S jakou ojetinou neuděláte chybu? Toto jsou momentálně nejspolehlivější auta z druhé ruky

Koupit či nekoupit, to je věčná otázka. Tedy jakou ojetinu koupit a jaké se vyhnout, aby kupující nenechal v servisu hromadu peněz.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Když se člověk rozhodne pro koupi ojetého auta, je to vždycky tak trochu sázka do loterie. Můžete mít štěstí a narazíte na kousek, který vám bude sloužit lépe než nové auto z autosalonu. Nebo taky můžete skončit s vozem, jenž vás bude stát víc na opravách, než byla pořizovací cena. Sestavili jsem v redakci AutoŽivě žebříček aut, u kterých je šance na průšvih téměř nulová. Samozřejmě, výjimky tady jsou, vždy člověk může narazit na vadný kus. Ale ano, některé modely jsou tak spolehlivé, že byste je mohli doporučit komukoli.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Japonská auta patří dlouhodobě mezi ta skutečně spolehlivá

Nejde o žádné exkluzivní supersporty, ale o běžné vozy, které potkáte na každém parkovišti před supermarketem. Takže pokud potřebujete ojeté auto a právě teď přemýšlíte, do čeho investovat své těžce vydělané peníze, možná vám následující řádky ušetří nejen nervy, ale i peněženku. Jde o naše zkušenosti za redakci AutoŽivě, kombinované s žebříčky spolehlivosti ADAC a konzultacemi s našimi spolupracujícími mechaniky. Začněme tím, že spolehlivost není jen o tom, že auto nastartuje i v lednu na první otočení klíčkem.

iZdroj fotografie: S vědomím Auto & Reifen-Fachhandel

Jde o celkovou odolnost vůči poruchám, nákladnost oprav a také o to, jak často budete muset navštěvovat servis. Podle našeho žebříčku se na špičce dlouhodobě drží značky a modely, které by možná leckdo tipoval. Ale i pár překvapení. První místo si s přehledem drží Toyota Corolla. Ano, ta Corolla, kterou možná považujete za nudné auto pro důchodce. Jenže právě tahle „nuda“ je v praxi synonymem pro spolehlivost. Corolla je totiž auto, které prostě jede. A jede. A jede. Statistiky mluví jasně – průměrný věk těchto vozů na silnicích je přes 10 let a i po 200 000 kilometrech většina majitelů hlásí jen běžnou údržbu. Ale pojďme dál. Druhé místo obsadila Honda Civic.

„Koupili jsme v Německu ojetinu, ale rozsypala se cestu domů. Byl to podvod?“ Konfrontace bazarníka se skrytou kamerou

Tady už se dostáváme k vozu, který má pověst nejen spolehlivého, ale i zábavného společníka. Civic je známý svými motory, jež vydrží i hrubší zacházení, a přitom si zachovávají nízkou spotřebu. A teď přijde ta ironie, zatímco někteří majitelé Civicu se snaží své vozy „tuněním“ přiblížit závodním speciálům, většina těchto aut jezdí v naprosto sériovém stavu a bez problémů zvládají i 300 000 kilometrů. Třetí příčka patří Mazdě 3. Tady už se dostáváme k vozu, který kromě spolehlivosti nabízí i špetku japonského šarmu.

Pokud ojetý japonský hatchback, tak nikdy s tuningem

Mazda 3 je často chválena za jízdní vlastnosti a kvalitní zpracování interiéru. A co je na tom nejlepší? Ani po letech se v interiéru nic neozývá, nic nevrže a všechno funguje tak, jak má. Pokud hledáte auto, které vám udělá radost nejen na pohled, ale i při každodenním používání, Mazda 3 je jasná volba. Něco pro milovníky německé preciznosti? Na čtvrtém místě se umístil Volkswagen Golf. Ano, Golf je stálice, která se objevuje snad v každém žebříčku spolehlivosti. A není divu, robustní konstrukce, kvalitní materiály a široká nabídka motorů.

iZdroj fotografie: mobile.de

Atributy, které dělají z Golfu univerzálního parťáka pro každou příležitost. Podle statistik je průměrný nájezd Golfu do první vážnější opravy přes 180 000 kilometrů. To už je slušná porce, nemyslíte? Páté místo patří Škodě Octavia. Ta je v Česku fenomén a není to jen kvůli patriotismu. Spolehlivost, dostupnost náhradních dílů a jednoduchá konstrukce dělají z Octavie ideální volbu pro ty, kteří chtějí auto na každý den bez zbytečných starostí. Co je na tom nejlepší? I starší Octavie s nájezdem přes 250 000 kilometrů často jezdí bez větších investic.

Česká auta s dobrou cenovkou se v bazarech také neohřejí

Za cenu nové Fabie můžete mít ojetou Octavii s bohatou výbavou a pořád ještě spolehlivou technikou. Nesmíme zapomenout na Suzuki Swift, které je sice malé, ale v otázce spolehlivosti hraje první ligu. To jsou tedy dlouhodobé stálice. Když se ale podíváme na aktuální nabídku podle kategorií, máme tady malé/levné vozy. Tam dominuje Suzuki Ignis díky svému konzistentnímu výkonu a spolehlivosti. Toyota Aygo je také stále považována za spolehlivou. VW Up! od roku výroby 2016 je také extrémně spolehlivý.

iZdroj fotografie: S vědomím RS-Automobile

Existují ale i negativní příklady, třeba Smart forfour a fortwo, to jsou i nadále dvojčata notoricky náchylná k poruchám. V nižší střední cenové kategorii existuje mnoho modelů s nízkou poruchovostí. V čele je BMW, následované Audi a VW, s celkově velmi nízkými čísly poruch. Což se nedá říct třeba o vyšší kategorii BMW, kde je řada 5 naopak příkladem poruchovosti. Daří se také Seatu a Škodě. Mercedesy třídy A a B se také ukazují jako spolehlivé, ale model Citan má problémy napříč všemi věkovými skupinami.

Problematické jsou některé německé drahé prémiové značky

Další držáky? Mazda CX-5, Mitsubishi ASX a Volvo XC 40. Několik modelů střední třídy vykazuje negativní trend. Toyota C-HR je příkladem s velmi vysokou poruchovostí. Modely Dacia, Renault, Peugeot a Ford si vedou obzvláště špatně na starších vozidlech. To už ale víte, o tom, jak moc je Dacia poruchová, informujeme v AutoŽivě průběžně. V segmentu střední třídy nadále vedou v žebříčku pozitivních příkladů značky Audi a BMW, následované Mercedesem, ačkoli jejich spolehlivost nedosahuje úrovně prvního jmenovaného.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Tomáše L.

Volvo XC60 a VW Passat jsou také spolehlivé. Tradičně – a o tom už jsme také mnohokrát psali – jsou k poruchám náchylné rodinné vozy jako Ford Mondeo a S-Max, či VW Sharan a Seat Alhambra. V segmentu vyšší střední třídy bych se ohledně spolehlivosti držel Mercedesu, popřípadě za více peněz Porsche. Ale ne s elektrickým motorem. Byť v případě Mercedesu přetrvávají známé problémy starší třídy E. Závěrem bych řekl, že u levnějších aut bych se držel spíše japonské nabídky. Což vlastně platí i pro dražší vozy. Evropská škála je na poruchy relativně četná, ojetým elektromobilům bych se vyhnul zcela.

Je vaše auto spolehlivé?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články