Jak moc velká je vaše garáž a kolik v ní máte aut? Je člověk, kterému se jeho flotila vejde na plochu 7 500 metrů čtverečních.
Někdy člověk narazí na místo, které by v mapě hledal spíš podle náhody než podle logiky. Už jsem to ale zažil. Muzeum značky Maserati, které není v majetku značky Maserati. Při výletu do Itálie jsem se podíval do továrny Ferrari, muzea Ferrari a muzea, kde byla řada exponátů a jeden děda v modrých teplákách. Majitel, byť by to do něj nikdo na první pohled asi neřekl. Kromě provozování přilehlé sýrárny sběratel a kurátor sbírky nevyčíslitelné hodnoty. Kdesi na vesnici, ve stodole. Jsou taková místa. Další takové je třeba v Německu.
Vesnice, kde se chodí spát se slepicemi, má miliardovou sbírku
Malá vesnice v Hesensku, která by na první pohled mohla působit jako tichý kout, kde se život odehrává v poklidu a bez větších překvapení. A asi ano. Jenže právě tady, v nenápadném prostředí, se ukrývá něco, co by člověk čekal spíš v Monaku nebo v muzeu v Mnichově nebo Stuttgartu. Jedna z nejcennějších automobilových sbírek na světě. Představte si, že projíždíte kolem a vůbec netušíte, že v nenápadné vesnici jsou auta, která by mohla vyprávět příběhy o rychlosti, vášni i technickém pokroku.
Tahle sbírka není jen o tom, že někdo nashromáždil pár hezkých veteránů. Tady jde o opravdové poklady, které mají hodnotu nejen finanční, ale hlavně historickou. Všechno začalo vizí jednoho člověka, jenž měl pro auta slabost už od dětství. Nešlo mu jen o to, aby měl v garáži něco, co ostatní nemají. Šlo o touhu zachovat kus automobilové historie, ukázat, jak se technika vyvíjela, a hlavně – jaké příběhy se za jednotlivými vozy skrývají. Friedhelm Loh je německý podnikatel. Jeho příběh? Začínal jako elektrikář silnoproudých rozvodů. Studoval obchodní administrativu. Později převzal vedení společnosti Rittal, výrobce rozvaděčů, rozvodů energie a klimatizace, mimo jiné.
Spojil několik společností a vytvořil skupinu Loh. Skupinu, jejíž tržby předloni dosáhly v přepočtu na 74 miliard eur. Ano, tušíte správně, Loh je jedním z nejbohatších lidí v Hesensku a Německu vůbec. Jeho jmění se odhaduje v přepočtu na 300 miliard korun. Nevím jak vy, já si to neumím ani představit. Zpět ke sbírce. O tom, jak se v Lohově garážích začaly objevovat vozy, které by leckdo znal jen z knížek nebo starých filmů.
Unikáty mistrů světa, ale také auta, která vznikla jako jeden kus
V kolekci najdete skutečné legendy, od prvních poválečných modelů přes sportovní ikony až po unikátní prototypy, které se nikdy nedostaly do sériové výroby. Každý kus má svůj příběh, někdy spojený s velkými jmény automobilového světa, jindy s nenápadnými hrdiny, kteří stáli v pozadí. A co je zajímavé? Mnohé z těchto aut jsou stále pojízdné a v perfektním stavu. Není to žádná statická expozice, kde by se na vozy jen prášilo. Právě naopak, auta jsou pravidelně servisována, projíždějí se a občas se objeví i na některé z prestižních veteránských akcí.
To je ostatně další důkaz toho, že tahle sbírka není jen o hromadění, ale o skutečné lásce k automobilům. Muzeum bylo otevřeno v červenci 2023 a rozkládá se na ploše 7 500 metrů čtverečních v jedenácti sálech a místnostech. Loh tam vystavuje veterány, prototypy a nejzajímavější exponáty z automobilové a závodní historie. Najdete zde první stroj mistra světa Michaela Schumachera.
Historie F1, ta moderní, ale také první vítězné auto vůbec
Je tady Ferrari 288 GTO, které patřilo ilustrátorovi „Asterixe a Obelixe“ Albertu Uderzovi. K vidění je Maybach Exelero, vůz, který byl vyroben pouze v jednom exempláři. Má stálou expozici, již doplňují speciální výstavy, aktuálně věnované vozům Grand Prix. Jsou zde seřazeny vozy mistrů světa Formule 1, od Michaela Schumachera, Kimiho Räikkönena a Miky Häkkinena po Lewise Hamiltona a Nikiho Laudy. A mnoha dalších.
K vidění je také vítězný vůz prvního závodu Grand Prix v Monaku, Bugatti Type 35 B z 20. let minulého století. V depozitáři je přes 150 vozů, z nichž mnohé mají hodnotu v řádech milionů eur. Jestli stojí za to jet se tam podívat? Otázka je spíše teoretická, protože odpovědí je jednoznačné ano. Veškeré info najde člověk na webu muzea, včetně cen a typů na ubytování.