Oficiální zrušení maximální povolené rychlosti: Končí 130 km/h. Nový systém jako v Německu, pod dohledem umělé inteligence

Neomezená rychlost na německých dálnicích je inspirativní. Představte si, že se uvažuje o tom, že by se systém rozšířil po celé EU.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Rozpolcenost Evropské unie nezná mezí. Na jedné straně kontinentu platí něco, co na druhé považují téměř za zločin, a naopak. Mluvím o maximální povolené rychlosti. Někde uprostřed je Německo se svou dálniční sítí s neomezenou rychlostí. Neřeším teď lokální snížení, už jsme o tom v redakci AutoŽivě několikrát psali. Na východě jsme my se standardními 130 km/h a místy, kde se lokálně zkouší zvýšení na 150 km/h. Západně zase státy, kde je jízda autem prohřeškem proti lidskosti a rychlá jízda je srovnatelná se zabitím tuleního mláděte.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Rychlá jízda je dnes nežádoucí, většina států limit omezuje

Tak jako tak, když se řekne rychlostní limit 130 km/h na dálnici, většina z nás si vybaví něco, co je v českých podmínkách naprosto samozřejmé. Je to číslo, které máme v hlavě z autoškoly, číslo, které se objevuje na související dálniční dopravní značce. Číslo, které v nás vyvolává pocit určité řidičské svobody. Jenže právě tahle hranice, která byla dlouhá léta považována za nedotknutelnou, se teď dostává pod palbu diskuzí a změn, které by ještě před pár lety zněly jako nepatřičné.

iZdroj fotografie: Policie ČR

V posledních týdnech se totiž začalo čím dál hlasitěji mluvit o tom, že by se limit 130 km/h mohl stát minulostí. A to nejen v teoretické rovině, ale skutečně v praxi, konkrétně v Itálii, kde se údajně připravuje zásadní změna, která by mohla ovlivnit i další evropské země. Když jsem tuhle zprávu poprvé zaznamenal, musím přiznat, že jsem si v duchu položil několik otázek. Co přesně se mění? Proč právě teď?

Až 2 500 Kč pokuta pro ty řidiče, kteří nemají tyto 2 povinné položky s sebou v autě. Policie o tom vůbec nediskutuje

Odpovědi nejsou úplně jednoduché, ale právě v tom je tohle téma tak zásadní. Italské dálnice byly dlouhá léta místem s tolerancí pro rychlou, ale zároveň relativně bezpečnou jízdu. Limit 130 km/h platil od roku 1974. Byl jakýmsi standardem, který dodržovala většina dalších evropských zemí. Jenže doba se mění a s ní i technologie, bezpečnostní prvky aut a celkový přístup k dopravě. Právě na to teď reagují italští experti, kteří oznámili, že promýšlejí zrušení tohoto limitu. Nově by se mohlo přejít na systém, který známe například z Německa.

Neomezená rychlost jako platí v Německu, to by byl sen

Tedy na úseky bez pevně stanoveného rychlostního limitu, kde bude rozhodovat především technický stav vozovky, aktuální dopravní situace a schopnosti samotného řidiče. Tady se do debaty vložím já. Jestli to chápu správně, rychlost by se měnila podle aktuálních podmínek. Nicméně jsem porozuměl, že by dálnice neměly neomezenou rychlost, platila by stále maximální stotřicítka, popřípadě někde stopadesátka.

iZdroj fotografie: Raimond Spekking / Creative Commons / CC-BY-SA

Inspirace Německem by nebyla až tak důsledná. Celý systém by řídila umělá inteligence, která by navrhovala aktuální rychlostní limity. Přenesu se k nám. U nás už něco takového funguje. Je řada míst, napadá mne třeba tunelový komplex Blanka, kde tohle funguje. Provoz je mírný, platí maximálka 70 km/h. Provoz zhoustne, na tabulích se objeví rychlost 50 km/h.  Nikdy ne třeba 120 km/h. Takže nahoru ne, ale dolů omezovat, to ano.

Dynamické značky a změny maximálky podle situace fungují

Bez konceptu neomezené maximální rychlosti systém postrádá smysl. Je to stále ten samý koncept, akorát se lokálně snižuje rychlost. Aby to bylo skutečně v reálném čase „sci-fi“, muselo by to fungovat podle mého názoru jinak. Platila by neomezená rychlost. A podle aktuálních podmínek by se lokálně rychlost omezovala. Hustý provoz, déšť, mlha? Na světelných značkách bude svítit 50 km/h. Léto, pět hodin ráno, nefrekventovaný úsek dálnice?

Na značkách svítí 130 km/h, 150 km/h, ale klidně také symbol pro neomezenou rychlost. Jak se čas posunuje a na komunikaci se objevuje více a více aut, k tomu se třeba horší počasí, limit klesá. Jen proto, aby druhý den brzy ráno zase neplatil. Já myslím, že tohle by byl koncept, který by mohl fungovat. Pokud máte podobný názor, budu rád za souhlasné vyjádření dole pod článkem. Stejně tak ocením i kritiku. Jde mi o rychlosti, plynulost, bezpečnost.

Měla by platit neomezná rychlost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články