze 1,6 bez přeplňování není zejména ve verzi 66 kW opravdu žádným „trhačem asfaltu“, ale vynahradí to zase relativní spolehlivostí (což už se o přeplňovaných verzích s motory 1,6 THP opravdu říci nedá). Diesel se tak nakonec nemusí jevit jako špatná volba. A pokud najdete dobře servisovaný kousek s motorem HDi a rozumným nájezdem, nebáli bychom se velkých investic. Obě verze (66 i 80 kW) dokázaly v Peugeotech a Citroënech bez problémů „nalétat“ stovky tisíc kilometrů.

Nejmenší Fiat se extrémně povedl, spolu s Pandou táhne firmu

Druhou designovou ikonou je (zcela po právu) Fiat 500. Novodobá inkarnace kultovního vozítka je zkrátka takřka dokonalá, a i dnes mnohým rozzáří úsměv na tváři. Klidně se přitom může jednat o jeden z prvních modelových ročníků. Famózně zvládnutý design exteriéru i interiéru auta (včetně ikonického bílého volantu, stylového loga na palubní desce nebo typických kulatých opěrek hlavy) dodnes k „Cinquecentu“ přitahují davy zájemců o stylový kompakt do města.

iZdroj fotografie: Fiat

Prodám Fiat Panda 4×4: Mimořádný projekt v hodnotě 528 881 Kč. Až uvidíte, pochopíte

Pro dva, to si rovnou přiznejme. Podobně jako Mini je „pětistovka“ smysluplně využitelná pro dva pasažéry, zadní sedačky slouží nejčastěji jako odkládací plocha pro tašky a bundy. Kufr však překvapivě v případě malého Fiatu není vyloženě malý (185 litrů, po sklopení zadní, za příplatek dělené lavice dokonce 610 litrů). Při celkové délce 3 546 mm a šířce 1 627 mm je objem spíše nečekaně velký. A jen potvrzuje, že Italové (a Fiat speciálně) opravdu umí stavět auta, která jsou „uvnitř větší než zvenku“. Velmi užitečný je i malý průměr otáčení 9,2 metru, který doceníte při každém parkování.

Základní čtyřválec jako nejlepší volba

Co se motorů týče, doporučujeme rozhodně základní verzi s 1,2litrovým čtyřválcem 51 kW / 69 k. Italové od dob motoru FIRE 1000 malé čtyřválce opravdu umí a na lehké (865 kg) auto je i těch necelých 70 koní celkem dostatečných. Se spotřebou budete bez problémů kolem 5,5 litru na 100 kilometrů. A při vyloženě neodfláknutém servisu pak budete do motoru jen dolévat olej a měnit filtry. Silnější a přeplňovaný 0.9 TwinAir je paradoxně dvouválec, těch několik kW navíc za opravdu specifický zvuk nestojí.

iZdroj fotografie: Fiat

V českých inzerátech seženete v rozpětí modelových let 2010–2014 bez problémů kousky i pod 100 tisíc korun. S trochou štěstí pak narazíte i na „targu“ s posuvnou půlkou střechy, se kterou speciálně v létě uděláte opravdu hodně parády. A o tu v případě malého Fiatu šlo vždy a především. Jakkoli se auto nebojí ani dálničních přesunů a podvozkem a stabilitou patří k naprosté špičce – není to tedy vyloženě jen kabelka na čtyřech kolech. Ostatně ostré verze Abarth pracují s výrazně vyššími výkony, kterým podvozek vždy zdárně sekunduje.

Když design nahradí velký kufr

Poslední z naší dnešní trojice není vyloženě designovou „stylovkou“. Nicméně jako auto pro výrazně omezený rozpočet, první auto pro mladého řidiče, případě druhé vozítko do rodiny pro městské popojíždění má jen málo slabin. Renault Clio je jedním z nejúspěšnějších malých vozů na evropském trhu a jeho čtvrtá generace tento status jenom potvrdila. Pod 150 tisíc korun seženete dobře udržovaný Renault Clio z let 2012–2014 s velmi rozumnými komfortními prvky, kompletní historií údržby a necelými 80 000 kilometrů.

Extrémně vzácný Renault Clio V6 Trophy je na prodej. Bylo vytvořeno pouze 159 takových, jde o naprostý úlet

iZdroj fotografie: Renault

A v Čechách je bez problémů k mání i verze kombi, což je spolu s Fabií Combi a Peugeotem 207 SW poslední z malých kombi, kdysi tak oblíbených. Zavazadlový prostor o objemu 439 litrů postačí pro většinu vašich nároků. Při celkové délce 4 267 mm jde přitom stále ještě o kompaktní vůz (krátké Clio má o necelých 200 mm méně), schopný přitom ale bez problémů posloužit jako plnohodnotné rodinné auto. Doporučujeme základní motor 1,2 55 kW, nebudete s ním sice přeborníci levého pruhu, ale nenechá vás nikdy na holičkách.

Jak vidno, za 4 až 5 průměrných platů (za průměrný považujeme plat ve výši 30 000 korun) lze najít stylové i prostorné „městské mini“, jak pro ty, kdož preferují design a image, tak pro ty, kdo ocení nějaké litry zavazadlového prostoru navíc. Jaká by byla vaše volba? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jaká by byla vaše volba?

Zdroj: Focus online
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články