Nájezd nad sto tisíc kilometrů je pro řadu lidí magický, snaží se kupovat ojetiny s menší porcí. U některých motorů na tom nezáleží.
Existují motory, které se mezi řidiči a mechaniky staly doslova legendární. Když na ně narazíte pod kapotou svého auta, měli byste si gratulovat. A hlavně nikdy, ale opravdu nikdy takové auto neprodávat. Jak to myslím? Představte si, že vlastníte vůz, který má pod kapotou motor, o němž se v hospodě vyprávějí historky, že přežije i konec světa, a když se ho někdo pokusí zničit, spíš se unaví, než by se rozpadl.
Motor, který najede klidně přes milion kilometrů a vydrží navěky
Nejde o chiméru, takové motory opravdu existují a jejich pověst není jen výplodem fantazie. Je to realita a zkušenost potvrzená statisíci kilometrů, které zvládly bez mrknutí oka. Když se řekne nezničitelný motor, většině mechaniků naskočí před očima Toyota. Já to tak mám určitě, je to Toyota a její legendární 2JZ-GTE. Ano, to je ten šestiválec, který proslavila nejen Supra čtvrté generace, ale i první díl Rychle a zběsile.
Jistěže oranžová Supra, která „setřela“ Ferrari, nebyla v žádném případě v sériové verzi. Navíc ten motor byl z jiného vozu. Ale zpět k modelu Supra, ten motor je klenot, a také proto je zmíněný motor tak žádaný a supra této generace de facto nesehnatelná. Tři litry objemu, dvě turba, šest válců v řadě. Motor, který zvládne i brutální úpravy a pořád jede jako nový. Je potvrzeno praxí, že když se o něj dostatečně staráte, není problém najet půl milionu kilometrů a pořád slyšet jen sametový chod, který je pro japonské motory typický.
Ale Toyota má v rukávu ještě jedno eso – atmosférický diesel 1HZ o objemu 4,2 litru, který najdete v Land Cruiseru. Znovu bych chtěl zdůraznit to, že jde o agregát s velmi malým podílem elektrické instalace. Čím měně technologie tohoto typu a více mechanických komponent, tím vyšší záruka spolehlivosti a dlouhověkosti. Tohle je motor, který přežije i majitele, protože je tak jednoduchý, že se na něm nemá co pokazit.
V Německu najdeme dva staré motory, které jsou nezničitelné
Možná to zní hrubě, vulgárně, nevhodně, ale je to tak. Skutečně, žádná složitá elektronika, jen poctivá mechanika, která dělá z Land Cruiseru legendu mezi offroady. Když s tímhle autem vyrazíte na konec světa, nevrátíte se zpátky po svých. Ale nezůstávejme jen v Japonsku, protože i Evropa má své nezničitelné klenoty. Mercedes-Benz OM617, pětiválcový diesel, jenž poháněl legendární W123 a W126, je synonymem pro spolehlivost.
Najít dnes Mercedes s tímto motorem a nájezdem přes milion kilometrů není žádný problém. Jistě, kupovat ho asi nebudete, ale pokud ho máte a na tachometru je „pouze“ pár set tisíc kilometrů, bylo by hloupé se auta zbavovat. Vydrží doslova navěky. To se dříve rozpadne karoserie, než že by se motor začal zadýchávat. Jestli se nepletu, tak tento motor byl prvním sériovým pětiválcem na světě a Mercedes ho vyráběl neuvěřitelných 17 let.
BMW dnes vyrábí motory, které už tolik nevdrží, má ale M57
Skutečně nežertuji a mluvím bez nadsázky, když říkám, že pokud máte doma starou dobrou „stodvacettrojku“ s tímto motorem, držte se jí zuby nehty. Byla by chyba se jí zbavit, takovou spolehlivost už dneska nikdo nenabízí. A teď trochu německé preciznosti mimo Mercedes-Benz, ale v podání BMW. Motor M57, řadový šestiválec diesel, který najdete v řadě 3, 5 nebo v X5. Litinový blok, robustní konstrukce, výkon i spolehlivost v jednom balení.
I tady platí, že když se o něj staráte, odveze vás klidně na konec Evropy a zpátky, aniž byste museli řešit nějaké zásadní opravy. Zpět do Japonska, ještě jednou skvělá pohonná jednotka ze Země vycházejícího slunce. V tomto ohledu nesmím zapomenout na značku Honda a její dvoulitrový K20. Kde ho můžeme najít? Vzpomenu například na aplikaci v Civicu Type R. Tenhle motor je pověstný tím, že vydrží všechno, co mu naložíte, a přitom si vystačí s minimální údržbou.
Najít Hondu s tímto motorem a nájezdem přes 400 000 kilometrů není žádný problém. Platí, že i po takové porci kilometrů pořád jede s chutí a radostí, která je pro Hondu typická. Motor je třeskutý a miluje otáčky. Znovu řeknu, že pokud máte auto s některým z těchto motorů, zapomeňte na inzeráty a bazary. Pokud nemusíte, neprodávejte ho. Věřte, že klenot se neprodává, protože vám vydrží déle než většina moderních aut. Cena těmto autům bude jenom stoupat.