Test z autoškoly: Nejkomplikovanější dopravní situace – musíte pustit autobus ze zastávky? Ano i ne

Má, nebo nemá autobus MHD vyjíždějící ze zastávky přednost? Řidiči osobních aut nemusí v určitém okamžiku zastavovat.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Křižovatky jsou tématem, které mezi našimi čtenáři rezonuje. Do redakce chodí dotazy na to, jak se jednotlivá křížení projíždějí, kdo má či nemá přednost, jak ovlivňuje přednost v křižovatce tvar hlavní komunikace a to, zda zatáčí. Ovšem část dotazů překračuje takříkajíc hranice křižovatek. A téma, které teď máme před sebou, je jedním z nich. Nejprve upozornění, že jde o schématické znázornění situace.

Autobus MHD má přednost, ale ne absolutní

Jedná se o vyjádření vzájemných pozic osobních automobilů a autobusu městské hromadné dopravy. Takže extrémně pečlivé čtenáře prosíme, ať akceptují fakt, že na grafice nemusí jít o přesné vyjádření perspektivy, respektive poměrů velikostí okolí a vozidel. Nebo třeba o normované odstíny barev u autobusu městské hromadné dopravy. Na obrázku je autobus městské hromadné dopravy v zastávce, před ním a za ním pak dvě projíždějících osobní auta. Mohlo by se klidně jednat o tradiční otázku z testu autoškoly.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ta by se ptala, jak se zachová řidič modrého automobilu. Odpovědi by byly klasicky tři. První by nabízela, že řidič pojede stejnou rychlostí jako dosud. Autobus, který zastavil v zastávce, není důvodem ke zvýšené opatrnosti v jízdě. Druhá možnost by navrhovala, že řidič sníží rychlost jízdy. Musí počítat s náhlým vstoupením osob do vozovky, které vystoupily z autobusu. Třetí možností by bylo, že řidič musí zastavit za autobusem a počkat, než vyjede ze zastávky.

Agresivní řidič vyškolí motorkáře: Dá mu co proto, za nedání přednosti v jízdě ho zkropí kapalinou do ostřikovačů

Pak může pokračovat v jízdě. Vše definuje Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. Ten říká, že „řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“ Je třeba si uvědomit, že nikde není ani slovo o tom, že by měl řidič MHD absolutní přednost.

Rozdíl je v zapnutém blinkru

Tedy má přednost, ale s důrazem na to, že nesmí omezit řidiče jedoucí ve stejném směru. Čili „řidiči autobusu hromadné dopravy osob nebo trolejbusu musí v obci řidiči ostatních vozidel umožnit vyjetí ze zastávky nebo ze zastávkového pruhu, a to snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla; řidič autobusu nebo trolejbusu přitom nesmí ohrozit zejména řidiče vozidel jedoucích stejným směrem.“

iZdroj fotografie: DP města Mostu a Litvínova

Jaká je tedy správná odpověď? Určitě to není ta třetí. Zde je třeba zdůraznit, že řidiči nemusejí zastavovat za autobusem v zastávce a čekat, než tento odjede. Správná odpověď je ta druhá. Nicméně znovu a ještě jednou, jde o situaci, kdy autobus evidentně stojí v zastávce. Ve chvíli, kdy dá řidič autobusu znamení o změně směru jízdy, jak se říká „vyhodí blinkr,“ pak mu musí kolem jedoucí řidiči dát jednoznačně přednost.

Víte, zda dát autobusu přednost?

Zdroj: PID
Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články