5 nejspolehlivějších ojetin českých bazarů: Vyžadují nulový servis a vydrží století. Lepší auta už nepřijdou

Podařilo se nám najít 5 dostupných modelů v českých autobazarech, které vám budou s trochou údržby ještě roky spolehlivě sloužit. A nezruinují vás přitom ani spotřebou.

i Zdroj fotografie: AAA Auto
                   

Neuplyne snad týden, aby se mě někdo z mých přátel nezeptal, jaké bych mu dal tipy na auto, „které ho přežije“. Pochopitelně myšleno obrazně, nechci nikomu zkracovat jeho pozemskou pouť, neb většina z tazatelů je stále ještě ve věku, kdy rozhodně oni přežijí to auto. Navíc nám EU může zakázat benzín a naftu a pak už to bude stejně všechno jedno. Ale dosti žertů. Pár tipů na zajímavá auta, co mají potenciál dlouho vydržet (a moc nestojí – strop do 200 000 Kč), pochopitelně mám. Tady jsou i pro vás.

Opomíjení zástupci i domácí stálice v jednom výběru

A rovnou jedním dechem dodávám, že pro tentokráte se bude jednat o malinko opomíjené modely, zástupce koncernu (jakkoli i tam se najdou doporučeníhodné kousky) si necháme na jindy. I když jeden se sem zkrátka propašoval, protože to je zrovna model extrémně dostupný. A v Čechách mimořádně oblíbený. A po patáliích s korozí v prvních letech výroby (i když to nikdy nebude jeho silné místo) si především motoricky nakonec i on obhájil svoje místo v TOP5.

Toyota Corolla (devátá a desátá generace) z let 2002–2013:

Japonská stálice výrobce proslulého extrémním důrazem na kvalitu a spolehlivost nemůže chybět. Devátá a desátá generace Corolly jsou už v zásadě velmi moderní, pohledné vozy, zcela bez problémů souměřitelné s nejnovější produkcí. Doporučuji oba níže popsané benzínové motory, sestavené přesně dle receptu Toyoty: olej + základní údržba = extrémní dlouhověkost. Dieselový agregát D-4D je také zajímavý, ale tam už bych velmi pohlídal předchozí servis a opravy. Jako ostatně u všech dieselů.

Nejprodávanějším autem na světě je Corolla. Další Toyota je třetí

iZdroj fotografie: Toyota
  • 1.4 VVT-i (71 kW / 97 k) – Spolehlivý motor s dobrou spotřebou a nízkými náklady na údržbu.
  • 1.6 VVT-i (81 kW / 110 k) – Nabízí lepší výkon při stále velmi dobré spotřebě (okolo 6,5–7 l/100 km). Spolehlivý motor, který často dosahuje vysokých nájezdů bez větších oprav.
  • 2.0 D-4D (66–85 kW) – Robustní a odolný dieselový motor s dobrou spotřebou (kolem 5 l/100 km).

Škoda Octavia II (1Z)

Domácího zástupce jsem původně zavrhnul, neb jeho problémy s korozí jsou zejména u prvních ročníků výroby nepřehlédnutelné. A dnes možná více než kdy jindy. Nicméně, Škoda po roce 2009 značně zlepšila protikorozní ochranu, čili doporučeníhodné modely jsou určitě ty vyrobené po tomto datu (konec výroby byl v roce 2013). Velmi povedené turbodiesely 1,9 TDI (77 kW) i jeho nástupce s Common railem 2.0 TDI (103 kW) jsou důvodem, proč jsem nakonec „dvojkovou“ Octavii do výběru zařadil.

Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

iZdroj fotografie: Škoda

Pohlídejte si servis, stav podvozku a získáte robustní auto, postavené ještě podle „staré školy“. Na nějž navíc seženete naprosto cokoli a často velmi levně.

  • 1.6 MPI (75 kW)
  • 1.9 TDI (77 kW) – Legendární motor z hlediska spolehlivosti a nízké spotřeby. Je znám svou odolností a výdrží, často najíždí 500 000 km bez větších problémů.
  • 2.0 TDI CR (103 kW) – Modernější diesel s lepšími emisemi a výkonem než starší 2.0 TDI PD. Je obecně považován za spolehlivější, ale je důležité prověřit historii servisu.

Mazda 3 (druhá generace od 2008–2013)

Druhá generace Mazdy 3 má již citelně lepší ochranu proti korozi než její předchůdci, ale stále je to téma, které bych měl na zřeteli, pokud bych o ní uvažoval. Na druhou stranu, výtečné jízdní vlastnosti, a především atmosférický dvoulitr s technologií Skyactive by byly důvodem, proč se pro japonského zástupce rozhodnout. Určitě bych se ale vyhnul obloukem dieselům, případné problémy smažou veškerou cenovou výhodnost. Většina modelů nemá velký nájezd a často sloužila v rodinách, kde se dbalo na značkový servis. Pro fandu značky by to mohla být zajímavá volba.

Mazda se nevzdala a představila nový motor. Wankel do plug-in hybridu, spotřeba 1 litr a dojezd 600 km

iZdroj fotografie: S vědomím Auto & Reifen-Fachhandel
  • 1.6 MZR (77 kW) – Spolehlivý motor s přiměřeným výkonem a dobrou spotřebou (kolem 6–7 l/100 km).
  • 2.0 MZR (110 kW) – Velmi povedená jednotka, s níž vás každá jízda bude bavit. Takhle staví Mazda motory pro dynamickou jízdu a přitom stále dobrou spotřebu (kolem 7,5 l/100 km).

Renault Laguna III (2007–2015)

Lagunu třetí generace mám v oblibě a čtenáři mých článků to již velmi dobře vědí. Z jednoduchého důvodu: málokdy je vidět pohromadě tolik snahy udělat opravdu dobré (a dnes již velmi dostupné) auto a neopomenout přitom opravdu nic, co by mohlo zákazníka jakkoli rozčilovat. Dnes popravdě již ne tak zcela vídaný přístup. Tím spíš je ironií osudu, že ani to zkrátka nestačilo. Jméno Laguna se zkrátka stalo prokleté.

Hyperluxusní Renault s českou stopou v designu chce vyzvat nejlepší konkurenci. Nabídne něco, co nikdo nemá

iZdroj fotografie: Se souhlasem ROSY CAR DI RIVITTI

Tím spíš je více než velká šance najít opravdu zachovalý kousek, který bude ještě roky fungovat. A bude rozhodně levnější, než jsou jeho reálné kvality. Výjimečně se nebojte ani dieselu, tento se opravdu povedl.

  • 2.0 16V (103–140 kW)
  • 2.0 dCi (96–127 kW) – Velmi spolehlivý a robustní motor. Laguna III je zajímavá především díky těmto dieselům, které mají vynikající poměr mezi výkonem a spotřebou (okolo 5–6 l/100 km). Chlazení turba vodou, dimenzování všeho potřebného. Doporučeníhodná jednotka.

Peugeot 308 (2007–2013) a 3008 (2009–2016)

Tady jsem hodně přemýšlel, podobně jako u „dvojkové“ Octavie. „Třistaosmička“ není sama od sebe nijak zázračným autem. A asi by bylo spíše divné, kdyby byla, jedná se o typický francouzský hatchback nižší střední třídy, jeden dílek „30X“ řady. Jenže. Motory 2,0 HDi se za pomalu dvě desetiletí existence stihly ukázat v nebývale pozitivním světle. A dnes platí za opravdu povedené kousky. Sama 308 má potom vcelku dobrou ochranu proti korozi. Dohromady to již tvoří celek, který za doporučení stojí. Navíc v Čechách stojí rozumné ceny, nebývá to první volba pro ojetinu.

Týdenní test Peugeot 2008 GT PureTech 130: Dobrá spotřeba a průměrný zavazadelník

i
  • 2.0 HDi (100–120 kW) – Motor 2.0 HDi patří k tomu nejlepšímu, co francouzská automobilka (a kdysi koncern PSA, tedy spolu s Citroenem) kdy vyrobila. Tento motor je známý svou robustností, nízkou spotřebou (kolem 5–6 l/100 km) a spolehlivostí. Má dlouhou životnost, pokud je pravidelně servisován. Pohlídejte si filtry a EGR ventil a nemělo by vás nic překvapit.

Jaká by byla vaše volba z těchto „pěti statečných“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články