4 zaručené kroky, jak zpomalit opotřebení vašeho vozu. A fungují u všech značek a modelů se spalovacími motory

Prodloužit životnost vašeho automobilu – respektive snížit jeho opotřebení – není nic složitého. Stačí dodržovat osvědčená pravidla a úspory pocítíte obratem na vlastní peněžence.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Podobně jako stárnou lidé, zvířata a jakýkoli jiný organismus na této planetě, podléhají stárnutí a opotřebovávání i naše auta. Pokud s nimi tedy jezdíme a užíváme je za tím účelem, za kterým byla vyrobena – přepravě z bodu A do bodu B. Pochopitelně můžete svoje auto hermeticky uzavřít do „časové kapsle“ a zcela se tak vyhnout opotřebení a dalším projevům stárnutí. Pokud však právě tohle nebude váš případ, možná vás zaujmou čtyři pravidla, jak opotřebení zpomalit – a přesto jezdit. Pojďme se na to podívat společně.

Pravidlo číslo 1: Olej je (téměř) to nejdůležitější

Každý spalovací motor má téměř vždy písty, které se pohybují nahoru a dolů velmi rychle uvnitř válce. Aby tento pohyb vůbec mohl probíhat (a stovky tisíc kilometrů k tomu), je nutný olejový film mezi pístem a vnitřní stěnou válce. Pokud dojde k eliminaci tohoto filmu, obvykle dojde k notoricky známému zadření pístu, kterému se říká „Arrivederci Macchina“. Jinými slovy, motor se zadře. Od toho okamžiku to začne být velmi drahé, jak případnou opravou, tak koupí nového motoru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co se stane s motorem, když v něm přestanete měnit olej? Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži

Olej v motoru však plní i další, možná ještě důležitější funkci. Ochlazuje písty, a tím zabraňuje větším škodám. Vždyť spalovací motory mají teploty vyšší než 500 stupňů Celsia. Aby bylo toto chlazení spolehlivé, jsou u dieselových motorů často instalovány písty s chladicími kanály, u benzínových motorů obvykle stačí chlazení pístu olejem zespodu. Ale i ten nejsofistikovanější systém je k ničemu, pokud mazivo nemůže dělat svou práci. Jak tomu předejít?

Výměna oleje v pravidelných intervalech je důležitá

Oleje stárnou, špiní se a stále více ztrácejí účinnost. Pouhé dolévání oleje znovu a znovu motor nezachrání. Z tohoto důvodu byste měli přísně dodržovat intervaly výměny stanovené výrobcem vozidla a také používat oleje dle doporučených specifikací. To platí zejména pro výkonné nebo moderní motory, které mají velmi složitou konstrukci. Už jen z tohoto důvodu byste měli minimálně každé dva týdny kontrolovat hladinu oleje a dodržovat intervaly výměny oleje. A to i u starých ojetin, do nichž už jinak nechcete moc investovat.

Dodržujte intervaly při výměně oleje. Takto vypadá motor po ujetí 30 000 km, u něhož nebyl měněn

Osvědčené zvyky pro dlouhý život oleje i motoru

Dostatečné zahřátí oleje na provozní teplotu před tím, než začnete po motoru chtít větší výkony, je to nejlepší, co můžete pro své (studené, nebo přímo zmrzlé) auto po ránu udělat. Zejména v zimě nebo při nízkých teplotách byste měli před razantnější jízdou nejprve zahřát motor a maziva na provozní teplotu. To může trvat déle než 20 minut. Teplota chladicí vody není stejná jako teplota oleje, kterému trvá znatelně déle, než dosáhne provozní teploty. Svou roli hraje i jízdní profil.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak správně zahřát motor před cestou? Není dobré nechat ho běžet na volnoběh dlouhou dobu

Co platí pro motor, platí i pro převodovku. I zde se používají maziva, jež jsou podrobována neustálým zátěžovým testům ozubených kol. A i když to není zdaleka tak intenzivní jako u motoru, přesto byste měli převodový olej kontrolovat podle intervalů údržby a v případě potřeby jej nechat vyměnit. A nespoléhat se na „doživotní“ náplně a „bezúdržbová“ provedení. Pokud není uvedeno dříve, nic nezkazíte tím, že jednou za 60 000 kilometrů dáte nový olej i do převodovky.

Pravidlo 2: Zajíždějte nová auta opatrně a s citem

Zásadním faktorem pro dlouhou životnost vozidla je i „článek“, nacházející se mezi sedačkou a volantem. A začíná to okamžikem usednutí do zbrusu nového automobilu. Často slýcháme tvrzení, že výrobní tolerance u moderních motorů jsou tak malé, že již není nutné motor zajíždět. To je spíše obecná moudrost. Je určitě vhodné neřítit se z parkoviště prodejny s plným plynem a skřípějícími pneumatikami. Poškození nového motoru totiž ovlivňuje jeho životnost. Stejně jako životnost celého vozu.

Kdy opravovat auto, a kdy koupit nové

Kdy má ještě smysl držet při životě staré auto, a kdy koupit nové

Pravidlo 3: Péče o brzdy a spojku ušetří spoustu peněz

Obecně platí: čím agresivnější styl jízdy, tím větší opotřebení. Každý, kdo červenou na semaforu vnímá jako výzvu k závodům ve sprintu, bude brzy velmi oblíben ve všech servisech, kam jenom zajede. Neb se stane jejich solidním donátorem. „Při předvídavém stylu jízdy můžete auto na mnoha místech nechat jet jednoduše na volnoběh nebo můžete použít motorovou brzdu,“ doporučuje Sven Mund ze společnosti Sventronik. Pokud jezdíte s manuální převodovkou, měli byste se vyvarovat prokluzu spojky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak výrazně prodloužit životnost spojky jakéhokoliv auta: Zapomeňte na zvyklosti, kterými ji zbytečně namáháte

Pravidlo 4: Snižte opotřebení pneumatik a tlumičů

Mezi nejvíc opotřebovatelné díly vozu patří také pneumatiky a tlumiče. Pneumatiky jsou jediným kontaktem vozidla se zemí. Pokud pneumatiky neplní dokonale svou funkci, prodlužuje se brzdná dráha a snižuje se celková bezpečnost jízdy, což může mít fatální následky. Samozřejmě jde především o tlak v pneumatikách. Pokud je příliš nízký, zvyšuje se valivý odpor a opotřebení. Také se zvyšuje spotřeba paliva až o 0,3 l/100 km. Proto byste měli kontrolovat tlak v pneumatikách každé dva týdny – a pečlivě jej kontrolovat i při přezouvání na letní pneumatiky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nízký tlak v pneumatikách způsobuje vyšší spotřebu. Budete nemile překvapeni tím, kolik tisíc Kč vyhazujete z okna

Druhý extrém, přílišný tlak, není také rozhodně k doporučení. Možná jste již slyšeli radu, že zvýšení tlaku v pneumatikách ušetří palivo. V zásadě je to pochopitelné. Čím vyšší tlak, tím menší je styčná plocha pneumatiky, a tím klesá i spotřeba paliva. Utrpí však nejen jízdní komfort, ale především přilnavost. A to v autě potřebujete možná o něco více než těch několik desetinek ušetřeného benzínu či nafty. O pár metrů delší brzdná dráha může znamenat rozdíl mezi zastavením v pořádku a nehodou, mezi zdravím a úrazem, či dokonce smrtí.

Dodržujete tato pravidla?

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články